مبانی قرآنی پیام رهبری درباره مدیریت حج تبیین شود
کد خبر: 3529156
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۷
نماینده ولی فقیه در حج و زیارت:

مبانی قرآنی پیام رهبری درباره مدیریت حج تبیین شود

گروه حوزه‌های علمیه: نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت با بیان اینکه متاسفانه ابعاد حقوقی فاجعه منا و سایر حوادث رخ داده در حج مورد پیگیری جدی قرار نگرفته است، به پیام مقام معظم رهبری درباره مدیریت حج اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری در مورد عدم مالکیت گروهی بر حج مطالبی فرمودند که باید استنادات قرآنی و روایی آن به صورت علمی در حوزه بررسی و پیگیری شود.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسگر، نماینده ولی فقیه در حج و زیارت امروز 20 شهریورماه در همایش بررسی ابعاد سیاسی حقوقی فاجعه منا گفت: مسایل حج در سال قبل مسایل ساده‌ای نبود و نباید به این زودی فراموش شود و همه زوایای موضوع باید شناخته و راه کارهای پیگیری و پیشگیری برای سال های بعد هم فراهم شود.
وی افزود: حوادثی رخ داده اما نتوانسته ایم آنها را دقیقا آن‌گونه که بوده ثبت و پیگیری کنیم و متاسفانه اهتمام جدی نداشته و نداریم. مثلا در حادثه ابوطالب یزدی، جز چند مصاحبه در کتب ثبت نشده است، در حالی که ایشان به اتهام نجس کردن پرده کعبه گردن زده شد و این مسئله خیلی مهمی برای شیعه است.
قاضی عسگر بیان کرد: به تصریح برخی از مصری‌ها این حادثه و حوادث مشابه توطئه عربستان و وهابیت در قبال شیعه بوده است و بنده پیگیری‌هایی کردم و کتابی در این زمینه چاپ شد یا مثلا حادثه سال 66 که رخ داد هیچ سندی جز یک کتاب مختصر وجود ندارد. البته ما در حال جمع آوری اسناد شفاهی آن مسئله هستیم.
وی افزود: یکسال از حادثه منا گذشته است، صدا و سیما رمی شاهزاده را عامل حادثه معرفی کرد و مطالب نادرستی از این دست منعکس شده و در اذهان جا مانده است یا اینکه مطرح می‌کنند که به ایرانی ها گفته بودند که زودتر از ساعت ده به رمی جمرات نروند، در حالی که ما خودمان به زوار گفتیم، لذا یکسری حرف‌های نادرستی زده شده است که عامل اصلی حادثه نبوده است بنابراین باید به صورت دقیق مستندات این حوادث جمع‌آوری و پیگیری حقوقی شود.
وی ادامه داد: بعد از حادثه، هر کسی که به بعثه آمد گفتیم صدایشان ضبط شود و  822 مصاحبه کردیم و در همه مطبوعات و سایت‌های خارجی اطلاعات را جمع آوری کردیم و در حال پیگری مباحث حقوقی حادثه هستیم و راه‌های پیگیری از لحاظ حقوقی و سیاسی نیز برای ما روشن است اما بحث بر سر پیگیری جدی است و من نمی‌دانم در این موارد چرا اینقدر سهل‌انگاری می‌کنیم.
وی تاکید کرد: اگر بپرسید در سال 66 که ما بیش از 400 شهید دادیم چه پیگیری حقوقی شده خبر ندارم؟ چرا اینقدر ما سخاوتمندانه عمل می‌کنیم در حالی که آمریکا به بهانه واهی، 2 میلیارد دلار ما را بلوکه کرد؛ وزارت خارجه و ... باید دقیقا راه‌ها را شناسایی و این موضوع را پیگیری کنند.
قاضی عسگر تصریح کرد: عربستان باید تدبیری می‌اندیشید تا از این نوع حوادث جلوگیری کند، اینها سالیان زیادی است که مسئولیت حج را بر عهده دارند چرا برای جلوگیری از این حوادث، برنامه‌ریزی ندارند؛ مرحوم مهندس شهرستانی می‌گفت من طرحی دادم که چهارمیلیون نفر بر اساس آن می‌توانستند اسکان یابند ولی بن باز گفت «لا بناء فی المناء» و جلوی این کار را گرفت؛ حالا چه کسی مسئول است در حالی که شما چهل سال قبل می‌توانستید این مسئله را دنبال کنید؟.
نماینده ولی فقیه در حج و زیارت بیان کرد: طبق فقه شیعه و  سنی اگر کسی در حج فوت کند دیه‌اش بر دوش بیت‌المال است و عربستان باید بپردازد، مسئله دیگر امدادرسانی است که اگر دولتی به موقع عمل نکرد آیا در شهادت این افراد مقص است که این مسئله در حقوق بین‌الملل مطرح است و یا جنبه حقوق بشری که دولت مستقر باید برای کسی که در کشور او حضور دارد شرایط را فراهم کند و اگر نکرد قابل پیگیری است.
وی با اشاره به تبعیض در سوار شدن بر قطار از عرفات به منا افزود: چرا این تبعیض میان کشورهای خلیج فارس و دیگران وجود دارد؟ یا چرا وقتی با جسد نیمه جان ایرانی‌ها مواجه شدند عمدا آن را رها کردند و یا سرم را از دست بیمار ایرانی می‌کشیدند که فوت کند؟ بنابراین باید این مسایل ثبت و ضبط شود تا بتوانیم در مجامع بین‌المللی پیگیری کنیم.
قاضی عسگر عنوان کرد: در عهدنامه مودت میان ایران و عربستان آمده است که حکومت عربستان متعهد شده با حجاج ایرانی مانند سایر حجاج رفتار و نسبت به مناسک آنان نباید هیچ گونه مشکلاتی ایجاد شود یا در بحث سازمان همکاری‌های اسلامی تعهداتی وجود دارد که قابل پیگیری حقوقی است اما متاسفانه در مجامع بین‌المللی با وجود تاکیدات رهبری کاری صورت نگرفته است.
نماینده ولی فقیه در حج و زیارت تصریح کرد: مقام معظم رهبری در مورد مدیریت حج مطالبی فرمودند که باید از لحاظ علمی روی این مطلب تحقیقات صورت بگیرد و کامل شود و مبانی قرآنی و روایی آن به خصوص در بحث عدم مالکیت گروهی بر کعبه و مکه استخراج و تبیین شود و همایشی نیز در این زمینه برگزار شود.
captcha