روز هجدهم ماه مبارک؛ در تمنای نور ایمان
کد خبر: 3509707
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۹

روز هجدهم ماه مبارک؛ در تمنای نور ایمان

گروه اندیشه: در این روز از خداوند می‌خواهیم تا دلمان را به برکت سحرهایش روشن کند و آگاه سازد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، روز‌ه داران در روز هجدهم ماه مبارک رمضان چنین نیایش می‌کنند: اللَّهُمَّ نَبِّهْنِي فِيهِ لِبَرَكَاتِ أَسْحَارِهِ وَ نَوِّرْ فِيهِ قَلْبِي بِضِيَاءِ أَنْوَارِهِ وَ خُذْ بِكُلِّ أَعْضَائِي إِلَى اتِّبَاعِ آثَارِهِ بِنُورِكَ يَا مُنَوِّرَ قُلُوبِ الْعَارِفِينَ خدايا مرا در اين ماه به بركت هاى سحرهايش آگاه كن، و دلم را با روشنايى انوارش روشنى بخش، و تمام اعضايم را به پيروى آثارش بگمار، به نورت اى نوربخش دلهاى عارفان.
نور ایمان نعمتی است که خداوند به مومنان اعطا کرده و ایشان را در حیات راهنمایی می‌کند. در این روز ما از خداوند چنین نوری را طلب می‌کنیم.
نور ایمان در قرآن
پیوند نور و ایمان را می‌توان در آیه 257 سوره بقره دید، « اللَّهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ وَالَّذِينَ كَفَرُوا أَوْلِيَاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ يُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمَاتِ أُولَئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ: خداوند، ولی و سرپرست كسانی است كه ايمان آورده ‏اند، آنها را از ظلمت‌ها، به سوی نور بيرون می‏برد. (اما) كساني كه كافر شدند، اوليای آنها طاغوت‌ها هستند، كه آنها را از نور، به سوی ظلمت‌ها بيرون می‏برند، آنها اهل آتش‌اند و هميشه در آن خواهند ماند». ایمان باعث می‌شود تا خداوند انسان را به سوی نور رهنون شود و ظلمت سرایی برای عذاب جاویدان است.
این تفسیر از نور را در بیانات آیت الله مجتهدی‌تهرانی در خصوص فراز پایانی این دعا می‌بینیم، ایشان می‌گویند: «بِنورِکَ» یعنی به نور خودت این دعای من را مستجاب کن. حال مگر خدا نور دارد؟ بله «الله نور سماوات والارض». در آخر هم می‌گوییم؛ «یا مُنَوّرَ قُلوبِ العارفین» ای خدایی که قلب عارفین را نورانی کردی. اینها که عارف حقیقی هستند نه عارف زبانی.
نور ایمان به برکت سحر‌های رمضان
آیت‌الله گرامی در تفسیر این فراز از دعای ماه رمضان می‌گویند: خدايا در این ماه مرا متنبه كن تا از بركات سحرهاي ماه رمضان استفاده كنم ، و اهل سحر باشم و شاید جهت آن هم این است که در سحر اهل گناه در خوابند و کمتر گناه می شود و هر زمان و مکانی که کمتر گناه شود، مورد توجه، رحمت الهی است. هر گنج سعادت كه خدا داد به حافظ / از يمن دعای شب  و ورد سحری بود.
میثم قهوه‌چیان
captcha