مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ ابلاغ کمک‌هزینه تحصیلی به حافظان و قاریان دانشجو
کد خبر: 3676615
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۳

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ ابلاغ کمک‌هزینه تحصیلی به حافظان و قاریان دانشجو

گروه فعالیت‌های قرآنی: خبر ابلاغ آئین‌نامه پرداخت کمک‌هزینه تحصیلی به دانشجویان حافظ و قاری، یکی از اخبار مهم قرآنی صفحات معارفی رسانه‌های کشور طی امروز، پنجم دی‌ماه است.

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/  ابلاغ آئین‌نامه پرداخت کمک‌هزینه تحصیلی به حافظان و قاریان دانشجو

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، خبر ابلاغ آئین‌نامه پرداخت کمک‌هزینه تحصیلی به دانشجویان حافظ و قاری، یکی از اخبار مهم قرآنی است که طی امروز سه‌شنبه، پنجم دی‌ماه بر روی خروجی صفحات معارفی خبرگزاری‌ها و رسانه‌های مختلف کشور منتشر شده است.
تسنیم
صفحه قرآن و عترت خبرگزاری تسنیم طی امروز سه‌شنبه، پنجم دی‌ماه و تا ساعت 14 تعداد هشت خبر را بر روی خروجی خود منتشر کرده است که تنها یک خیر از این اخبار در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارد و اغلب اخبار دیگر این صفحه نیز با توجه به سالروز میلاد امام حسن عسگری(ع) در حوزه‌های معارفی دیگر به‌ویژه حوزه عترت منعکس شده‌اند.
همچنین، «دوره تربیت پژوهشگر قرآن و نظامات اجتماعی برگزار می‌شود» عنوان تنها خبر قرآنی امروز این صفحه از خبرگزاری تسنیم است که تا این ساعت بر روی خروجی قرار گرفته است.
«اعتقاد به تثلیث ۴ قرن پس از ولادت عیسی(ع) وضع شد، «عدم تصریح عنوان «پسر خدا» در انجیل‌ها»، «حمایت دفاتر مراجع عظام از مسابقه «شیعه پاسخ می‌گوید»»، ««عبقات الأنوار» از مهم‌ترین کتاب‌ها در اثبات امامت امیرالمومنین(ع) است»، «برگزاری دوره آموزش مداحی ویژه خواهران در فرهنگسرای عترت»، «شب ولادت امام عسکری(ع) هیئت کجا برویم؟»، «پخش «کوی محبت» از سامرا در شب ولادت امام حسن عسکری(ع)» و «مولودی‌خوانی «سیدمجید بنی‌فاطمه» در مدح امام عسکری(ع)» نیز عناوین دیگر اخبار این صفحه را تشکیل می‌دهند که همانطور که اشاره شد اغلب این اخبار در حوزه عترت قرار دارند.
همچنین، هر سه تیتر اصلی این صفحه از خبرگزاری تسنیم نیز که طی امروز و تاکنون به‌روزرسانی شده‌اند، در حوزه‌های معارفی مختلف قرار دارند و خبری از تنها خبر قرآنی امروز این صفحه در میان تیترهای اصلی آن نیست.
در بخش‌هایی از تنها خبر قرآنی امروز صفحه قرآن و عترت خبرگزاری تسنیم که با عنوان «دوره تربیت پژوهشگر قرآن و نظامات اجتماعی برگزار می‌شود» و در گفت‌و‌گو با مسعود رائیجی یانسری، دبیر برگزاری دوره تربیت پژوهشگر قرآن و نظامات اجتماعی، منتشر شده، آمده است: «وی درباره اساتید شرکت کننده در این دوره اظهار کرد: حجت‌الاسلام علی صبوحی طسوجی مسئول مؤسسه تدبر در کلام وحی، حجت‌الاسلام محمدعلی رضایی اصفهانی عضو هیأت علمی جامعةالمصطفی العالمیة، حجت‌الاسلام حامد کاشانی استاد دانشگاه امام صادق(ع)، حجت‌الاسلام محمد حاج ابوالقاسم دولابی نماینده خبرگان رهبری و مسئول پژوهشگاه فقه نظام، حجت‌الاسلام غلامرضا قاسمیان مسئول حوزه علمیه مشکات، حجت‌الاسلام عبدالکریم بهجت‌پور عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و حجت‌الاسلام حسین سوزنچی، عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم قم در این دوره شرکت خواهند کرد. هر یک از اساتید در این دوره با روش‌های مختلف به کارکردهای اجتماعی قرآن اشاره می‌کنند.
دبیر برگزاری دوره تربیت پژوهشگر قرآن و نظامات اجتماعی هدف از برگزاری این دوره را بررسی کارکردهای قرآن کریم در مورد مسائل مختلف اجتماعی دانست و گفت: مکان برگزاری دوره تربیت پژوهشگر قرآن و نظامات اجتماعی، مرکز علم و تمدن اسلامی واقع در تهران، تقاطع خیابان حافظ و طالقانی، کوچه رشت، پلاک 13 است».
فارس
اخبار امروز صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس که تمامی آن‌ها نیز در حوزه تخصصی قرآن کریم منتشر شده‌اند، با خبر تلاوت ترتیل صفحه 260 قرآن کریم توسط شهریار پرهیزگار، حافظ بین‌المللی کل قرآن کریم آغاز و در ادامه نیز شش خبر قرآنی دیگر بر روی خروجی این صفحه منعکس شده است.
«حکایت مادری که با فرزندان دوقلویش حافظ کل قرآن شدند/ روش‌هایی برای علاقه‌مند کردن فرزندان به قرآن»، «حضور قوی در مسابقات قرآن کویت برایم مهم است/ به نتیجه فکر نمی‌کنم»، «ضرورت تقویت فضاسازی و جنبه محتوایی نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم»، «نحوه پرداخت کمک‌هزینه تحصیلی دانشجویی به حافظان و قاریان قرآن اعلام شد»، «4 دستور قرآن برای رسیدن به خوشبختى/ مهم‌ترین مانع احقاق حق» و «حداقل‌هایی از بودجه قرآنی به مؤسسات مردمی تعلق می‌گیرد» عناوین دیگر اخبار امروز صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس را تشکیل می‌دهند که تمام این اخبار نیز در حوزه قرآنی قرار دارند.
همچنین، در بخش‌هایی از خبر «حکایت مادری که با فرزندان دوقلویش حافظ کل قرآن شدند/ روش‌هایی برای علاقه‌مند کردن فرزندان به قرآن» که در گفت‌و‌گوی اختصاصی با یک خانواده قرآنی منتشر و به عنوان تیتر اصلی این صفحه از خبرگزاری فارس نیز انتخاب شده، آمده است: «طاهره رحیمی، 35 ساله و مادر خانواده بیان کرد: حفظ قرآن کریم از سال‌ها قبل، خواسته و آرزوی قلبی من بود اما هیچ‌گاه انجام این مسئله را در توان خودم نمی‌دیدم و برخی اوقات حتی سوره‌های کوچک را هم می‌خواستم حفظ کنم خیلی برایم سخت بود و از خودم ناامید شده‌ بودم ولی این آرزو را همیشه داشتم که بچه‌هایم حتماً در این مسیر باشند.
ریحانه و امیرمحمد حدوداً 4 الی 5 ساله بودند که به کلاس روخوانی قرآن رفتند و بعد از تسلط در روخوانی از شش سالگی شروع به حفظ کردند و از کلاس اول ابتدایی حفظ را به طور جدی شروع کردند. در ابتدا برایشان سخت بود چون بچه بودند و می‌خواستند بازی کنند ولی من آنها را ترغیب می‌کردم و از خوبی‌ها و از اثرات حفظ قرآن برایشان می‌گفتم، البته آنها می‌گفتند تو چرا خودت حفظ نمی‌کنی و چرا خودت شروع نمی‌کنی؟!».
ایسنا
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان نیز طی امروز و تا این ساعت تعداد سه خبر را بر روی خروجی خود منتشر کرده است که هیچ‌کدام از این اخبار در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار ندارند.
«نظر رهبری درباره چانه زدن با نامحرم و خریدهای اینترنتی»، «حال و هوای شب کریسمس و سال نو میلادی - محله جلفای اصفهان» و «حضرت معصومه(س) عصمت صغری داشتند/از دلایل هجرت حضرت تبلیغ دین و پاسخ به شبهات بوده است» عناوین سه خبر امروز این صفحه از خبرگزاری این را تشکیل می‌دهند که تاکنون منتشر شده‌اند.
ایرنا
دو خبر از سه خبری که طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی منعکس شده‌اند، در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارند.
«آئین‌نامه پرداخت کمک هزینه تحصیلی به دانشجویان حافظ و قاری ابلاغ شد» و «رویکرد آسیب شناسانه موجب رشد و تعالی مدیریتها می‌شود» عناوین دو خبر قرآنی امروز این صفحه از خبرگزاری ایرنا هستند.
همچنین، خبر دیگری با عنوان «تمدید دو روزه ثبت نام هجدهمین دوره عتبات دانشگاهیان» بر روی خروجی این صفحه قرار گرفته است که این خبر در حوزه معارفی عترت منتشر شده است.
مهر
«لزوم رویکرد انتقادی در مواجهه با مسائل حوزه قرآن و عترت»، «کیفیت فعالیت‌های نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم ارتقا یابد» و «کمک هزینه تحصیلی دانشجویی به حافظان و قاریان قرآن پرداخت می‌شود» عناوین سه خبر امروز صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر را تشکیل می‌دهند که تا این ساعت منتشر شده‌اند.
خبرگزاری مهر نیز طی امروز و در صفحه قرآن و متون دینی خود اقدام به انتشار اخباری قرآنی کرده است که تقریبا اغلب صفحات معارفی رسانه‌ها و خبرگزاری‌های مختلف بدان‌ها پرداخته‌اند.
باشگاه خبرنگاران جوان
از پنج خبری که طی امروز و تا این لحظه بر روی خروجی صفحه قرآن و عترت خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان منتشر شده است تنها یک خبر با عنوان «لزوم کیفیت‌بخشی و غنابخشی به فعالیت‌های نمایشگاه بین‌المللی قرآن» که مربوط به برگزاری نخستین جلسه مجمع مشورتی بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن است،‌ در حوزه تخصصی قرآنی قرار دارد و مابقی اخبار نیز در حوزه‌های مختلف معارفی دیگر همچون عترت منعکس شده‌اند.
ایبنا
دو خبر از سه خبر امروز صفحه دین و علوم قرآنی خبرگزاری تخصصی کتاب ایران که تا این ساعت منتشر شده‌اند، با عناوین «نیت ما زنده کردن ترجمه‌های استوار و دقیق فارسی دری بود» و «تاکید بر کیفیت‌بخشی و غنابخشی فعالیت‌های نمایشگاه بین‌المللی قرآن» در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارند که خبر اول در رابطه با سخنان محمد شریفی، از پدیدآورندگان «قرآن کریم با چهار ترجمه کهن» درباره یکی از ویژگی‌های شاخص این اثر و خبر دوم نیز در رابطه با نخستین جلسه مجمع مشورتی بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم است.
همچنین، خبر دیگری با عنوان «فراخوان نخستین کنگره ملی «شیخ عبدالحسین تهرانی» منتشر شد» در صفحه دین و علوم قرآنی خبرگزاری ایبنا منتشر شده که در حوزه‌های معارفی دیگر قرار دارد.
میزان
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان نیز که زیر نظر قوه قضائیه فعالیت دارد طی امروز و تا این لحظه هیچ خبری را بر روی خروجی خود منتشر نکرده است.
کیهان
روزنامه کیهان نیز در شماره امروز خود اقدام به انتشار مطلبی با عنوان «راه‌های سلوک و خودسازی از زبان آیت‌الله بهجت» برگرفته از ماهنامه مکتب اسلام شماره 662 در صفحه معارف خود کرده که در بخش‌هایی از آن به صورت و پرسش و پاسخ آمده است: «- اولین مرحله سیروسلوک به سوی خدا چیست؟
ج: اینکه حلال خدا را حلال بدانیم و حرام خدا را حرام.
2- کمال و رشد حقیقی انسان در چیست؟
ج: کمال انسان در عبودیت است و عبودیت؛ ترک معصیت در اعتقاد و عمل است.
3- برای تقرب هرچه بیشتر به خداوند و رسیدن به مقامات عالی معنوی چه باید کرد؟
ج: ترک معصیت در اعتقادات و عملیات و نماز اول وقت، کافی و وافی است برای وصول به مقامات عالیه، اگرچه هزار سال باشد (اگرچه هزار سال عمر کنی).
4- جنابعالی به کسی که بخواهد از جهت معنوی به جایی برسد، چه توصیه‌ای دارید؟.
ج: اگر کسی مقید باشد نماز را اول وقت بخواند به جایی که باید برسد، خواهد رسید.
5- چگونه می‌توان به عرفان دست یافت و عارف شد؟
ج: اگر به آنچه می‌دانید عمل کنید و معلومات را زیر پا نگذارید، این تمام عرفان است. اگر تمام مردم به همین مقدار که می‌دانند عمل کنند کار درست می‌شود.
6- اگر برایتان امکان دارد، درس اخلاق بگذارید تا ما از وجود حضرتعالی بهتر بهره‌مند شویم؟ یا به ما دستورالعملی بفرمایید؟.
ج: کو عمل‌کننده؟ کو عمل‌کننده آقا؟ یک چیزی به شما می‌گویم که هرجا بروید این است و جز این نیست! بروید، گناه نکنید.
7- فرد کامل و به اصطلاح مرشد در عصر ما چه کسی است؟ اگر امکان دارد معرفی کنید؟
ج: فرد، کامل مرشد در این عصر، ولی عصر(عج) است و طریق رسیدن به ارشاد او ادامه توسلات معلومه است، از قبیل زیارات ماثوره از روی صدق و با عدم تردید و نمازهای آن حضرت و همه تحیات به خدا و دوستان او».

captcha