ارزیابی آثار همایش «تئاتر مردمی خرداد» توسط مردم صورت گیرد
کد خبر: 3503042
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۳
همایش «تئاتر مردمی خرداد»/1

ارزیابی آثار همایش «تئاتر مردمی خرداد» توسط مردم صورت گیرد

گروه هنر: از آنجا که همایش «تئاتر خرداد» یک رویداد مردمی است؛ لذا برای ایجاد انگیزه میان گروه‌های نمایشی شرکت‌کننده در همایش، مسئولان می‌توانند آن را به شکل رقابتی و با استفاده از آرای مستقیم مردم برگزار کنند.

مهدی حبیبی، نویسنده و کارگردان تئاتر در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) ضمن بیان این مطلب گفت: در سومین همایش ملی  «تئاتر مردمی خرداد» با کارگردانی نمایش «خاطرات پشت خاکریز» شرکت کرده‌ام که روایتی 25 دقیقه‌ای اتفاق انقلاب از سال 42 است که به موضوع مدافعان حرم ختم می‌شود.

وی گفت: بسیار خرسندم که همایشی هنری همچون «تئاتر مردمی خرداد» توانست خلأ موجود در زمینه پرداختن به موضوع ارزشی همچون ارتحال امام(ره) و یوم‌الله 15 خرداد را که به واسطه حضور قابل توجه زائران حرم مطهر در این چند روز از ظرفیت فرهنگی بالایی برخوردار بود را به نحوی شایسته پر کند.

حبیبی تصریح کرد: اجراهای نمایشی با محور موضوع قراردادن وقایع چند دهه اخیر که نقش مردمی به رهبری مرجع عالیقدری همچون امام(ره) رقم خورد و منجر به پیروزی انقلاب اسلامی و استقرار نظامی مقدس شد از بار دراماتیکی فراوانی برخوردار است و هنرمندان خوش‌ذوق با بهره‌گیری از شرح مکتوب و شفاهی این وقایع می‌توانند آثار نمایشی درخوری را خلق نمایند که قادر باشد به معرفی درست روند تاریخی انقلاب اسلامی و مبانی ارزشی آن منجر شود.

این کارگردان تئاتر در ادامه گفت: تئاتر مردمی خرداد یک همایش است و به شکل غیر رقابتی برگزار می‌شود که این امر را برای چنین رویدادی باید یک حسن تلقی کرد؛ چرا که وقتی صحبت از مردمی بودن یک فرایند هنری می‌شود؛ لذا گروه نمایشی خود را از تکلف‌های مرسوم در یک عرصه رقابتی که باید به مذاق هیئت داوران و ارزیاب خوشایند باشد برحذر داشته و سعی می‌کند بیشتر رضایت مخاطبان عام تئاتر را برآورده سازد.

وی ادامه داد: هرچند که رقابتی بودن می‌تواند علاوه بر ایجاد انگیزه میان گروه‌های تئاتری که از سراسر کشور در این همایش شرکت می‌کنند مؤثر باشد و بر کیفیت کار آنها اثر مثبت و ثمربخشی داشته باشد اما تصور می‌کنم که مسئولان برگزاری این همایش می‌توانند در صورت تصمیم بر رقابتی برگزار شدن این رویداد از سال‌های آتی دست به ابتکارعمل بزنند.

حبیبی در پایان گفت: منظور از این ابتکارعمل آن است که حال که همایش به شکل مردمی برگزار می‌شود به جای ارزیابی هیئت داوران و انتخاب اثر و آثار برگزیده بهتر است ارزیابی نمایش‌های اجرا شده در این همایش را نیز به عهده مردم بسپاریم و از نگاه مردمی به آثار برگزیده این همایش در پایان جوایزی اهدا شود، به این شکل تصور می‌کنم انگیزه‌ای در مخاطبان برای پیگیری اجرای آثار و در نتیجه استقبال از آن پدید آید.

یادآور می‌شود، نمایش «خاطرات پشت خاکریز» به کارگردانی مهدی حبیبی از استان همدان طی روزهای پنجشنبه 13 خرداد و جمعه 14 خرداد به ترتیب در محوطه باز تئاتر شهر و میدان امام حسین(ع) در قالب سومین همایش ملی «تئاتر مردمی خرداد» اجرا خواهد داشت.

captcha