جای خالی برخی اساتید در هیئت داوران مسابقات سراسری/ نقدی بر سطح‌بندی
کد خبر: 3541344
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۷
ابوذر کرمی بیان کرد:

جای خالی برخی اساتید در هیئت داوران مسابقات سراسری/ نقدی بر سطح‌بندی

گروه مسابقات: دارنده رتبه ممتاز سی‌و‌نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن در رشته حفظ کل با اشاره به اینکه جای خالی برخی اساتید در هیئت داوران این دوره از مسابقات احساس شد به بیان برخی نقدها به سطح بندی برگزیدگان مسابقات، دو سال پس از اجرای آن پرداخت.

ابوذر کرمی حافظ کل قرآن
ابوذر کرمی، دارنده رتبه ممتاز رشته حفظ کل سی و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان اینکه هر سال شاهد رقابت‌هایی سخت و تنگاتنگ‌تر هستیم، گفت: امسال، رقابت ها بسیار نزدیک به هم بود و نمرات نفرات برگزیده و فینالیست ها به تنهایی گویای رقابت سنگین در این دوره از مسابقات بود.
وی در مورد بحث داوری‌ها در این دوره از مسابقات، افزود: امسال از داوران با تجربه ای استفاده شده بود، اما می‌توانستیم از افراد خیلی کارکشته‌تری که در زمینه‌های مختلف حضور دارند، استفاده کنیم، امسال جای برخی داوران را در مسابقات خالی دیدم.
کرمی در پاسخ به این سوال که جای چه داوری را در این دوره از مسابقات خالی دیده‌اید، بیان کرد: به عنوان مثال امسال جای استاد احمد ابوالقاسمی خالی بود و اگر این امکان فراهم می شد که ایشان حضور یابند بسیار بهتر بود، استاد محمدرضا شهیدی‌پور نیز از جمله دیگر داوران بودند که حضورشان می‌توانست، موثرتر باشد.
دارنده رتبه ممتاز سی و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن خاطرنشان کرد: البته به اعتقاد من ترکیب هیئت داوران و چینش آنها نسبتاً خوب بود و داوری‌ها نیز به نحو مطلوبی صورت گرفت.
وی در بخش دیگری از گفت‌وگو خود با ایکنا در مورد میزبانی این مسابقات اظهار کرد: سال گذشته به ما گفته شد که رقابت های سی و نهمین دوره شهریورماه برگزار می شود که مقداری زمان به تعویق افتاد، به نظر من سردی هوا برخی از دوستان را دچار زحمت کرد، ضمن اینکه دست اندرکاران مسابقات را اذیت کرد. مقداری اگر زمان مسابقات به سمت فصل تابستان جابجا شود، بهتر است.
کرمی افزود: هر چقدر زمان برگزاری مسابقات به فصول خوش آب و هوای سال نزدیک شود، اثر بسیار مطلوب تری بر کیفیت صداها خواهد گذاشت. سرمایه اصلی یک متسابق، صدایی که دارد است و اگر این سرمایه در مسابقات یا در شرایط جوی بد آسیب ببیند و آماده نباشد، در کیفیت صدایش تأثیر خواهد گذاشت.
این حافظ کل قرآن در پاسخ به سوالی در مورد سطح بندی مسابقات و اثرات آن بعد از دو سال اجرا، بیان کرد: در زمان برگزاری مسابقات با چند نفر از شرکت کنندگان که اتفاقاً جزء نفرات برگزیده هم انتخاب شدند، در مورد بحث سطح بندی صحبت می کردم که برخی موافق بودند، من به شخصه به این موضوع یک نقد دارم.
وی اذعان کرد: روش سطح بندی آنگونه که باید و شاید برگزیدگان را مشخص نمی کند و تجلیل که باید شایسته رتبه‌های برتر باشد، به وجود نمی آید. ما در این روش، درک خوبی از درجه عالی و ممتاز نداریم و در واقع تعریف نشده است که درجه عالی یا ممتاز شامل رتبه چند تا چند می‌شود. تنها یک سری افراد خاص می‌دانند که مثلاً امسال رتبه ممتاز برای نمرات بالای 90 است.
دارنده رتبه ممتاز رشته حفظ کل سی و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن با تأکید بر اینکه هنوز برای مردم جا نیفتاده است که درجه ممتاز و عالی به چه معناست، گفت: به اعتقاد من اردویی که برای انتخاب نفرات اعزامی به مسابقات بین المللی در نظر گرفته شده است، مرحله ای است که اضافه شده است تا نفرات اعزامی مشخص شوند. این مرحله بیشتر برای افرادی که در این مرحله موفق شده‌اند، استرس زا هست.
کرمی اذعان کرد: همین موضوع باعث می شود تا افرادی که در مسابقات کشوری موفق شده اند و در سه مرحله رقابت برگزیده شده‌اند، به تنهایی فرسایشی است و اینکه بخواهند در رقابت دیگری حضور یابند این فرسایش بیشتر می شود و فردی که در مسابقات بالاترین نمره را کسب کرده باشد، ممکن است در اردوی آمادگی به دلیل خاصی نمره ای پایین‌تر بگیرد و نتواند در رقابت بین‌المللی که شایسته‌اش هست، حضور یابد.
وی افزود: به اعتقاد من این موضوع چندان با عدالت همخوانی ندارد و می تواند انگیزه های شرکت کننده ها را نیز سرکوب کند. کسی که امید بسته تا در مسابقات بین المللی ایران حضور یابد و در مسابقات توانایی خود را نشان می دهد، در اردوی آمادگی نمی تواند توان خود را نشان دهد و همه چیز به اردوی بسته شده است، برای خود من این آزاردهنده و سخت است.
این حافظ کل قرآن در بخش دیگری از صحبت های خود به بحث فینال سی و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن در رشته حفظ کل اشاره کرد و گفت: با تجه به اینکه هر سال سطح مسابقات بالاتر می‌رود، مرحله فینال نیز سخت تر می‌شود، رقابت‌ها دارد به سمتی می رود که از سوال عادی پرسیدن که ابتدای آیات را بپرسند، به سمتی که یک نشانه از آیه را بپرسند، می‌رود.
کرمی افزود: امسال یکی از سوالات به همین نحو بود که به جای پرسیدن آیه و کلمات آن، پرسیده شد که ابتدای آخرین آیه سوره مبارکه غافر را قرائت کنیم. این قبیل سوال پرسیدن بسیار سخت است و مسابقات به سمتی می رود که سوالات پیچیده و سخت‌تر می‌شود و دلیل آن هم آمادگی بسیار بالای حافظان قرآن است. در این رشته رقابت در حسن حفظ بسیار بالاست و برای نمره‌دهی رقابت بیشتر به سمت ترتیل در این رشته رفته است.
دارنده رتبه ممتاز سی و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن در رشته حفظ کل در مورد برنامه ای که بعد از مسابقات در زمینه فعالیت های قرآنی مد نظر دارد، گفت: با توجه به اینکه حدود یک سال است ساکن قم شده ام و طلبه مدرسه معصومیه قم هستم، در زمینه کاری نیز با توجه به اینکه در زمینه علوم آزمایشگاهی تحصیلات دارم، در بخش خصوصی مشغول فعالیت هستم، قصد دارم تا سطح یک تحصیلات حوزوی را ادامه دهم و بعد هم در سطح دانشگاه ادامه تحصیل دهم.
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۸/۰۹ - ۰۸:۰۱
0
2
اتفاقا امسال خیلی خوب بود که آقای ابوالقاسمی داور نبودند . به نظر بنده در هر بخش داوری چه صوت چه لحن و چه تجوید و و قف وابتداء که در نظر بگیریم ، خبره تر از آقای ابوالقاسمی داریم و با وجود بزرگان قرآنی کشور ، حضور اساتید دیگر مثل استاد ابوالقاسمی وجهی ندارد .
captcha