دستورکار ویژه سازمان فرهنگی هنری برای تحقق سبک زندگی اسلامی
کد خبر: 3568669
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۹
صلاحی بیان‌ کرد:

دستورکار ویژه سازمان فرهنگی هنری برای تحقق سبک زندگی اسلامی

گروه جامعه: رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با تاکید بر تبلیغ، ترویج و تبیین صفات حسنه توسط این سازمان برای تحقق سبک زندگی اسلامی در جامعه گفت: باید این موضوعات را به طور مستمر و مداوم مطرح کنیم تا در میان مردم رواج پیدا کرده و بخشی از سبک زندگی آنان شود.

محمود صلاحی، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در گفت‎وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) با اشاره به اهمیت پرداختن به واژه‎های مورد تاکید اسلام برای تحقق سبک زندگی اسلامی، گفت: در اسلام واژه‌هایی وجود دارد که اگر آنها را تبیین و ترویج نکنیم و رسانه‎ها در مورد آنها به میدان نیایند، و اجرایی نشود، کشور دچار گرفتاری خواهد شد. یکی از این موضوعات رزق حلال است؛ خیلی از اشکالاتی هم که در جامعه امروز به‎وجود آمده براثر فقدان لقمه حلال و ضعف عقیده در این مورد است.

وی ادامه داد: گذشتگان همیشه به ما تاکید می‏‌کردند که در خوردن، کجا خوردن و چگونه خوردن دقت کنید؛ لذا اگر پول حلال باشد، انسان انفاق می‎کند و اگر هم انفاق کند در جامعه فقیر وجود نخواهد داشت. زمانی‎ که شما حلال را به دست آوردید، برای کمک به همنوع دریغ نمی‌‏کنید؛ وقتی رزق حلال خورده باشید دروغ، غیبت، تهمت، کارهای خلاف، حق خوری و کلاهبرداری نخواهید کرد؛ لذا رزق حلال پایه سایر فعالیت‌‏هاست و سایر موضوعات روی آن سوار می شوند.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران افزود: رزق حلال حتی پایه قبولی نماز است و اگر شما با غیر رزق حلال لباسی تهیه کنید و با آن نماز بخوانید، حتی به اندازه یک تار نخ، نمازتان قبول نخواهد بود و اگر پول مردم و بیت المال در رزق شما باشد نه تنها نماز قبول نیست، بلکه سایر عبادات‎های شما را هم تحت تاثیر قرار می‎دهد.

صلاحی در ادامه با تاکید بر اینکه کسب رزق حلال در ردیف بزرگترین عبادات خدا قرار گرفته است، تصریح کرد: رزق حلال در زندگی آثار مثبت بسیاری دارد که یکی از آن مستجاب شدن دعای انسانی است که بر اساس رزق حلال پیش می‌رود، فایده بعدی رسیدن به رزقی معنوی به نام حکمت است، که هر کسی به آن دست پیدا نمی‎کند؛ اگر کسی دست پیدا کرد رفتار، گفتار و شکل زندگی‌اش هم حکیمانه می‌شود.

وی با بیان اینکه بین خوش‎خلقی و خوش‎روزی بودن ارتباط وجود دارد، گفت: نتیجه حاصل از رزق حلال خوش خلقی فرد است که نسبت آن با رزق حلال دو طرفه است؛ یعنی بدخلقی باعث دوری رزق حلال از انسان و اخلاق خوب باعث نزدیک شدن آن می‎شود. رزق ما باید بر اساس باید‌ها و نباید‌هایی که آفریدگار برایمان تعیین کرده ، سازگار باشد.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در ادامه تاکید کرد: لازمه رسیدن و تحقق این موضوعات این است که مداوم تبلیغ، تبیین و ترویج شوند؛ در قدیم منبری‎ها ابتدا چند نکته از حلال و حرام بودن و احکام نماز و مسائل اینچنینی را بیان می‎کردند و رساله‏ های مراجع تقلید را می‏‌گفتند اما امروز ما این موارد را فراموش کرده‎ایم و جوان ما خیلی از این مسائل دور و حتی آنها را نمی‎دانند؛ در کنار این فعالیت‎ها تبیین فرهنگی و هنری این موضوع لازم و ضروری است.

صبر مفتاح همه خوشی‎هاست
صلاحی افزود: مسئله بعدی صبر است که مفتاح همه خوشی‎هاست؛ طلاق‎های امروز جامعه برای صبر نکردن‎‌ها است که اثرات منفی را بر فرزند طلاق هم می‏‌گذارد، که با خود، فرار از خانه، ترد شدن، اعتیاد، شب خوابی، کارتن خوابی و در نهایت فساد را به همراه دارد؛ افراد در مواقعی اگر صبر و تامل کنند بسیاری از این مسائل را نخواهیم داشت.

وی با اشاره به آیه‎ای از قرآن کریم، گفت: خدا به انسان‌های صبور و پایدار پاداش می‌دهد و همچنین در سوره فرقان به عبادالرحمان یعنی بندگان برگزیده خدا اشاره می‌شود و ۱۱ صفت از بندگان شایسته بهشتی را می‌شمرد که یکی از مهم‎ترین آن‌ها، صبر است.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با بیان اینکه صبر باید در جامعه تبیین شود، گفت: برای این موضوع باید کار فرهنگی و هنری انجام شود؛ فیلم و سریال باید بسازند، نقاشی و خطاطی برای آن بکشند و هر کار اجرایی که می‎توانند برای صبر باید انجام دهند. صبر از کارهای زیر بنایی است. سلامت روحی و روانی هم از دیگر این مسائل است، اگر کسی سلامت باشد رشوه را آتش خدا می‏داند، اما چرا آنقدر رواج پیدا کرده است؟ چون رزق حلال در جامعه ضعیف شده است.

صلاحی با بیان اینکه از مفاهیم عمومی چیزی به جز اسم و رسم باقی نمانده است، افزود: اگر این مفاهیم را خوب تبیین کرده و به کار بگیریم، می‌توانیم جایگاه واقعی آنها را در زندگی امروز پیدا کنیم؛ اگر این صفات حسنه را در سازمان فرهنگی هنری برای جامعه بدرستی تبیین کنیم و مستمر و مداوم، مطرح، تبلیغ و ترویج کنیم تا رواج پیدا کند، اقدام مثبت و بزرگی را در تحقق سبک زندگی اسلامی انجام داده‌ایم.

وی بیان کرد: گسترش فرهنگ صبر و شکیبایی، آرامش و مهربانی، تعمیق شناخت شهروندان از الگوهای دینی از جمله اهداف ما در این رابطه است و برای آن نیز برنامه‌های مستمری داریم که ازجمله آنها می‎توان به تهیه کلیپ، اجرای برنامه‎های آموزشی، فعالیت با صدا و سیما و ساخت فیلم، اجرای نمایش خیابانی، توزیع پیام کارت‌های آموزشی، اجرای برنامه‎های اخلاقی، توزیع پوسترهای مفهومی و بروشورهای آموزشی و... اشاره کرد.
captcha