مدیریت قرون وسطایی آل سعود در حج/ ضرورت تبیین پیام مقام معظم رهبری
کد خبر: 3528927
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۹
نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت عنوان کرد:

مدیریت قرون وسطایی آل سعود در حج/ ضرورت تبیین پیام مقام معظم رهبری

گروه حوزه‌های علمیه: نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت با اشاره به مدیریت قرون وسطایی آل سعود در حج گفت: رژیمی که توانایی جمع‌آوری زباله را ندارد چگونه مدعی مدیریت حج است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسگر، نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت امشب 18 شهریورماه در مراسم سالگرد شهدای منا گفت: این مصیبت برای مردم و رهبری و جهان اسلام مصیبت بسیار بزرگی بود زیرا همه ساله وقتی حجاج از سفر حج باز می‌گشتند شور و نشاطی در کشور ایجاد می‌شد که در سال قبل برعکس شد.
وی با اشاره به کشته شدن 465 نفر در منا و 12 نفر در حادثه سقوط جرثقیل افزود: وجود چهره‌های ارزشمند علمی و دینی در میان این حجاج، عمق این مصیبت و فاجعه را دوچندان کرده است؛ چهره‌هایی مانند آیت‌الله مویدی قمی به عنوان استاد تفسیر حوزه علمیه که هم صاحب اثر و هم صاحبنظر بود.
قاضی عسگر با طرح این سؤال که آیا بر اساس مبانی قرآنی آل سعود لیاقت اداره حرمین را دارد یا نه و مبنای قرآنی پیام و سخنان رهبری چیست؟ تصریح کرد: قرآن کریم در آیه 34 سوره انفال فرموده است که «وَمَا لَهُمْ أَلَّا يُعَذِّبَهُمُ اللَّهُ وَهُمْ يَصُدُّونَ عَنِ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَمَا كَانُوا أَوْلِيَاءَهُ إِنْ أَوْلِيَاؤُهُ إِلَّا الْمُتَّقُونَ وَلَكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لَا يَعْلَمُونَ» یعنی فقط افراد باتقوا می‌توانند مدیریت حج را برعهده بگیرند.
وی با اشاره به پیشینه تاریخی حج و مشکلاتی که سبب شده تا در برخی مواقع حج با مشکلاتی مواجه باشد گفت: نا امنی، مسایل بهداشتی و عدم امکانات و تسهیلات لازم برای حجاج از مواردی است که همیشه مانع حج بوده ولی هنوز حکام سعودی که مدعی خادم حرمین هستند نتوانسته‌اند طوری مدیریت کنند که زوار خانه خدا احساس امنیت کامل داشته باشند.
نماینده ولی فقیه در حج و زیارت با بیان اینکه این مسئله منحصر در سال قبل هم نیست بیان کرد: سال‌ها به علت تراکم در جمرات، ده ها نفر در هنگام رمی کشته می‌شدند، همچنین اجازه عبور کامیون ها و اتوبوس ها را در هنگام حج می دادند و بر اثر ازدحام برخی افراد در میان اتوبوس‌ها کشته می‌شدند.
وی ادامه داد: این چه روش مدیریت حج است که یک زائر ایرانی باید به علت صحبت کردن با زائری از کشور دیگر دستگیر و زندانی شود و یا اگر یک مسلمانی از یک روحانی ما سؤالی بپرسد باید هر دو دستگیر و زندانی شوند؛ آیا این نشانه بی لیاقتی آنان نیست؟.
قاضی عسگر عنوان کرد: وضعیت بهداشت گاهی در مکه به حدی خطرناک  و آنقدر زباله جمع می‌شود که این طرز مدیریت مایه از بین رفتن آبروی اسلام است؛ آیا بعد از این همه سال تجربه برگزاری حج اینها نمی‌توانستند طوری در ایام حج ساماندهی کنند که مدیریت حج به راحتی ممکن باشد؟.
مدیریت حج به شکل قرون وسطا
وی با بیان اینکه حادثه منا قبل از ظهر رخ داد و لی بر اثر سوء تدبیر تا پاسی از شب جنازه حمل می شد و جنازه‌ها را هم مانند گونی برنج روی هم ریخته بودند افزود: در بیمارستان‌های آنها حتی امکانات دارویی و امکان احیاء و ... وجود نداشت و با شکل قرون وسطایی اداره کردند.
نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت گفت: بعد از این همه بی تدبیری مفتیان و روحانیون درباری آل سعود این حادثه را قضا و قدر دانستند ولی چگونه شما مدعی مدیریت حج هستید و بی تدبیری خود را قضا و قدر می‌دانید.
وی به نحوه شست و شوی اطراف کعبه به شیوه دستی اشاره و تاکید کرد: هنوز بعد از سال ها اینها نتوانسته اند تدبیری برای نظافت مسجد الحرام بیاندیشند.
قاضی عسگر ادامه داد: رهبری در پیام خویش فرمودند جهان اسلام باید برای مدیریت حج فکری بکنند چون تجربه نشان داده تکبر آل سعود به آنان اجازه نمی دهد از نظر مشورتی کشورهای اسلامی در برگزاری حج استفاده کنند؛ اینها به ریاض و طائف و جده رسیدگی می کنند ولی چرا به مکه و مدینه نمی رسند؛ آیا مدیریت این دو شهر اینقدر سخت است؟.
وی با بیان اینکه آل سعود عقل خود را به دست یک مشت مفتی بی عقل داده که توسعه و ساخت و ساز در مشعر و منا را حرام می دانند اظهار کرد: متاسفانه حاکمان و علمای کشورهای اسلامی نیز سکوت کرده اند و برخی از این افراد را با پول های زیاد خریده اند که بنده اطلاع دارم 650 میلیارد دلار به حساب یکی از شخصیت‌های کشورهای اسلامی ریخته اند تا اعتراضی به حادثه منا نکنند.
قاضی عسگر با اشاره به جنایات وحشیانه و رفتار وقیحانه آل سعود در عراق و یمن و بحرین تاکید کرد: چرا سازمان‌های بین‌المللی مدعی حقوق بشر سکوت کرده‌اند مگر اینها دم از دموکراسی نمی‌زنند چرا این دموکراسی را برای بحرین و یمن اجرا نمی‌کنند پس معلوم است که حقوق بشرشان دروغ است.
ترجمه پیام رهبری
وی با بیان اینکه رهبری از حادثه منا خیلی داغدار شدند و در سالگرد این حادثه نیز همین حال را دارند تصریح کرد: اندیشمدان و علما و حوزه علمیه باید سخنان رهبری را تبیین کنند و به زبان‌های دیگر منتشر شود و بر روی آن کار کنند.    
captcha