نباید خطای فردی از یک مذهب به پای همه افراد نوشته شود
کد خبر: 3470975
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۱
در نشست بررسی راهکارهای مقابله تکفیر عنوان شد:

نباید خطای فردی از یک مذهب به پای همه افراد نوشته شود

گروه حوزه‌های علمیه: نشست بررسی راهکارهای مقابله با تکفیر 8 بهمن با حضور ولایتی، اعرافی، آخوند خجندی و مولوی مدنی برگزار و در آن تاکید شد: نباید خطای فردی از یک مذهب به پای همه افراد نوشته شود زیرا همین مسئله خشونت مذهبی را دامن می‌زند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) حجت‌الاسلام و المسلمین علیرضا اعرافی  در نشست راهکارهای مقابله با تکفیر گفت: اصلاح نظام های آموزشی از مهمترین راه کارهای مقابله با تکفیر است ولی متاسفانه این افکار در کتب آموزشی کشورهای اسلامی تبلیغ و تدریس می شود.
وی ادامه داد: تاکید بر گفتمان درست انقلابی و اجتهادی، مبارزه با ریشه‌های خارجی تکفیر؛ تولید آثار، گفت و گوها و تولید متون وحدت آفرین، محور قرار دادن اسرائیل به عنوان دشمن اصلی همه مسلمین، از جمله راه کارهای مقابله با این گروه ها است.
عوامل گرایش به تکفیر شناسایی شود
در ادامه این نشست مولوی اسحاق مدنی، مشاور  سابق رئیس جمهور در امور اهل سنت تصریح کرد: ما وحدت نظر داریم که گروه های تکفیری بد هستند ولی باید بدانیم چرا اینقدر نفوذ دارند؛ یک دختر یهودی که سه روز است مسلمان شده آماده بوده تا برود خود را با جلیقه انفجاری منفجر کند.
وی افزود: نکته مفقوده این است که علما الان دو نوع هستند؛ علمای سنتی و علمای مطالعه ای؛ سنتی ها نه تنها اسلام را تبلیغ بلکه به آن عمل هم می کنند و این کار علمی اسوه بودن پیامبر را دنبال می کنند؛ علمای اسلامی اسوه اسلام هستند و اگر علمای اسلامی در این زمینه ورود کنند مشکلات حل می شود.
وی بیان کرد: اینها شنیده اند پیامبر جهاد و قصاص کرده است اما ایشان مجرمی مانند وحشی و هند را هم بخشیده است اینها فقط اسلام را از طریق مطالعه شنیده اند و آن را به خورد مردم می دهند و مردم نیز عطش دارند و تحت تاثیر تبلیغات دروغین اینها قرار گرفته اند.
مولوی مدنی بیان کرد: علمای بزرگ اهل سنت یا وارد این گود نشده و کمتر شده اند و این افراطی ها میدان را از آنان گرفته اند و چون مسلمین تشنه اسلام هستند به اینها رو آورده و علمای سنتی نیز دارند تماشا می کنند ولی این علما باید بیایند ببینند عده ای به نام اسلام چه جنایاتی می کنند وگرنه اینهایی که اطراف اینها جمع شده اند راه را دارند اشتباه می روند.
وی تاکید کرد: تنها راهکار این است که علما بیایند اسلام حقیقی را تفهیم بکنند و ما هم طرفدار اسلام سیاسی هستیم.
عرصه بر افراط‌گرایان تنگ شود
همچنین آخوند خجندی، از علمای گلستان در سخنانی گفت: ما باید عرصه را بر افراط گرایان تنگ کنیم که اولین راه آن است که حراست کنیم از کسانی که هنوز به این پدیده آلوده نشده اند آنهم از طریق معرفی دیدگاه های اصلی فرق اسلامی.
وی بیان کرد: کسی می تواند اهل سنت باشد که تفرقه را عذاب بداند و حدت را رحمت؛ نماز بخواند برای کسانی که از اهل قبله از دنیا رفته اند و اینکه از اهل قبله احدی را به واسطه گناهی از ایمان خارج نکند و بر امیر نیز با شمشیر خروج نکند.
وی ادامه داد: خطای فردی از اهل سنت و شیعه نباید به پای همه افراد این مذاهب نوشته شود امام فرمودند تفرقه اندازان میان مسلمین نه شیعه و نه اهل سنت هستند و قرآن نیز فرموده گناه کسی را نمی توان به گردن دیگری انداخت.
این اندیشمند بیان کرد: آنچه امروز دشمن به دنبال آن است ایجاد ترس میان پیروان فرقه های اسلامی از یکدیگر همان طور که پیامبر علیه مشرکین می ایستادند و امروز نیز استکبار شیعه را بت در مقابل اهل سنت و اهل سنت را بت در مقابل شیعه کرده است ما باید به خدا توکل کنیم و به این وسوسه ها دست رد بزنیم.
حکومت‌های دیکتاتوری برای حفظ قدرت به تکفیر دامن می‌زنند
همچنین علی اکبر ولایتی در جمع بندی این نشست گفت: بسیاری از حکومت های اسلامی وابسته به استکبار هستند؛ جوانان می بینند آمریکا در فلان کشور پایگاه نظامی دارند و آنچه آنها دیکته می کنند این کشورها مجبورند انجام دهند با توجه به توسعه رسانه ها و علم و معرفت همه می فهمند که حکومت های دیکتاتوری چه می کنند از این رو برای انحراف فکر جوانان آنان را به سمت این نوع کارها می کشانند.
وی اظهار کرد: اینهایی که جوانان را تحریک می کنند نمی روند علیه ایجاد پایگاه آمریکا در کشورهای اسلامی اقدامی بکنند و در عوض علیه دیگر مسلمین تلاش می کنند.
ولایتی بیان کرد: برخی حکومت های دیکتاتوری برای ماندن خود در قدرت و به ارث گذاشتن برای فرزندانشان به کشورهای استکباری باج می دهند و همین نبود رهبری اسلامی در این کشورها سبب انحراف جوانان می شود.
وی افزود: برگزاری این کنگره نمونه ای از یک کار فرهنگی و فکری خوب برای مقابله با این جریانات است که باید توسعه باید و رسانه ها نیز باید آن را ترویج کنند.
وی ادامه داد: باید بر روی جنبه های ایجابی و سازنده برای جایگزینی این افکار مخرب نیز کار بشود.
captcha