استقبال مخاطبان خاص و عام از ابتکار بخش حوزوی
کد خبر: 3323643
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۸

استقبال مخاطبان خاص و عام از ابتکار بخش حوزوی

گروه اندیشه: غرفه مفسران کهن قرآن کریم از ابتکارات بخش حوزوی نمایشگاه بین المللی قرآن کریم است که علاوه بر مخاطبان خاص، مورد توجه عموم بازدیدکنندگان نمایشگاه بیست و سوم قرار گرفته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد قاسمی، راوی مفسران کهن قرآن کریم بخش حوزوی بیست و سومین نمایشگاه بین المللی قرآن در گفت‌وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) در مورد این غرفه گفت: در این قسمت کتب مفسران کهن و تفاسیر مهم شیعه از قرن سوم تا قرن دهم معرفی شده است.

وی در رابطه با تفاسیر قرون 3 تا 10 گفت: در قرن سوم از مجموع 44 تفسیر 2 تفسیر مرجع وجود دارد؛ در قرن چهارم نیز 32 تفسیر وجود دارد که 4 تفسیر از آثار مهم و مرجع هستند.

قاسمی افزود: قرن پنجم و ششم تک نگاری تفسیری و علوم قرآنی کاهش یافته و نگارش مجموعه‌های جامع تفسیری به اوج رسیده که در قرن پنجم 14 تفسیر وجود دارد که سه یا 4 اثر مهم و مرجع هستند؛ در قرن ششم نیز از مجموع 19 تفسیر، 5 اثر مهم و مرجع هستند؛ همچنین در قرن هفتم از مجموع 10 تفسیر، 2 اثر مهم و مرجع وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: قرن هشتم از مجموع 10 تفسیر، تنها یک تفسیر شاخص است؛ در قرن نهم نیز از 16 تفسیر، 4 اثر مرجع داریم و بالاخره در قرن دهم 31 تفسیر وجود دارد که 3 اثر به عنوان مرجع شناخته می‌شود.

قاسمی به دیگر بخش‌های این غرفه اشاره کرد و گفت: نمودار دیگری در این غرفه به تصویر کشیده شده که مربوط به طول عمر و مدت امامت ائمه است؛ همچنین تعداد رجال راویان معصومان، تعداد رجال شیعه در سرزمین های مختلف تا قرن پنجم و همچنین تفاسیر مهم این دوره مورد اشاره قرار گرفته شده است.

وی افزود: در بخش دیگر این غرفه به معرفی تفاسیر مهم قرآن کریم و همچنین مفسران کهن قرآن کریم و زندگی نامه و ویژگی، نکات اخلاقی و تحصیلی آنها پرداخته شده است.

قاسمی با بیان اینکه این غرفه مورد استقبال عموم مردم قرار گرفته است، گفت: با توجه به اینکه معرفی مفسران کهن قرآن کریم در طول عمر نمایشگاه کار بی نظیر و بی سابقه ای است، انتظار می رود در کنار مخاطبان خاصی که این غرفه دارد، مورد توجه عموم مردم نیز قرار گیرد.

captcha