تمامی متسابقان دارای منزلت هستند/ قاری و حافظ دارای اخلاق نبوی باشد
کد خبر: 3462818
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۱
محمدی:

تمامی متسابقان دارای منزلت هستند/ قاری و حافظ دارای اخلاق نبوی باشد

گروه فعالیت‌های قرآنی: رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در آیین اختتامیه مسابقات قرآن گفت: همگان در این مسابقه امتیاز و رتبه دارند و هیچ کس در این حضور نباخته است چون حضور شرکت‌کنندگان برای خواندن قرآن، حفظ قرآن است و کسی در این میدان بازنده نیست بلکه همه دارای منزلت هستند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین علی محمدی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و نماینده ولی‌ فقیه در آئین پایانی سی و هشتمین دوره مسابقات قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران که عصر امروز، پنجم دی‌ماه در سالن انتظار کرمانشاه برگزار شد، به سخنرانی پرداخت و ضمن تشکر از حضور مردم و قرآن‌دوستان و دست‌اندرکاران این دوره از مسابقات گفت: خدا را شاکریم که به این خطه از سرزمین ایران اسلامی دو برکت و نور عطا کرده نور اهل‌بیت(ع) در ایام اربعین حسینی که عاشقان و زائران اباعبدالله(ع) از این منطقه به زیارت ایشان مشرف می‌شوند و شاهد خدمات مردم کرمانشاه و ایلام به زائران اباعبدالله الحسین(ع) هنگام رفت و برگشت بوده‌ایم و دیگر اینکه خداوند به برکت خدمت به زائران اهل‌بیت(ع) این توفیق را داد که از برکت قرآن و اهل‌بیت(ع) به واسطه برپایی سی‌وهشتمین مسابقات استفاده کنند و قرآن و اهل‌بیت(ع) نور هستند چنانکه در حدیث ثقلین به این امر تأکید شده است.
وی با تشکر از همکاری اصحاب رسانه در جهت پوشش اخبار این دوره از مسابقات، ادامه داد: از تمام افرادی که در برپایی این مسابقه قرآنی و نورانی حضور داشتند تشکر می‌کنم. چنانکه همگان در این مسابقه امتیاز و رتبه دارند و هیچ کس در این حضور نباخته است چون حضور شرکت‌کنندگان برای قرآن و خواندن قرآن، حفظ قرآن، معارف قرآن و مطرح کردن آیات الهی است و کسی در این میدان بازنده نیست بلکه همه دارای منزلت هستند.
محمدی بیان کرد: اما به ناچار براساس ضوابط تعیین شده باید افرادی به‌عنوان منتخبان و طبق تشخیص داوران انتخاب شوند که این امری غیرقابل اجتناب است. همه این مسابقات قرآن به برکات انقلاب اسلامی، خون شهدا و امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری و صبر وتحمل خانواده‌های شهیدان است.
وی اضافه کرد: اگر ما اینجا در امنیت و آرامش و با عزت افتخار مسابقه قرآن را برگزار می‌کنیم به برکت خون شهداست که در مقابل دشمن ایستادن و مدیون صبر و تحمل مادران و همسران و فرزندان شهدا هستیم که عزیزانشان را در راه قرآن فدا کردن که اسلام و قرآن و اهل‌ بیت(ع) بماند و تا از نعمت آنها استفاده کنیم.
محمدی اظهار کرد: قراء و حفاظ آقا و بانو قدر و منزلت خود را بدانید که پیامبر اکرم(ص) فرموده است هر کس یک سوم قرآن را بخواند گویا خداوند یک ثلث نبوت را به او عطا کرده است و اگر دو ثلث آن را بخواند گویا دو ثلث نبوت به او اعطا شد و اگر تمام قرآن را بخواند گویا تمام نبوت به او اعطا شده است به غیر از اینکه به او وحی نمی‌شود اقدام شما جای پای پیامبران و رسولان است که آیات الهی را بر بندگان خداوند می‌خواندند و بر شریعت عرضه کرده‌اند و خداوند را شکر کنید که این جایگاه را به شما داده است.
وی بیان کرد: براساس آیات قرآن «الَّذِینَ آتَیْنَاهُمُ الْکِتَابَ یَتْلُونَهُ حَقَّ تِلاوَتِهِ» کسی که به آنها کتاب آسمانی و این هدیه الهی داده شده حق تلاوت قرآن را تلاوت ‌کنند و حق تلاوتش را ادا ‌کنند و افرادی که حق تلاوت را و آنچه که خدا می‌خواهد ادا می‌کنند به قرآن و کتاب الهی ایمان آورده‌اند.
محمدی اظهار کرد: در اوصاف پیامبر بیان شده است که تمام خلق و منش پیامبر اکرم(ص)، قرآن بوده است. باید قاری و حافظ قرآن دارای اخلاق نبوی باشد و باید در هر محفل قرآنی این اخلاق و رفتار بیشتر و کامل‌تر بشود و در روایتی از معصومان در باره حق تلاوته سؤال شد که فرمودند با ترتیل و با تأمل آیات قرآن را می‌خوانند و با عمق و معرفت کامل نسبت به آیات الهی توجه دارند که کامل‌ بفهمند و درک کنند و به احجمام قرآن عمل کنند و به وعده قرآن امید داشته باشند و از وعیدهای قرآن و قصه‌های قرآن عبرت بگیرند و به خدا قسم منظور از حق تلاوت، حفظ آیات و سور نیست بلکه مراد از آن تدبر در آیات قرآن و دیگری به عمل به احکام الهی و دستورات خداوند است.
وی تصریح کرد: اینکه چگونه به دستورات قرآن عمل کنیم راهش این است که همدلی و وحدتمان را حفظ کنیم چون دشمنان در صدد ایجاد تفرقه بین ما هستند که دشمنان هم دشمن اهل‌بیت و قرآن و شیعه و سنی هستند. ما باید به دنبال اسلام ناب محمدی باشیم و اسلام ناب تمام مسلمانان را به وحدت و همدلی دعوت می‌کند «اِعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللّه جَمِیعاً وَلاَ تَفَرَّقُوا» به‌ویژه در این ایام به این نعمت الهی بسیار نیازمند هستیم.
محمدی گفت: هیچ نعمتی بدیل و نظیر اتحاد نیست و این دومین حکم الهی و خداست. بنابراین یکی از احکام قرآن این است که نقشه دشمنان را بشناسیم و در مقابل آن بایستیم و اینکه نگذرایم عوامل دشمن در صفوف ما نفوذ کنند و اجازه ندهیم در ارکان حکومت عوامل نفوذی دشمن نفوذ کنند.
نماینده ولی‌فقیه افزود: در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان هستیم و شما می‌بینید افرادی که درصدد اعمال اختلاف هستند برای این دو امر مهم سیاسی خودشان را آماده کردند که این دو از دو پایگاه سیاسی مهم نظام جمهوری اسلامی است و اگر غیرخودی‌ها درآن حضور پیدا کنند همیشه به دنبال ایجاد مفسده و زحمت هستند و می‌خواهند از این طریق کینه و دشمنی ایجاد کنند.
وی عنوان کرد: براساس فرمایش امام خمینی(ره) در فروردین ‌ماه سال 67 آمده است که دشمنان یا حمله نظامی، یا حمله فرهنگی و یا به دنبال فرستادن نیروهای نفوذی به ادارات و خانه‌‌ها هستند و غربی‌ها می‌دانند که راه مقابله با آنها اسلام ناب محمدی است و لذا آنها به دنبال نابود کردن اسلام ناب هستند که به دنبال رسیدن به مقاصد شوم خود هستند و نفوذیان بارها به این امر تأکید کردند که حرف‌های خود را از دهان ساده‌اندیشان می‌زنند. لذا ما باید مراقبت توطئه دشمن باشیم و عمل به دستورات قرآن را یاد بگیریم.
محمدی تصریح کرد: قرآن ما را به مبارزه با دشمنان دعوت کرده است، امروزه خداوند ما را مسئول کرده است و نباید غفلت کنیم و لذا با نفوذ و جمود باید در نظام مقابله کنیم.
وی تأکید کرد: معلم قرآن، حافظ قرآن و قاری قرآن و مدیران قرآنی و سایر مسئولان این عرصه نمی‌تواند خنثی باشند بلکه باید به دستورات قرآن عمل کنند.
captcha