دومین همایش حافظان کل قرآن تهران برگزار شد
کد خبر: 3523375
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۰

دومین همایش حافظان کل قرآن تهران برگزار شد

گروه فعالیت‌های قرآنی: دومین همایش حافظان کل قرآن کریم استان تهران صبح امروز، 26 مردادماه از ساعت 9 در محل سازمان تبلیغات اسلامی تهران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، دومین همایش حافظان کل قرآن کریم استان تهران صبح امروز، 26 مردادماه از ساعت 9 با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین نیک‌نژاد، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی تهران، عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی کشور، مهدی شکری، معاون پژوهش سازمان دارالقرآن الکریم،‌ حجت‌الاسلام والمسلمین قهرمان‌نژاد، رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی استان تهران و سایر مسئولان و حافظان قرآن کریم در محل سازمان تبلیغات اسلامی تهران برگزار شد.

در ابتدای این همایش و پس از تلاوت آیاتی از چند از کلام‌الله مجید و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران، حجت‌الاسلام والمسلمین قهرمان‌نژاد، رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی استان تهران ضمن خیر مقدم به حضار در مراسم، از حضور مسئولان قرآنی و نیز حافظان کل قرآن حاضر در همایش تشکر کرد.

دومین همایش حافظان کل قرآن تهران برگزار شد

در ادامه، عباس سلیمی، ‌پیشکسوت قرآنی کشور طی سخنانی در رابطه با آداب تلاوت و حفظ قرآن و نیز لزوم تهذیب و تزکیه نفس و ... بیان کرد: در رأس ویژگی‌های جامعه قرآنی اخلاق قرار دارد و منظور از اخلاق تنها لبخند زدن نیست و قاری قرآن کریم باید متخلق به اخلاق الهی باشد. به فرموده پیامبر اکرم(ص)‌ «احدی وارد بهشت نمی‌شود مگر با حسن خلق» بنابراین قاری قرآن کریم نمی‌تواند بداخلاق باشد.

پیشکسوت قرآنی کشور در ادامه با اشاره به اینکه رعایت حدود الهی و عمل به فرائض دومین ویژگی جامعه قرآنی است، اظهار کرد: پیامبر اکرم(ص)‌ می‌فرمایند «کسی که به قرآن عمل نمی‌کند، آن را نخوانده است». در این زمینه آیت‌الله ضیاءآبادی تمثیل حکیمانه‌ای را از قرآن کریم با عنوان «اقرار لفظی و کفر عملی» استخراج کرده‌اند که اگر قرآن را بخوانیم و دستورات آن را به مردم بگوییم ولی خود بدان عمل نکنیم، مصداق همین تمثیل می‌شود.

سلیمی در ادامه با بیان اینکه سومین بایسته جامعه قرآنی اجتناب از گناهان است،‌ نه فقط عدم ارتکاب بلکه معرفت طبقاتی دارد، گفت: قرآنیان مخاطب این دستور هستند که می فرماید «به گناهان پنهان و آشکار نزدیک نشوید و حریم بگیرید». قرآنیان باید به دور از گناه باشند چراکه گناه سبب می شود انسان قرآن را فراموش کند.

وی در ادامه با اشاره به چهارمین خصیصه جامعه قرآنی یعنی ولایت‌مداری، اظهار کرد: وقتی بحث از ولایت‌مداری می‌شود این به معنای جامع آن است یعنی از ولایت مطلق خداوند متعال آغاز می شود و در ادامه ولایت رسول(ص)، ائمه اطهار(ع) و نیز ولایت فقیه در زمان غیبت امام عصر(عج)‌ که این بحث باید تبیین شود چراکه اساس ولایت ریشه قرآنی دارد و مربوط به بحث‌های سیاسی نیست.

پیشکسوت قرآنی کشور با بیان اینکه پنجمین خصیصه جامعه قرآنی استمرار انس با قرآن است، ادامه داد: امام رضا(ع) هر سه روز یک بار قرآن را ختم می‌کردند و از امام صادق(ع) نیز روایت شده است که قرآن میثاق خدا با بندگان است و لازم است که مؤمنان هر روز حداقل 50 آیه از قرآن را تلاوت کنند.

دومین همایش حافظان کل قرآن تهران برگزار شد

وی در ادامه ششمین خصیصه جامعه قرآنی را ارتقای معرفت دینی بیان کرد: حافظان قرآن کریم نباید درباره کسب معارف درجا بزنند. وظیفه حافظان قرآن تنها حفظ ایمان نیست بلکه حفاظ قرآن باید ایمان خویش را ارتقا دهند. باید هر روز به میزان اعتقاد حافظ قرآن افزوده شود نه اینکه این اعتقاد ثابت بماند.

سلیمی در ادامه، خود را مخاطب قرآن دانستن، رفتار صحیح اجتماعی داشتن، گریز از دنیا پرستی، ساده زیستی، تعمیق باورهای دینی و اخلاص در کارها را از دیگر ویژگی‌های جامعه قرآنی برشمرد و گفت: اگر تمام کارها برای خدا بود و انجام گرفت، عاقبت بخیری را به همراه دارد و اگر اینطور نبود جز بدبختی چیزی ندارد.

همچنین، در ادامه، مهدی شکری، معاون پژوهش سازمان دارالقرآن الکریم کشور طی سخنانی با اشاره به سخنی از پیامبر اکرم(ص) که فرمود «عَلَيكُمْ بِـالْقُرآنِ فَاتَّخِذُوهُ اِمـامـاً وَ قائِداً»، «بر شما باد که به قرآن چنگ بزنید، آن را رهبر و امام و فرمانده و پیشوای خود در زندگی قرار دهید»، بیان کرد: امام رضا(ع) نیز در این زمینه می فرمایند که این قرآن را امام خود قرار دهید.

وی در ادامه افزود: یکی از اهداف اصلی برگزاری این همایش این است که در روزگاری که جامعه به بلاهای مختلفی به لحاظ فرهنگی، اجتماعی و ... مبتلا شده است، بنا به گفته احیاگران تفکر دینی، راه نجات از همه این مشکلات بازگشت به قرآن است که پیامبر اکرم(ص) نیز در این مورد فرموده‌اند «فَإِذَا الْتَبَسَتْ عَلَيْكُمُ الْفِتَنُ كَقِطَعِ اللَّيْلِ الْمُظْلِمِ فَعَلَيْكُمْ بِالْقُرْآنِ فَإِنَّهُ شَافِعٌ مُشَفَّعٌ».

معاون پژوهش سازمان دارالقرآن الکریم کشور در ادامه با اشاره به اینکه بازگشت به قرآن یک شعار نیست بلکه امری راهبردی برای نجات بشریت است، تصریح کرد: در این جبهه جنگ فرهنگی که روز به روز بر دامنه آن افزوده می شود، حافظان قرآن کریم پیش قراولان جبهه هستند.

وی با بیان اینکه برای توسعه فرهنگ قرآنی وظایف فردی و اجتماعی بر عهده جامعه قرآنی است، ادامه داد: در زمینه فردی که مشکل چندانی وجود ندارد و در زمینه اجتماعی نیز آنچه مهم است این است که بنا به فرموده پیامبر اکرم(ص)‌وظیفه داریم تا به ویژه از بایت زکات علم فرهنگ قرآنی را در جامعه توسعه دهیم.

شکری در ادامه با اشاره به اینکه هدف تعالیم دینی در ابتدا این است که انسان را خطاب کرده و دعوت به خویش می‌کند، بیان کرد: اما دایره مسئولیت مسلمانان محدود به خود نمی شود و هر فرد مسلمانی نسبت به خود، خانواده و جامعه خود دارای مسئولیت و وظیفه است.

معاون پژوهش سازمان دارالقرآن الکریم کشور در ادامه با اشاره به منویات مقام معظم رهبری در رابطه با تربیت 10 میلیون حافظ قرآن در کشور، با بیان اینکه تحقق این خواسته تنها با به کار گرفتن همه ظرفیت ها محقق می ‌شود، افزود: انتظار می رود که در این زمینه هر یک از حفاظ قرآن کریم خود بانی یک جلسه حفظ باشد.

وی با بیان اینکه تاکنون نزدیک به 50 هزار نفر در آزمون تربیت حافظ قرآن شرکت کرده‌اند و پنج هزار نفر نیز توانسته‌اند تا مدرک حفظ قرآن دریافت کنند، اظهار کرد: یکی از ضوابط اعطای مدرک درجه یک به حفاظ قرآن این است که حافظ قرآن باید حداقل 10 سال سابقه جلسه داری قرآن را داشته باشد و به دلیل وجود همین شرط است که در این 10 سال تنها یازده نفر توانسته‌اند تا این مدرک را دریافت کنند.

شکری در ادامه با اشاره به اینکه حافظان قرآن حتی می‌توانند این جلسات را بدون اتکا به بحث‌های دولتی و ... آغاز کنند، افزود: انتظار داریم که دو هزار نفر حافظ قرآن کریم که نزدیک به 70 درصد ایشان نیز از بانوان هستند، در توسعه جلسات حفظ قرآن کریم پیش‌گام باشند.

دومین همایش حافظان کل قرآن تهران برگزار شد

معاون پژوهش سازمان دارالقرآن الکریم کشور با بیان اینکه حتی اگر 30 درصد از این دو هزار نفر حافظ قرآن کریم در کشور نیز داوطلب شده و بتوانند جلسات حفظ قرآن را راه‌اندازی کنند، می‌توان انتظار داشت که خروجی این چنین همایش‌ها به زودی به برگزاری چهارصد جلسه حفظ قرآن در کشور بینجامد.

وی با اشاره به اینکه در منطق قرآن کریم شرایط مؤثرند ولی اراده تعیین کننده است، تصریح کرد: هنر این است که در این زمان و در شرایط فعلی با نیت الهی هر یک از حفاظ قرآن کریم بانی برپایی و برگزاری یک جلسه حفظ قرآن باشد و این امر در کشور استمرار پیدا کند.

شکری با بیان اینکه توقع و انتظاری که در این زمینه می‌رود این است که کسانی که در این جرگه وارد می‌شوند، در کسوت معلمی قرآن نیز وارد شوند، ادامه داد: بنا به فرموده امام سجاد(ع) برای معلم قرآن، همه پدیده‌های عالم حتی ماهیان دریا نیز طلب استغفار می کنند.

معاون پژوهش سازمان دارالقرآن الکریم کشور با اشاره به اینکه نباید در این زمینه غفلت شود، تصریح کرد: توقع این است که برگزاری این جلسات قرآنی منجر به جریان جامعی در حفظ قرآن کریم شود و فرهنگ حفظ قرآن در جامعه نهادینه شده و توسعه پیدا کند.

شکری در پایان بیان کرد: ان‌شاءالله تا اواخر شهریور ماه سال جاری اطلاعات کشور در رابطه با حفظ قرآن و برپایی جلسات قرآنی در سامانه تلاوت بارگذاری می شود و امیدواریم برپایی این‌گونه همایش ها منجر به حرکت به سمت توسعه فعالیت‌های قرآنی به ویژه در زمینه حفظ قرآن در سطح جامعه بشود.

همچنین، در ادامه این مراسم، پس از وقفه‌ای کوتاه برای پذیرایی از حضار در همایش، حجت‌الاسلام والمسلمین میریحیایی در رابطه با ایجاد انگیزه برای ادامه مسیر و ارتقای سطح و نیز تشویق به ایجاد جلسات حفظ قرآن، اظهار کرد: همانطور که خواندن قرآن سفارش شده است، حفظ قرآن نیز سفارش و توصیه شده است.

وی در ادامه با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در رابطه با حفظ قرآن کریم و تربیت 10 میلیون حافظ قرآن در کشور، بیان کرد: حفظ قرآن در واقع پایان کار نیست و یکی از مواردی که تدبر در قرآن را می‌آورد، حفظ قرآن است و یکی از چیزهایی که انسان را به مدارج بالا می رساند، حفظ است.

میریحیایی در ادامه با بیان اینکه اولین فایده حفظ قرآن، انس با قرآن است و هر کسی که انس بیشتری با قرآن دارد، آیات بیشتری را نیز در ذهن دارد، تصریح کرد: حفظ کردن قرآن یعنی حفظ یک دستورالعمل که این دستورالعمل، هدایت است و موجب هدایت انسان می شود.

دومین همایش حافظان کل قرآن تهران برگزار شد

وی در ادامه با اشاره به مهارت های مورد نیاز برای باری حفظ قرآن نیز گفت: تجوید، صوت و لحن، وقف و ابتدا، صرف و نحو و فهم قرآن کریم از مهارت‌های لازم برای حفظ هستند و کسی که همگام با خواندن قرآن به مفاهیم آن نیز توجه کند،‌ بسیار موفق تر خواهد بود.

میریحیایی با بیان انواع حفظ و نیز روش‌های حفظ قرآن کریم افزود: انواع حفظ قرآن شامل حفظ ترتیبی، حفظ موضوعی و حفظ سوره ای و روش‌های حفظ نیز شامل روش سطر محور و روش محتوا محور می‌شود که در این زمینه روش سطر محور از روش دیگر ساده‌تر است.

وی در ادامه با اشاره به شیوه‌های حفظ قرآن نیز تصریح کرد: برای حفظ قرآن کریم شیوه‌های سنتی شامل حفظ یک، دو، سه و چهار ساله و نیز شیوه نوین شاملا متاریدینگ (تندخوانی) وجود دارد که بستگی به موقعیت هر فرد می‌تواند از یکی از این روش‌ها برای حفظ قرآن استفاده کند.

میریحیایی در پایان با اشاره به روش‌های مراقبت از محفوظات قرآنی نیز بیان کرد: برنامه‌ریزی و انگیزه از روش‌هایی هستند که برای مراقبت از محفوظات توصیه می‌شوند. همچنین، برگزاری مسابقات، آزمون‌های قرآنی و تبلیغات نیز می‌تواند در این زمینه بسیار مؤثر و تأثیرگذار باشد.

همچنین، در پایان برگزاری این همایش قرآنی نیز سعید حاجیان و الهام منگلی، از اساتید قرآنی کشور به بحث و گفت‌ و گو در رابطه با ایجاد انگیزه برای ادامه مسیر و ارتقای سطح حفاظ و نیز تشویق حفاظ قرآن کریم حاضر در جلسه به ایجاد جلسات حفظ قرآن پرداختند و در پایان نیز برنامه پرسش و پاسخ با حضور مهدی شکری، نماینده سازمان دارالقرآن الکریم برگزار شد.

یادآور می‌شود، دومین همایش حافظان کل قرآن کریم استان تهران صبح امروز، 26 مردادماه از ساعت 9 با حضور حفاظ قرآن استان تهران و نیز مسئولان قرآنی در محل سازمان تبلیغات اسلامی تهران برگزار شد.

گزارش تصویری را اینجا ببینید.
captcha