قرن بیستم؛ حضیض اعتماد به نفس در ملل اسلامی
کد خبر: 3310044
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۸
محقق و روزنامه‌نگار آمریکایی عنوان کرد:

قرن بیستم؛ حضیض اعتماد به نفس در ملل اسلامی

گروه بین‌الملل: «امینه اینلوز»، قرن بیستم را حضیض اعتماد به نفس در ملل اسلامی نامید؛ زمانی که طی آن مسلمانان همه علوم و فنون و حتی آداب زندگی و فرهنگ را از تمدن غرب کپی‌برداری می‌کردند و از مسلمان بودن خود احساس غرور نمی‌کردند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از روابط عمومی مرکز اسلامی انگلیس، «امینه اینلوز»، محقق، نویسنده و روزنامه‌نگار از کشور آمریکا دیروز، 10 خرداد، در همایش «ساختن جامعه‌ای با کرامت برای امام مهدی(عج)» که به مناسبت بیست‌وششمین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی(ره) در لندن برگزار شد، در مورد اهمیت تعیین سرنوشت و استقلال در هویت مسلمانان سخنرانی کرد.
اینلوز با اشاره به فرازهایی از دعای افتتاح (اللهم إنا نرغب إلیک فی دولة کریمة ...) گفت: ما در این دعا از خدا یک دولت کریمه و یک حکومت می‌خواهیم که دولتی باشد برای سربلند کردن ایمان و مومنین و سرافکنده کردن نفاق و منافقین.
وی گفت: کرامت را می‌توان در یک جمله معنا کرد و آن عبارت است از «تعیین سرنوشت به دست خود». وی به اهمیت این مطلب از دیدگاه حضرت علی(ع) اشاره کرده و توضیح داد که آزادی اراده و انتخاب سرنوشت در دیدگاه آن حضرت جایگاه ویژه‌ای دارد. 
اینلوز در ادامه توضیح داد که در طول تاریخ اسلام، حتی در زمان حکامی که خیلی هم مورد تایید ما نیستند، مانند بنی‌عباس و غیره، هرگز شاهد آن نبوده‌ایم که مسلمانان فرهنگ و علم را از تمدن دیگری رونویسی کنند. آن‌ها با وجود همه کاستی‌ها، آنقدر اعتماد به نفس داشتند که فرهنگ خودشان را داشته باشند.
به گفته این سخنران قرن بیستم را می‌توان حضیض اعتماد به نفس در ملل اسلامی نامید. زمانی که در طی آن مسلمانان همه علوم و فنون و حتی آداب زندگی و فرهنگ را از تمدن غرب کپی‌برداری می‌کردند و از مسلمان بودن خود احساس غرور نمی‌کردند. با این حال این دوره در حال گذر است و مسلمانان به خودآگاهی رسیده‌اند.
وی گفت مسلمانان در این دوره ملی‌گرایی و سایر ایدئولوژی‌ها را آزمایش کرده و از همه آنها سرخورده شده‌اند؛ امروزه نه تنها مسلمانان که حتی غرب نیز متوجه اهمیت دین شده و فهمیده است که با علم تجربی و تکنولوژی به تنهایی نمی‌توان همه مشکلات بشریت را حل کرد. از دید این سخنران مهم‌ترین و ماندنی‌ترین تأثیر امام خمینی(ره) احیای اعتماد به نفس در ملل فقیر و محروم بود که به آنها ثابت کرد چیزی از جوامع غربی کم ندارند.
امینه اینلوز در ادامه سخنان خود گفت: قبلاً و تا سی سال پیش ما در مورد اسلام «و» غرب حرف می‌زدیم؛ به این معنی که اسلام و غرب دو موجودیت متباین بودند. اما اکنون باید از اسلام «در» غرب حرف زد. امروزه اسلام به بخش جا افتاده‌ای از جوامع غربی تبدیل شده و دارای جایگاه اجتماعی مخصوص خود است.
وی گفت: اکنون سؤال این است که این احساس اعتماد به نفس و اختیار تعیین سرنوشت برای مسلمان غربی چه معنایی دارد. این ایده در مورد ملل غیر غربی می‌تواند در عرصه استقلال‌طلبی و مقاومت در برابر زیاده‌خواهی‌های غرب معنا پیدا کند. اما در مورد مسلمان غربی چه معنایی خواهد داشت؟
وی گفت: در خصوص مسلمان غربی، اختیار در تعیین سرنوشت و هویت می‌تواند به معنی مقاومت در برابر تصویرهای کلیشه‌ای رسانه‌ها از مسلمانان باشد. به گفته وی مسلمانان به رسانه‌ها اجازه داده‌اند که آن‌ها را طبقه‌بندی کرده و مثلاً به مسلمان بنیادگرا و «بد» و مسلمان معتدل و «خوب» تقسیم کنند. این رسانه‌ها هستند که «مسلمان خوب و معتدل» را برای ما معنا می کنند نه خود مسلمانان.
وی گفت: مسلمانان باید ابتکار عمل را به دست خودشان گرفته و خودشان مسلمان خوب را تعریف کنند.
این سخنران تاکید کرد که بدون داشتن اعتماد به نفس، مسلمانان در غرب از روی ترس مجبور می‌شوند خود را همرنگ جماعت کرده و یکی یکی نشانه‌های مسلمان بودن خود را در مقابل برخی مادیات بفروشند. اما نکته اینجاست که در پایان این بازی همچنان بازنده خواهند بود؛ چرا که هر آنچه داشته‌اند را از دست داده‌اند.
وی با تاکید بر اعتماد به نفس و شجاعت اجتماعی، اینگونه سخنان خود را به پایان برد که خداوند وعده داده است که اگر تنها از او پروا داشته و از او بترسیم ما را یاری و راهنمایی خواهد کرد.

captcha