روزهای رمضان؛ درهای بهشت
کد خبر: 3510612
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۰

روزهای رمضان؛ درهای بهشت

گروه اندیشه: آیت‌الله گرامی در تفسیر دعای این روز می‌گوید: بهشت هم اکنون وجود دارد به گونه‌ای که در ماه رمضان درهای آن به سوی بندگان صالح خدا باز است. می‌توانیم بگوییم روزهای رمضان درهایی به بهشت است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در دعای روز بیستم از ماه ضیافت خدا این چنین دعا می‌کنیم: «اللَّهُمَّ افْتَحْ لِي فِيهِ أَبْوَابَ الْجِنَانِ وَ أَغْلِقْ عَنِّي فِيهِ أَبْوَابَ النِّيرَانِ وَ وَفِّقْنِي فِيهِ لِتِلاوَةِ الْقُرْآنِ يَا مُنْزِلَ السَّكِينَةِ فِي قُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ: خدايا در اين ماه درهاى بهشت‌هايت را به رويم باز كن و درهاى زبانه‌های دوزخ‌ را به رويم بربند و به تلاوت قرآن موفقم بدار، اى فرو فرستنده آرامش در دل مؤمنان.»
بهشت و جهنم نهایت دوراهی است که مومنان و کافران بر می‌گزینند. مومنان با عمل صالح که مجموعه‌ای از اعمال اخلاقی، دینی، عبادی، سیاسی و اجتماعی است به بهشت می‌روند و کافران به تعبیر قرآن با ستمی که پیش می‌گیرند، راهی بهشت می‌شوند. به تعبیر آیت‌الله گرامی، اما مراد از بهشت در این دعا بهره‌مندی‌ از ماه پر برکت رمضان است.  
مراد از بهشت همین روزهای رمضان است
پيامبر اكرم(ص) در خطبه شعبانيّه كه خطبه‌‏اى بسيار پرمحتوى‏ است، درباره درهاى بهشت و جهنّم جمله‏‌اى دارد که مى‌‏فرمايد: «إِنَّ أَبْوَابَ الْجَنَانِ فِى هَذَا الشَّهْرِ مُفَتَّحَةٌ؛ «وسائل الشّيعه، جلد 7، صفحه 228» درهاى بهشت در اين ماه باز است.»
از اين جمله نيز استفاده مى‌‏شود كه بهشت هم اكنون وجود دارد، به گونه‌ای که در ماه رمضان درهاى آن به سوى بندگان صالح خداوند باز است و منظور از ابواب بهشت، روزه‌ه‏ایی است كه مى‌‏گيريم؛ قرآنى است كه تلاوت مى‌‏كنيم؛ غذائى است كه صرف نيازمندان می‌کنیم؛ و خلاصه، تمام كارهاى خيرى كه در اين ماه انجام مى‌‏شود، هر يك از آنها درى از درهاى بهشت است.
«وَ أَبْوَابَ النِّيرَانِ فِى هَذا الشَّهْرِ مُغْلَقَةٌ؛ درهاى جهنّم در ماه رمضان بسته است.» گناهان، شهوات، هواى نفس و وسوسه‏‌هاى شيطان، از جمله درهاى جهنّم است كه در سايه روزه و مبارزه با هواى نفس، اسير و زندانى شده‏‌اند. بايد با نيّت‌هاى صاف و قلب‌هاى پاك، از خداوند قادر بخواهيم كه آنها همچنان در قفس بمانند.
تفسیر آیت‌الله گرامی از دعای امروز ماه مبارک رمضان می‌تواند ریشه قرآنی داشته باشد. در آیه 124 سوره نساء می‌خوانیم:‌ «وَمَنْ يَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحَاتِ مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولَئِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ وَلَا يُظْلَمُونَ نَقِيرًا: و كسانى كه كارهاى شايسته كنند چه مرد باشند يا زن، در حالى كه مؤمن باشند داخل بهشت مى‌‏شوند و به قدر گودى پشت هسته خرمايى مورد ستم قرار نمى‏‌گيرند». اگر مطابق با این آیه، کسانی که عمل صالح انجام می‌دهند داخل بهشت می‌شوند، روزه و ماه رمضان بابی خواهد بود برای انجام چنین کارهای صالحی و در نتیجه دری به بهشت.
میثم قهوه‌چیان
captcha