12 خصیصه‌ منتسبان به قرآن کریم
کد خبر: 3523315
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۰
سلیمی مطرح کرد:

12 خصیصه‌ منتسبان به قرآن کریم

گروه فعالیت‌های قرآنی: پیشکسوت قرآنی کشور در دومین همایش حافظان کل قرآن استان تهران با اشاره به اینکه تسخیر قله کرامت در جایگاه اکرم‌العباد و حفظ این جایگاه والا تا زمان مرگ، مستلزم ادای حق تلاوت قرآن است، 12 ویژگی و خصیصه‌ای که جامعه قرآنی باید داشته باشند را تشریح کرد.

عباس سلیمی
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی کشور در دومین همایش حافظان کل قرآن کریم استان تهران که صبح امروز، 26 مردادماه در محل سازمان تبلیغات اسلامی تهران برگزار شد، طی سخنانی با بیان اینکه وجود حافظان قرآن و اصولاً اهالی قرآن برکتی بی‌بدیل در سطح کشور و جهان است و ما قدردان این نعمت الهی هستیم،‌ اظهار کرد: امید ما همگی به دعاهای شما حافظان قرآن در دل شب و نیز شفاعت شما عزیزان در آخرت است.

وی گفت: اولین کاری که در ارتباط با حافظان کل قرآن وجود دارد، این است که انسان، جایگاه و مقام خود را بشناسد و به این موضوع پی ببرد که در جهان در کدام مختصات قرار گرفته است.

سلیمی در ادامه با اشاره به سخنی از پیامبر اکرم(ص) که آفرینش سه دسته از مخلوقات را برای ما بیان فرموده‌اند، افزود: پیامبر اکرم(ص)‌ می‌فرمایند: «اِنًّ الله َتَعالی خَلَقَ المَلائکة وَ رَکَبَ فیهِِمُ العَقلَ وَ خَلَقَ البَهائِمَ وَ رَکَبَ فیهِمُ الشَّهوَةَ وَ خَلَقَ الاِنسانَ وَ رَکَبَ فیهِ العَقلَ وَ الشَّهوة» خداوند فرشتگان را آفرید و سرشت آنان را براساس عقل و خرد قرار داد، لذا براساس قرآن کریم فرشتگان هرگز گناه نمی‌کنند و همواره در مسیر الهی حرکت می‌کنند. دسته دوم حیوانات بودند که خداوند سرشت آنان را براساس شهوت و غرائز نهاد و گروه سوم را که آفرید فرزندان آدم بودند و سرشت آنان را براساس عقل و شهوت قرار داد.

وی اظهار کرد:‌ سپس، پیامبر(ص) می‌فرمایند: «فَمَن غَلَبَ عقلُهُ عَلی شَهوَة فَهُوَ اَعلي مِنَ المَلائكة وَ مَن غَلَبَ شَهوَتهُ علي عقلِه فَهُوَ اَدني مِنَ البَهائم؛ آن کسی که در این مسیر، زندگی خود را طوری تنظیم کند که عقل و خرد او بر شهوت پیروز شود، از فرشتگان نیز بالاتر و برتر خواهد بود به همین خاطر است که انسان، مسجود ملائک شد و خداوند دستور سجده بر آن داد، اما آن کسی که شهوت او بر عقل او پیروز شود، از حیوانات نیز پست‌تر خواهد بود».

پیشکسوت قرآنی کشور در ادامه با بیان اینکه بنی آدم به نص قرآن کریم از کرامت برخوردار است، تصریح کرد: در بین بنی آدم نیز بالاترین جایگاه از آن سه دسته از انسان‌هاست که در بیان دیگر پیامبر اکرم(ص)‌ فرمودند که «بلندمرتبه‌ترین انسان‌ها در نزد خداوند، سه دسته هستند، اول انبیاء الهی، دوم علمای دین و سوم حاملان قرآن» که برای علمای دین و حاملان قرآن چهار امتیاز قائل شده‌اند.

سلیمی در ادامه با بیان اینکه پیامبر اکرم(ص)‌ فرمودند «مرگ قرآنیان، مانند رحلت پیامبران الهی، برانگیخته شدن قرآنیان حقیقی، مانند بعثت پیامبران خدا، عبور آنان از صراط، همراه با انبیاء الهی و پاداش ایشان در یوم‌الجزا همانند پاداش پیامبران است»،‌ تصریح کرد: به فرموده پیامبر(ص) «آل القرآن، آل الله» و چه افتخاری از این بالاتر که تا آخر عمر باید شاکر این نعمت باشیم.

وی در ادامه تصریح کرد: هنگامی که این جایگاه والا را خداوند متعال برای قرآنیان و حمله قرآن قرار داده است، باید سؤالی را از خود مطرح کنیم که آیا هر قاری، حافظ، مدرس قرآن و ... حامل قرآن محسوب می‌شود یا خیر؟، نمی‌شود انسان مفسر قرآن، قاری قرآن و ... باشد، اما حمله قرآن نباشد و این یک خطر است.

پیشکسوت قرآنی کشور با بیان اینکه حمله قرآن در یک تعریف کوتاه، کسی است که قرآنی بیندیشد، قرآنی سخن بگوید و قرآنی عمل کند، اظهار کرد: حامل قرآن اندیشه، گفتار و رفتارش مطابق با دستورات قرآن است.

وی افزود: بنا به فرموده امام صادق(ع)، قاریان قرآن سه دسته هستند، دسته اول کسانی هستند که قرآن را برای تقرب به زمامداران و شهرت می‌خوانند، دسته دوم کسانی هستند که قرآن را حفظ می‌کنند، اما حدود قرآن را ضایع می‌کنند که این‌ها تعدادشان زیاد است و می‌فرمایند خداوند مانند این قرآنیان را زیاد نکند، اما دسته سوم که مورد تأیید امام(ع) هستند، کسانی هستند که قرآن را تلاوت می‌کنند و حدود آن را نیز رعایت می‌کنند که این‌ها در قیامت، حق شفاعت دارند و به برکت ایشان خداوند متعال بلا را از جامعه دفع می‌کند.

سلیمی با اشاره به اینکه امام(ع) در پایان می‌فرمایند این‌گونه قاریان از جواهر نیز در جامعه کمیاب‌تر هستند، گفت: هنر شما حافظان قرآن کریم در این است که در این دسته سوم باشید و اگر این‌ شد، حامل قرآن، قدر خود را می‌داند. قرآن ناطق، امام علی(ع) در این زمینه فرمودند «در ارزیابی و نرخ‌گذاری، کالای شما هیچ قیمتی الا بهشت ندارد و اگر می‌خواهید بفروشید، خود را کمتر از بهشت نفروشید».

وی با بیان اینکه قیمت حافظان قرآن قیمتی است که علی(ع) گذاشته است، ادامه داد: برای تبیین این جایگاه باید به پنج سؤال پاسخ دهیم که آیا ما حق تلاوت را ادا می‌کنیم؟، آیا مؤدب به آیات قرآن هستیم؟، آیا در جامعه مردم ما را حقیقتاً قرآنی می‌دانند؟، آیا ما قرآن را باور داریم؟ و آیا در قیامت قرآن با ما سخن می‌گوید و از ما شفاعت می‌کند؟ که البته در این زمینه هیچکس جز خود انسان نمی‌تواند قضاوت کند و اگر پاسخ انسان به این سؤالات مثبت بود، آن‌گاه ما اهل قرآن هستیم.

پیشکسوت قرآنی کشور افزود: برای رسیدن به جایگاه «اکرم‌العباد» بایسته‌هایی وجود دارد که در ادای حق تلاوت خلاصه می‌شود. قرآن کریم در این باره می‌فرماید: «الَّذِينَ آتَيْنَاهُمُ الْكِتَابَ يَعْرِفُونَهُ كَمَا يَعْرِفُونَ أَبْنَاءَهُمُ الَّذِينَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ فَهُمْ لَا يُؤْمِنُونَ».

سلیمی بیان کرد: از پیامبر(ص)‌ پرسیدند که منظور از حق تلاوت چیست؟ فرمودند که یعنی باید مو به مو از بایدها و نبایدهای قرآن اطاعت کنید. اگر قاری و حافظ قرآن از آن پیروی کردند، حمله قرآن هستند. جامعه قرآنی باید بیان امام صادق(ع) را به شقرانی که از اصحاب ایشان بود، چراغ راه خود قرار دهند که امام(ع) به وی فرمود «کار خوب از هرکسی سر بزند، زیباست اما اگر تو کار خوب انجام دهی، زیباتر است؛ چرا که منتسب به ما هستی و نیز کار بد از هرکسی که سر بزند زشت است، اما اگر از تو صورت گیرد، زشت‌تر است که منتسب به ما هستی».

وی در ادامه با بیان اینکه جامعه قرآنی منتسب به قرآن به‌عنوان امانت الهی است، ادامه داد: قرآنیان تنها متعلق به خود نیستند و اگر کسی افتخار خادم قرآن شدن، پیدا کرد، باید تمام حواسش جمع باشد که خدایی ناکرده خطایی از او سر نزند که به قول امام معصوم(ع) «مایه افتخار ما باشید نه سرشکستگی ما».

پیشکسوت قرآنی کشور با بیان اینکه امروز جامعه با حساسیت صد چندان به جامعه قرآنی می‌نگرد و عملکرد این جامعه را رصد می‌کند، بیان کرد: متأسفانه بعضی از ندانم‌کاری‌های برخی افراد موجب بدبینی جامعه به دین، مکتب و قرآن می‌شود. حالا که ما توفیق داریم و با قرآن، نشانه‌دار شده‌ایم باید حواسمان جمع باشد؛ چراکه انتظار جامعه از قرآنیان ویژه است.

سلیمی با اشاره به اینکه تسخیر قله کرامت در جایگاه اکرم‌العباد و حفظ این جایگاه والا تا زمان مرگ، مستلزم ادای حق تلاوت قرآن است، تصریح کرد: در این زمینه دوازده عنوان بایسته احصا کرده‌ام که در ادامه به آن اشاره می‌کنم.

وی افزود: در رأس ویژگی‌های جامعه قرآنی، اخلاق قرار دارد و منظور از اخلاق تنها لبخند زدن نیست و قاری قرآن باید متخلق به اخلاق الهی باشد. به فرموده پیامبر اکرم(ص)‌ «احدی وارد بهشت نمی‌شود، مگر با حسن خلق» بنابر این قاری قرآن نمی‌تواند، بداخلاق باشد.

پیشکسوت قرآنی کشور در ادامه با اشاره به اینکه رعایت حدود الهی و عمل به فرائض دومین ویژگی جامعه قرآنی است، اظهار کرد: پیامبر اکرم(ص)‌ می‌فرمایند «کسی که به قرآن عمل نمی‌کند، آن را نخوانده است». در این زمینه آیت‌الله ضیاءآبادی تمثیل حکیمانه‌ای را از قرآن کریم با عنوان «اقرار لفظی و کفر عملی» استخراج کرده‌اند که اگر قرآن را بخوانیم و دستورات آن را به مردم بگوییم ولی خود بدان عمل نکنیم، مصداق همین تمثیل می‌شود.

سلیمی با بیان اینکه سومین بایسته جامعه قرآنی اجتناب از گناهان است،‌ نه فقط عدم ارتکاب بلکه معرفت، طبقاتی دارد، گفت: قرآنیان، مخاطب این دستور هستند که می‌فرماید «به گناهان پنهان و آشکار نزدیک نشوید و حریم بگیرید». قرآنیان باید به دور از گناه باشند؛ چراکه گناه سبب می‌شود؛ انسان قرآن را فراموش کند.

وی با اشاره به چهارمین خصیصه جامعه قرآنی یعنی ولایت‌مداری، اظهار کرد: وقتی بحث از ولایت‌مداری می‌شود این به معنای جامع آن است، یعنی از ولایت مطلق خداوند متعال آغاز می‌شود و در ادامه ولایت رسول(ص)، ائمه اطهار(ع) و نیز ولایت فقیه در زمان غیبت امام عصر(عج)‌ که این بحث باید تبیین شود؛ چرا که اساس ولایت ریشه قرآنی دارد و مربوط به بحث‌های سیاسی نیست.

پیشکسوت قرآنی کشور با بیان اینکه پنجمین خصیصه جامعه قرآنی استمرار انس با قرآن است، ادامه داد: امام رضا(ع) هر سه روز یک بار قرآن را ختم می‌کردند و از امام صادق(ع) نیز روایت شده است که قرآن، میثاق خدا با بندگان است و لازم است که مؤمنان هر روز حداقل 50 آیه از قرآن را تلاوت کنند.

وی ششمین خصیصه جامعه قرآنی را ارتقاء معرفت دینی بیان کرد: حافظان قرآن نباید درباره کسب معارف درجا بزنند. وظیفه حافظان قرآن، تنها حفظ ایمان نیست، بلکه حفاظ قرآن باید ایمان خویش را ارتقا دهند. باید هر روز به میزان اعتقاد حافظ قرآن افزوده شود نه اینکه این اعتقاد ثابت بماند.

سلیمی در ادامه خود را مخاطب قرآن دانستن، رفتار صحیح اجتماعی داشتن، گریز از دنیاپرستی، ساده‌زیستی، تعمیق باورهای دینی و اخلاص در کارها را از دیگر ویژگی‌های جامعه قرآنی برشمرد و گفت: اگر تمام کارها برای خدا بود و انجام گرفت، عاقبت بخیری را به همراه دارد و اگر اینطور نبود جز بدبختی چیزی ندارد.

پیشکسوت قرآنی کشور در پایان سخنانش با اشاره به آیه پایانی سوره مبارکه کهف که کلید راه قرآنیان است، تصریح کرد: هر کسی که می‌خواهد ملاقات مطلوبی با خداوند متعال داشته باشد باید نوع کار او از نوع عمل صالح باشد و وقتی که کار می‌کند، انتظار تشویق و ... نداشته باشد.

captcha