حضور 2450 کارآموز مرکز آموزش مجازی در طرح تربیت حافظان قرآن
کد خبر: 3480268
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۹
امیری خبر داد:

حضور 2450 کارآموز مرکز آموزش مجازی در طرح تربیت حافظان قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی: مدیر مرکز آموزش مجازی حفظ قرآن کریم وابسته به معاونت فرهنگی سازمان اوقاف از شرکت دو هزار و 450 نفر از کارآموزان این مرکز در چهارمین دوره طرح تربیت حافظان قرآن خبر داد.

محمد امیری، مدیر مرکز آموزش مجازی حفظ قرآن کریم وابسته به معاونت فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، ضمن بیان این مطلب گفت: سازمان اوقاف و امور خیریه در راستای تربیت یک میلیون حافظ قرآن کریم در فرآیندی چهارساله طرح تربیت حافظان قرآن را از سال 91 آغاز کرده است که به حول و قوه الهی در این ایام، شاهد برپایی چهارمین آزمون کتبی این طرح هستیم که به عنوان بزرگ‌ترین رویداد قرآنی کشور از آن تعبیر شده است.

وی ادامه داد: مرکز آموزش مجازی حفظ قرآن نیز همگام با سایر ادارات اوقاف، اقدام به برپایی چهارمین دوره این آزمون ویژه کارآموزان و قرآن‌آموزانش کرده است.

امیری تصریح کرد: در این آزمون که در بازه زمانی دو هفته‌ای انجام گرفت حدود 2هزار و 450 نفر از کاربران و قرآن‌آموزان مرکز شرکت کرده‌اند که از این تعدد هزار و 685 بانوان بودند که نزدیک به 70 درصد شرکت‌کنندگان را تشکیل می‌دادند و 751 نفر از آقایان بودند که نزدیک 30 درصد را تشکیل می‌دادند.

وی با اشاره به اینکه داوطلبان از طریق مراجعه به سایت به واسطه اینترنت در این آزمون شرکت کردند، تأکید کرد: این آزمون به صورت روند حضوری آزمون در سطح کشور در دو بخش شفاهی و کتبی برگزار شد. بخش شفاهی آزمون از طریق تلفنی و براساس زمان‌نبدی مشخص از هشتم تا 13 اسفندماه انجام گرفت و داوطلبان برای شرکت در آزمون کتبی، 24 ساعت زمان داشتند تا با مراحعه به سایت مرکز در این آزمون کتبی که شامل 20 سؤال چهارگزینه‌ای، در مدت زمان 13 دقیقه‌ای شرکت کنند.

امیری در پاسخ به این سؤال که آزمون کتبی در بخش حضوری شامل 40 سؤال تستی بود و چرا این آزمون در بخش آن‌لاین با 20 سؤال برپا شد، گفت: به دلیل اینکه اگر حجم سؤالات بالا می‌بود احتمال داشت سرور‌ها جواب‌گوی حجم مراجعه شرکت‌کنندگان و سؤالات را نداشته باشد، لذا تعداد سؤال نصف آزمون حضوری شد و از سوی دیگر مصرف حجم اینترنتی نیز برای داوطلبان لحاظ شد.

حضور 2450 کارآموز مرکز آموزش مجازی در طرح تربیت حافظان قرآن

وی ادامه داد: نظرسنجی هم پیرامون برگزاری آزمون اخیر مرکز در سایت داشته‌ایم که نتایج آن حاکی از عملکرد مثبت بوده است هر چند نقایصی نیز داشته است که ان‌ شاءالله آنها در ادوار آینده برطرف می‌شود.

مدیر مرکز آموزش مجازی حفظ قرآن کریم با اشاره به اینکه در این آزمون برای بخش شفاهی ضریب دو و برای بخش کتبی ضریب یک در نظر گرفته شده است، بیان کرد: در صورتی که داوطلبان حد نصاب آزمون را که 80 است، کسب کنند برای آن گواهینامه از سوی معاونت فرهنگی سازمان صادر می‌شود.

وی در پاسخ به علت در نظر گرفتن ضریب کمتر برای بخش کتبی، عنوان کرد: تجربه برپایی این آزمون، به صورت آن‌لاین نخستین تجربه بوده است و چون احتمال داشت برخی از کاربران به اینترنت دسترسی نداشته باشند و یا نتوانند تمرکز لازم را در آزمون کتبی داشته باشند، لذا ضریب کتبی را کمتر از شفاهی گرفته‌ایم تا درصد موفقیت کاربران بیشتر شود.

امیری در پاسخ به این سؤال که علت تفاوت حد نصاب در بخش آزمون غیرحضوری با بخش آزمون حضوری، تأکید کرد: حد نصاب مجموع آزمون شفاهی و کتبی در سراسر کشور و در آزمون حضور 70 از 100 است، اما در این آزمون 80 در نظر گرفته شده است از این جهت که برخی از اوقات، افرادی بودند که گلایه می‌کردند شما به راحتی گواهینامه اعطا می‌کنید و آزمون‌هایی که به صورت مجازی اخذ می‌شود مقبولیت لازم را ندارد، به همین دلیل حد نصاب آزمون را سخت‌تر گرفتیم تا افرادی که واقعاً دارای محفوظات خوبی هستند در آزمون حضور داشته باشند و برای آنها گواهینامه صادر شود.

وی درباره رشته‌های چهارمین دوره طرح تربیت ملی حفظ قرآن کریم به صورت غیرحضوری، گفت: این آزمون نیز در 11 رشته و 18 مقطع برگزار شد با این تفاوت که در رشته حفظ یک جزء شامل حفظ اجزاء 29 ،30و 1، حفظ دو جزء شامل اجزاء 29 و 30 و اجزا 1 و 2، سه جزء نیز شامل حفظ اجزاء 29،30 و1، 30،1،2 و یا اجزاء 1،2،3 قرآن کریم و رشته حفظ پنج جزء نیز شامل پنج جزء اول و چهار جزء اول به اضافه جزء سی‌ام است است.

حضور 2450 کارآموز مرکز آموزش مجازی در طرح تربیت حافظان قرآن

امیری با اشاره به اینکه تقسیم‌بندی فوق به این دلیل است که برخی از قرآن‌آموزان و کاربران بتوانند بهتر در رشته‌ایی که مسلط‌تر هستند شرکت کنند و فقط صرف رشته خاص نباشد، تأکید کرد: اما در سایر رشته‌ها چون حفظ 10،15،20 جزء و حفظ کل و حفظ موضوعی 300 و 150 موضوع با آزمون کتبی حضوری یکسان هستیم.

وی با تأکید بر اینکه نتایج آزمون تا پایان هفته آینده، 21 اسفندماه از طریق پایگاه اینترنتی مرکز مجازی و ارسال پیامک به داوطلبان اعلام می‌شود، بیان کرد: مراسم تجلیل و قرعه‌کشی نیز همزمان با ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) از بین افرادی که حائز امتیاز بالای 80 شده انجام می‌شود و جوایزی چون کمک هزینه سفر به عتبات عالیات و مشهد مقدش اهدا می‌شود.

امیری در خصوص میزان استقبال از آزمون آنلاین کتبی، گفت: پیش‌بینی ما در خصوص حضور همین تعداد از کاربران مرکز بوده است اما تا حدودی نگران بودیم که ثبت نام کمتر انجام شود که الحمدلله برپایی آن با استقبال روبرو بود.

وی در پاسخ به این سؤال که برپایی آزمون آنلاین با مشکلات سروری همراه نبوده است، تصریح کرد: چون آزمون کاربران در کل هفته پخش شده بود همین امر باعث شد که حجم زیادی به سرورها و مشکلات اینترنتی در طول روز نداشته باشیم اما تا حدودی از ساعت 10 تا 12 و 16 تا 18 که حجم استفاده کاربران رو به افزایش می‌رفت سرعت سرور کاهش پیدا می‌کرد که امیدواریم این اختلال و مشکلات در ارائه خدمات که کمرنگ نیز بود در ادوار آینده حل شود.

مدیر مرکز آموزش مجازی حفظ قرآن کریم در پایان با اشاره به اینکه تجربه خوبی در برپایی آزمون آنلاین انجام گرفت، تأکید کرد: طبق هماهنگی که با حجت‌الاسلام موسوی‌متقی، دبیر ستاد طرح ملی تربیت حافظان قرآن کریم داشته‌ایم مقرر شد آزمون مربیان طرح تربیت حفظ با همکاری این مرکز در بهار سال آینده به همین نحو انجام گیرد.

captcha