تلاش برای فرادست کردن مسلمانان در علم، اقتصاد و سلامت
کد خبر: 3476860
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۴
آیت الله اراکی عنوان کرد:

تلاش برای فرادست کردن مسلمانان در علم، اقتصاد و سلامت

گروه سلامت: دبیرکل مجمع جهانی تقریب تلاش برای فرادست کردن مسلمانان در حوزه اقتصاد، علم و سلامت را از جمله وظایف و تکالیف مسلمانان دانست.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) آیت الله محسن اراکی، دبیر کل مجمع جهانی تقریب در نخستین همایش بین المللی «توسعه روابط اقتصادی در حوزه سلامت با محوریت کشورهای اسلامی» که در مرکز همایش های صدا و سیما برگزار شد، اظهار کرد: برگزاری این همایش‌ها بر سه محور اصلی استوار است که هر سه محور از وظایف و مسئولیت‌های بزرگ مسلمین در سراسر جهان و از مهمترین تکالیفی است که خدای متعال و قرآن کریم بر عهده ما گذاشته است.

وی افزود: تکلیف اول نخست اتحاد، همبستگی و وحدت است که هم یک تکلیف الهی بوده و هم اینکه عقل ما را به این تکلیف دعوت می‌کند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب با تأکید بر وحدت جامعه اسلامی اظهار کرد: خداوند در قرآن کریم خطاب به رسول اکرم(ص) می فرمایند «آنان که دین خود را پراکنده می کنند و جامعه اسلامی را به دسته های مختلف تقسیم می کنند هیچ ارتباطی با تو ندارند».

وی یادآور شد: کسانی که زیر چتر رهبری رسول الله (ص) هستند افرادی هستند که وحدت دارند، وحدت یکی از اهداف تشکیل این کنفرانس و تشکیل برنامه همکاری در عرصه فن آوری و علوم در جهان اسلام است.

آیت الله اراکی اظهار کرد: تکلیف دوم که در قرآن کریم بر آن تأکید شده این است که مسلمانان و جهان اسلام باید تلاش کنند در همه عرصه ها به برتری دست پیدا کنند. هر نوع ضعف و زیر دست بودن در هر عرصه ای بویژه در عرصه علم و اقتصاد منجر به فرودستی مسلمین در برابر کافران می‌شود.

وی افزود: در این رابطه، اولا ما موظف هستیم از فرودستی مسلمین جلوگیری کنیم و ثانیا موظف فرادست کردن جامعه اسلامی هستیم.

 دبیرکل مجمع جهانی تقریب ادامه داد: جامعه اسلامی باید جامعه‌ای باشد که در همه عرصه‌ها بیافزاید و توسعه پیدا کند بنابراین در عرصه‌های علم و اقتصاد وظیفه و تکلیف دینی این است که افزایش را ایجاد کنیم و هم افزایی امت اسلامی هدف ما باشد.

وی افزود: تکلیف سوم تعاون و همکاری است؛ همکاری در همه عرصه‌هایی که نیکوکاری به وجود می آورد یک تکلیف و وظیفه است بنابراین این تعاون باید در زمینه نیکوکاری باشد نه در زمینه گناه و ظلم. متأسفانه امروز در برخی نقاط جهان اسلام مشاهده می‌کنیم که ائتلافی از سوی برخی کشورهای اسلامی برای ظلم بر مسلمین به وجود آمده است که اینگونه تعاون و ائتلاف از نظراسلام مردود است.

وی با بیان اینکه ائتلاف سازگار با قرآن مورد تأیید است، تأکید کرد: ائتلاف برای خدمت به بشریت و ائتلاف برای کارهای نیک مورد تأکید اسلام است بنابراین مسلمانان باید دست در دست هم دهند و نیاز‌های جامعه اسلامی را برطرف سازند.

آیت الله اراکی خاطر نشان کرد: امیدواریم این کنفرانس که قدم اول در راه توسعه علوم و فن آوری است در اهداف خود که همان هم افزایی در جهان اسلام است، موفق باشد. 

 

captcha