ضرورت توجه بیشتر به پژوهشگران حوزه تفسیر در «تکریم چهره‎های قرآنی»
کد خبر: 3570299
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۸

ضرورت توجه بیشتر به پژوهشگران حوزه تفسیر در «تکریم چهره‎های قرآنی»

رئیس گروه علوم قرآنی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ضمن ارائه پیشنهاد درباره «مراسم تکریم چهره‎های قرآنی» گفت: تمرکز دست‌اندرکاران این مراسم در بخش تکریم چهره‌های تفسیری در حوزه مدرسان تفسیر بود و نیاز است به پژوهشگران و مؤلفان این حوزه هم توجه شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، تسنیم نوشت: حجت‌الاسلام عبدالکریم بهجت‎پور، رئیس گروه علوم قرآنی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در حاشیه مراسم یازدهمین دوره تکریم چهره‌های قرآنی که شب گذشته در مجموعه فرهنگی شهدای هفتم تیر «سرچشمه» برگزار شد، در گفت‎وگو با خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران تسنیم «پویا» ضمن ارائه پیشنهاد درباره محتوای «مراسم تکریم چهره‎های قرآنی» گفت: تمرکز دست‎اندرکاران «یازدهمین مراسم تکریم چهره‎های قرآنی» در بخش تفسیر، بیشتر در حوزه مدرسان تفسیر بود در حالی که شاید توجه به پژوهشگران و مؤلفان حوزه تفسیر برای مردم جذاب‎تر باشد. بنابراین اگر این دو بخش را از یکدیگر تفکیک می‎کردند مناسب بود.
وی با اشاره به کتاب تفسیرش با عنوان «تفسیر تنزیلی» تصریح کرد: این تفسیر، قرآن را بر اساس سیر نزول قرآن بر پیامبر اکرم(ص) مورد بررسی قرار می‌دهد و به دنبال این است که روش‎ها و فرآیندهای ایجاد فرهنگ و سبک زندگی را توضیح بدهد و اینکه چگونه می‌توان جامعه‎ای را بر اساس قرآن متحول کرد؟ از چه نقطه‎ای باید آغاز کنیم و به چه نقطه‎ای ختم کنیم؟
این مفسر و پژوهشگر قرآنی با اشاره به اینکه مطالعات تفسیر تنزیلی باید در سه شاخه انجام می‎شد، افزود: بخش اول اینکه مبانی و علوم نظری مرتبط با نظریه تفسیر تنزیلی باید ارائه می‎شد که حداقل دو کتاب با عناوین «اصول تحول فرهنگی با توجه به نزول تدریجی» و «تفسیر تنزیلی؛ مبانی، اصول و فوائد» نوشتم و به دنبال آنها یک تفسیر از قرآن بر اساس سیر نزول با موضوع بررسی چگونگی تحول جامعه توسط قرآن صورت گرفت که نام آن را «همگام با وحی» انتخاب کردم و تاکنون 6 جلد آن به انجام رسیده و پنج جلدش چاپ شده است.
بهجت‌پور با بیان اینکه «تفسیر موضوعی» مرحله سوم از مباحث تفسیر تنزیلی است، گفت: در تفسیر موضوعی هم به صورت موضوعی به مسائل مختلف پرداخته می‌شود؛ مثلاً اینکه چگونه در جامعه می‌توانیم پوشش اسلامی و پاکدامنی را نهادینه و بعد تبدیل به فرهنگ کنیم؟ در این زمینه هم سه جلد آن تمام شده است.

captcha