امشب قطعه نام‌آوران به نور قرآن روشن می‌شود + عکس
کد خبر: 3541670
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۴
گزارش ایکنا از مراسم بدرقه استاد محمدتقی مروت به خانه ابدی؛

امشب قطعه نام‌آوران به نور قرآن روشن می‌شود + عکس

گروه فعالیت‌های قرآنی: سرانجام پیکر استاد محمدتقی مروت، استادالاساتید قرآنی کشورمان امروز هشتم آبان‌ماه با حضور گرم جامعه قرآنی برای همیشه آرام گرفت تا اگر زمان، سر ناسازگاری گذاشت، سری به قطعه نام‌آوران بهشت زهرا(س) بزنیم و دیداری با استادالاساتید کشور تازه کنیم؛ قرآنی بخوانیم و آب و گلابی بپاشیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)،‌ سرانجام و پس از حدود 17 روز از درگذشت استاد محمدتقی مروت در دیار غربت، پیکر استاد قرآنی کشورمان در خاک قطعه 255 نام‌آوران بهشت زهرا(س) برای همیشه تاریخ آرام گرفت تا از این پس، تنها دل‌خوش به ذکر نام و یاد این استاد برجسته در محافل و مراسم مختلف باشیم و اگر هم زمان، دست یاری بدهد چند پنجشنبه‌ای سری به قطعه 255 ردیف 40 شماره 503 بزنیم و دیداری با استاد الاساتید کشور، تازه کنیم، قرآنی بخوانیم و آب و گلابی بپاشیم و ...
اولین سکانس حضور استاد برجسته قرآنی کشورمان در وطن امروز ساعت 8:30 صبح از مقابل مسجد امام صادق(ع) کلید خورد،‌ سکانسی که با صحبت‌های دلگرم کننده پیشکسوت قرآنی کشورمان برای همیشه ماندگارتر شد.
استاد محمدتقی مروت، استادی که سال‌های سال در دیار غربت ذکر حق گفت و هنوز هم الحان الهی در وجودش به ذکرالله مشغول هستند و استادی که سال‌های سال در دیار غربت همدم و مونسی غیر از کلام وحی نداشت و کلامی که در دیار کفر جز به نام حق بر زبانش جاری نشد، امروز باشکوه هرچه تمام تر تشییع شد.
استاد محمدتقی مورت
بزرگمردی که رضایت به هجر خود داد تا قرآن هرگز حتی در دیار کفر مهجور نماند، بر روی دست‌های شاگردان نسل اول تا سومش به سمت دیار ابدی حرکت کرد. شاگردهایی که امروز تکلیفشان با خودشان معلوم نبود و نمی‌دانستند غمگین باشند از هجران استاد، یا خوشحال باشند از حضور مجددش در وطن. رد و عمق نگاهشان اما می‌گفت سوخته است سینه‌شان از این فقدان عظما،‌ شاگردهای استاد مروت، امشب را به سختی سر خواهند کرد.
استاد محمدتقی مروت با آن نگاه نافذ که امروز در تمام طول مسیر تشییع و تدفین بر سر قرآنی‌ها و شاگردهای روزهای دور، سنگینی می‌کرد، بر روی دست‌های شاگردانش رهسپار دیار ابدیت شد تا زندگی جاودانه را این بار در آن دنیا از سر بگیرد.
هیچ کس حتی نزدیک‌ترین شاگردهای استاد نمی‌دانند که نفوذ نگاه استاد مروت که پر از آیات الهی و کلام وحی بود، آن لحظه که جان به جان آفرین می‌داد، به دنبال چه بود، شاید به دنبال بازگشت به وطن، شاید در پی تماسی با شاگردان و شاید هم ... اما حالا شاگردهایی که تا همین دیروز گلایه داشتند از نبود این نگاه نافذ در کنارشان،‌ حالا راضی‌اند به نفس کشیدنش در هر جای این دنیای فانی.
با اینکه هیچ کدام از شاگردهای استاد نمی‌دانند آن شب و لحظاتی که کیلومترها دورتر از استاد خود، در حال احیای قرآنی شب عاشورا بودند، استاد چه ساعات سختی را سپری کرده است، اما شاید بعدها، تاریخ از آن شب و از سال‌های نبودن استاد روایت‌ها داشته باشد و راوی سختی‌های زندگی در دیار غربت و البته دور از مام میهن و دور از شاگردان نور چشم باشد.
تاریخ بعدها اگر کمی جسارت به خرج دهد شاید روایت نبودن استاد در پاییز 95 که دلتنگی‌ها و تنگی‌های دل را برای جامعه قرآنی به توان هزار رسانده است، به گونه‌ای دیگر که ما هرگز نشنیده ایم نقل کند تا نقل هر مجلسی شود، همچون تلاوت‌های شاهکار و آثار و برکات ماندگاری که از استاد به یادگار مانده است و شاید آن روز شاهد آرام گرفتن دل‌های شاگردان و تسلی غم‌هایی که بر دل دارند، باشیم.  
هرچند داغ‌هایی که این روزها دامان قرآنی‌ها را گرفته اندکی با حضور پر شور قرآنی‌ها در مراسم تدفین استاد مروت تسکین یافت و اشک‌هایی که در فراق استادالاساتید چهره‌ها را نمناک کرد، احوال را دگرگون کرد، اما خلاء استاد چه در سال‌هایی که زنده بود و در کشور نبود و چه حالا که در کشور هست و در قید حیات نیست، پرشدنی نخواهد بود و نیست.
استاد مروت صبح امروز هشتم آبان ماه در حالی از مسجد حضرت امام صادق(ع) تشییع شد که شاهد حضور دلگرم کننده قرآنی‌ها و البته صحبت‌های دل‌گرم کننده‌تر خادم القرآن «عباس سلیمی» بودیم تا اندکی از داغ فقدان استاد کمتر شود.
استاد محمدتقی مروت
عباس سلیمی در سخنان خود، استاد محمدتقی مروت را پیش‌قراول نهضت تلاوت نوین قرآن و نخستین جوان شیعه ایرانی که اولین رتبه بین‌المللی قرائت قرآن را در مسابقات بین‌المللی کشور مالزی به دست آورد معرفی کرد و گفت: این رتبه و این فعالیت در سال‌هایی به دست آمد که اوج اختناق و در سال ۱۳۵۲ بود که به عنوان یک افتخار برای ملت بزرگوار ما کسب کرد. متن کامل سخنان را اینجا ببینید.
خبرگزاری قرآن، دومین ایستگاه استاد محمدتقی مروت بعد از ورود به میهن و در مسیر تشییع تا بهشت زهرا(س) بود، همان جایی که در همین اواخر به پایگاهی برای بیان درددل‌ها و نقطه نظرات استاد تبدیل شده بود و استاد، نقطه نظرات خود را در قالب کامنت بر زیر خبرها درج می‌کرد تا نشان دهد حتی اگر کیلومترها از کشور و وطن دور باشد، اما هنوز هم دغدغه آموزش و پیگیری فعالیت‌های قرآنی در داخل کشور را دارد. استاد محمدتقی مروت که بدون شک اگر زنده بود و به ایران می‌آمد یکی از اولین کارهایش حضور در ایکنا بود، حالا آمده بود تا برای لحظاتی در این مجموعه بماند و بعد هم راهی خانه ابدیت شود. 

 تشییع پیکر محمدتقی مروت

اما سکانس آخر که هیچ کلمه‌ای نمی‌تواند عظمت آن را به روایت بنشیند و تنها تصاویر و دوربین‌ها هستند که می‌توانند قلم را یاری کنند. سکانس سوم، داستان حضور محمدتقی مروت در ایران پر از اشک و آه بود، از تلقین خواندن همراه با اشک و بغض شاگردش مدرس و مؤلف قرآنی «سیدمحسن موسوی بلده» تا خلوت «محمدرضا پورزرگری» با خانه ابدی استاد.
همه نام آوران قطعه 255 بهشت زهرا(س) در حال نگریستن به وداع شاگردان استاد مروت با استادالاساتید بودند و بی شک، رشک می‌بردند بر چنین رابطه شاگرد و استادی که وجود دارد.
قطعه نام‌آوران و تمامی اهالی آن، شنبه شب میهمانی قرآنی دارند و هر کدام از آنها برای میزبانی از این میهمان گرانقدر در حال سبقت گرفتن از هم خواهند بود. امشب نور قرآن که سال‌ها بر زبان استاد مروت جاری بود، قطعه نام‌آوران بهشت زهرا(س) را روشن می‌کند. از امروز باید قطعه نام‌آوران را با نام و چهره‌ای قرآنی به همگان معرفی کنیم.
یادآور می‌شود، استاد قرآنی محمدتقی مروت 21 مهر ماه همزمان با شب عاشورای حسینی در سن 72 سالگی در شهر تورنتو کانادا درگذشت.
تیمور کاکایی
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محسنی
|
Saudi Arabia
|
۱۳۹۵/۰۸/۰۸ - ۲۱:۵۱
0
0
احسنت به خبرنگار، آقای کاکایی،
قلمتان نویسا. عالی بود.
captcha