روز بیست و سوم؛ تمنای شست‌وشوی گناهان و تقوا
کد خبر: 3511269
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۷

روز بیست و سوم؛ تمنای شست‌وشوی گناهان و تقوا

گروه اندیشه: در دعای این روز از خداوند می‌خواهیم گناهان‌مان را شست‌وشو دهد و در ادامه این نیایش از خداوند تمنای تقوا داریم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، روزه‌داران در دعای روزی بیست‌وسوم ماه مبارک رمضان می‌خوانند:‌ اللَّهُمَّ اغْسِلْنِي فِيهِ مِنَ الذُّنُوبِ وَ طَهِّرْنِي فِيهِ مِنَ الْعُيُوبِ وَ امْتَحِنْ قَلْبِي فِيهِ بِتَقْوَى الْقُلُوبِ يَا مُقِيلَ عَثَرَاتِ الْمُذْنِبِينَ: خدايا در اين ماه از گناهانم شست و شويم ده، و از عيب‌ها پاكم كن، و دلم را به پرهيزكارى دل‌ها بيازماى، اى ناديده گيرنده لغزش‌هاى اهل گناه.
گناه زندگی دینی را آلوده می‌کند و این آلودگی زمینه گمراهی و ضلالت را فراهم می‌کند. از این رو یک مسلمان از آنجا که هدایت یافته است، به گناهان خود آگاه است و اگر هدایت نمی‌یافت، این مسئله برایش مهم نبود. از این رو تقاضای پاکی و طهارت و دوری از گناهان در راستای یک هدایت‌یافتگی ایمانی معنی‌دار خواهد بود.
شست‌وشو تنها مادی نیست و تعبیر شست‌وشوی گناهان این مسئله را روشن می‌کند. این نشان‌دهنده آن است که مومنان تنها به حیات و جنبه‌های مادی اعتقاد ندارند. آیت‌الله گرامی در این زمینه می‌گوید: گناهان معمولا گناه صغیره و کبیره را در بر می‌گیرد، نسبت به گناه کبیره در قرآن و سنت وعده عذاب داده شده و اگر انسان اهل گناه کبیره نبود و یا با توبه خود را از آن شستشو دهد، خدا گناه صغیره را می‌بخشد «إِنْ تَجْتَنِبُوا كَبائِرَ ما تُنْهَوْنَ عَنْهُ نُكَفِّرْ عَنْكُمْ سَيِّئاتِكُمْ وَ نُدْخِلْكُمْ مُدْخَلاً كَريماً: اگر از گناهان بزرگى كه از آنها نهى مى‏‌شويد دورى كنيد، گناهان كوچكتان را از شما محو مى‏‌كنيم و شما را به جايگاهى ارزشمند وارد مى‏‌كنيم‏» (نسا،‌31).
از سوئی دیگر خداوند در قرآن می‌گوید: «لِيَمِيزَ اللَّهُ الْخَبِيثَ مِنَ الطَّيِّبِ وَيَجْعَلَ الْخَبِيثَ بَعْضَهُ عَلَى بَعْضٍ فَيَرْكُمَهُ جَمِيعًا فَيَجْعَلَهُ فِي جَهَنَّمَ أُولَئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ: تا خدا ناپاك را از پاك جدا كند و ناپاك‌ها را روى يكديگر نهد و همه را متراكم كند، آنگاه در جهنم قرار دهد اينان همان زيانكارانند»(انفال، 37) از این رو آروزی شست‌وشوی گناهان در عین حال تمنای قرار گرفتن در کنار پاهان و دوری از آتش جهنم نیز هست.
آیت‌الله مجتهدی‌تهرانی در ذیل دعای این روز می‌گوید:‌ باید خودمان را شست و شو بدهیم تا لیاقت حضور در مهمانی خدا را داشته باشیم، پس اگر می‌خواهید از روزه ماه رمضان استفاده کنید، باید از گناه شست و شو پیدا کنید. برای اینکه از خدا بخواهیم تا ما را پاک کند، باید نیمه شب از خواب برخیزیم و مانند کودکان اشک بریزیم، گریه کنیم و چون خدا مهربان است ما را می‌بخشد.
در ادامه دعای این روز ما از خداوند پاکی از عیوب را می‌خواهیم که باید آن را ادامه فراز اول دعای این روز یافت و پس از آن تقاضای آزمودن دل به پرهیزگاری و تقوا مطرح می‌شود. آیت‌الله گرامی در تفسیر این فراز از دعای روز می‌گوید: یعنی اموری در زندگی من پیش بیاید که در درگیری بین تقوی و نفسانیات، تقوا پیروز شود.
امام علی‌(ع) در خصوص مقام تقوا می‌گویند: «و اى بندگان خدا! بدانيد كه هر كس تقواى خدا را پيشه خود سازد، خداوند براى او راه خلاصى و رهائى از فتنه‏‌ها قرار می‌دهد، و نورى را براى روشنگرى از تاريكى‏‌ها و ظلمت‌ها برای او روشن می‌کند. و او را در آنچه نفس او بدان مائل است و اشتها دارد، مخلَّد و جاودان می‌كند، و او را در نزد خودش در منزلگاه كرامت و تكريم منزل می‌دهد؛ در خانه‌اى كه خداوند براى خودش تهيّه كرده است به گونه‌‌ای سايه آن خانه عرش اوست، و نور آن خانه بهجت اوست، و واردين و زائرين آن خانه فرشتگان او هستند، و مصاحبان و رفيقان آن خانه پيامبران و فرستادگان او مى‏‌باشند. بنابراين با انجام دادن اعمال صالحه سبقت گيريد و تلاش كنيد تا با همسايگان خدا در خانه خدا باشيد؛ هم‌ آنها كه خداوند پيامبران و رسولانش را رفيق آنها قرار داده، و فرشتگانش را زائر و ملاقات كننده آنان نموده است.
قهوه‌چیان
captcha