ترویج نماز از مدارس آغاز شود/ ترویج هنری و غیرمستقیم نماز
کد خبر: 3542345
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۹
آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی:

ترویج نماز از مدارس آغاز شود/ ترویج هنری و غیرمستقیم نماز

گروه حوزه های علمیه: ایت الله العظمی مکارم شیرازی با بیان اینکه ترویج نماز باید از مدارس آغاز شود گفت: در ترویج نماز لازم نیست صدا و سیما به‌صورت مستقیم عمل کند به صورت غیر مستقیم اثر این کار گاهی تأثیر بیشتری دارد.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) به نقل از روابط عمومی ستاد اقامه نماز آیت‎الله العظمی مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید، امروز، دهم آبان، در دیدار با اعضای ستاد برگزارکننده دومین اجلاس استانی نماز قم گفت: مسئله نماز را باید از مدارس شروع کرد و در دبستان‌ها و دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها نماز باید خیلی پررنگ باشد.
این مرجع تقلید با بیان اینکه اگر ما نماز را از دبستان‌ها شروع کنیم تأثیر بسیار زیادی دارد با اشاره به نقش صدا و سیما در این زمینه افزود: صدا و سیما نقش مهمی در ترویج نماز داشته باشد و امیدواریم به نقش خود عمل کند.
آیت‌الله مکارم شیرازی یادآوری کرد: در ترویج نماز لازم نیست صدا و سیما به‌صورت مستقیم عمل کند به صورت غیر مستقیم اثر این کار گاهی تأثیر بیشتری دارد و در لابه‌لای برنامه‌ها می‌توان به موضوع نماز اشاره کرد.
ایشان با اشاره به سیره امیرمؤمنان(ع) در این‌که گاهی در میان کارهای مهم وضو می‌گرفتند و دو رکعت نماز می‌خواندند، گفت: حضرت در پاسخ کسانی که چرا امام این کار را می‌کند فرمود: با این اقدام می‌خواهم از نماز کمک بگیرم برای انجام آن کار مهم.
آیت‌الله مکارم شیرازی توجه به روح نماز را مسئله‌ای مهم عنوان کرد و گفت: باید به مسأله حضور قلب توجه کرد و نماز چون تربیت کننده است باید به حضور قلب عنایت داشت.
ایشان تصریح کرد: سعی کنیم نماز را به جماعت بخوانیم و تعبیرهای نماز همه اشاره به جماعت دارد.
ایشان تصریح کردند: اساس نماز به جماعت است و نماز جماعت دارای آثار و برکات زیادی است.
آیت‌الله مکارم شیرازی خطاب به دست‌اندرکاران اجلاس نماز گفت: همان طور که روی اصل نماز فعالیت می‌کنید روی حواشی و مسایل نماز هم فعالیت کنید، شرایط نماز انسان را از حق‌الناس و حقوق مردم پاک و منزه می‌کند.
این مفسر قرآن عنوان کرد: نماز از قدم اول انسان را از رشوه، رباخواری و اموال حرام پاک می‌کند و این‌ها را باید در اطراف نماز مورد توجه قرار داد.
این مرجع تقلید با اشاره به این‌که می‌بایست کودکان را در برپایی نماز مورد توجه قرار داد گفت: باید با تشویق کودکان را به خواندن نماز ترغیب کنیم.
ایشان با بیان این‌که بعضی از افراد موقوفاتی را صرف تشویق کودکان به خواندن نماز دارند، این اقدام را کاری ارزنده و درخور تحسین دانست و گفت: این‌ کار اقدامی مناسب است و باید به آن توجه کرد.
آیت‌الله مکارم شیرازی یادآوری کرد: شما که برای ترویج نماز گام برمی‌دارید بدانید این اقدام ذخیره روز قیامت خواهد بود.
آیت‌الله مکارم شیرازی ستادهای اقامه نماز را یکی از برکت‌های انقلاب اسلامی دانست و گفت: در واقع یکی از برکات انقلاب اسلامی همین ستادهای انقلاب اسلامی است که در گذشته وجود نداشت.
captcha