تشکل‌های شاهد و ایثارگر بهترین محل برای پیگیری مسائل جامعه ایثارگری
کد خبر: 3742121
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۹
حجت‌الاسلام والمسلمین اختری تبیین کرد:

تشکل‌های شاهد و ایثارگر بهترین محل برای پیگیری مسائل جامعه ایثارگری

گروه جهاد و حماسه ــ دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) گفت: وجود تشکل‌ها بسیار ضروری است چراکه ایثارگران خودشان باید به فکر خودشان باشند و با انتخاب افراد دلسوز و خدمتگزار از میان خودشان می‌توانند مشکلاتشان را پیگیری کنند.

تشکل‌های شاهد و ایثارگر بهترین محل برای پیگیری وضعت مشکلات جامعه ایثارگری استبه گزارش خبرنگار ایکنا، دومین همایش سراسری تشکل‌‌های شاهد و ایثارگر، پیش از ظهر امروز، سه‌شنبه ششم شهریورماه، با حضور جامعه ایثارگری، در سالن خلیج فارس موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن اختری، دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع)، با اشاره به این موضوع که عید غدیر و پذیرفتن امامت، کامل شدن دین است، گفت: این همایش به نوعی بهره‌مندی از توانمندی‌های ایثارگران است. کم و بیش از مشکلات و گلایه‌های جانبازان وخانواده‌های شهدا اطلاع دارم. همه خدماتی که تا کنون برایشان انجام شده کم و ناچیز بوده است.

وی ادامه داد: مسأله ایثار و ایثارگری، فرهنگ عام ملت است و در میان ملت‌ها وجود دارد و در دین اسلام آشکار و صریح، توجه ویژه و خاص به این مسأله شده است. همچنین در سوره حجر، خداوند ایثارگر را یک امتیاز رسمی قرار داده و ایثار در دین اسلام جایگاه خاصی دارد.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) تصریح کرد: کمیسیون فرهنگی ایثارگران، به عنوان یک عامل مؤثر برای ایثارگران و خانواده‌هایشان است و می‌تواند در راستای نیازهایشان گام‌های بسیار مؤثری بردارد.

وی افزود: مجمع جهانی اهل بیت(ع) با 140 کشور در ارتباط است و از این فرصت می‌توانیم به نفع ایثارگران بهره‌مند شویم. برای مثال از این فرصت برای ارتقای حج ایثارگران استفاده کنیم. به هرحال ارتباط جانبازان با جانبازان کشورهای مختلف و تبادل تجربیات، برگزاری نشست‌ها میانشان می‌تواند نتایج مثبتی را رقم بخورد.

حجت‌الاسلام والمسلمین اختری تصریح کرد: وجود تشکل‌ها بسیارضروری است چراکه ایثارگران خودشان باید به فکر خودشان باشند و با انتخاب افراد دلسوز و خدمتگزار از میان خودشان می‌توانند مشکلات‌شان را پیگیری کنند.

وی بیان کرد: دولت هم پیگیر وضعیت جانبازان و ایثارگران است اما به دلیل اینکه آنها خودشان از نزدیک در جریان مشکلاتشان هستند می‌توانند مسائل را بهتر درک کنند و در راستای رفع آنها گام‌های حیاتی بردارند.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) تصریح کرد: ایثارگران با رفتار اسلامی می‌توانند مردم را به سمت اسلام جذب و به نوعی آن را به مردم معرفی کنند. این مهم‌ترین نقشی بوده که بر عهده ایثارگر قرارداده شده است.

در ادامه مراسم برای نخستین بار تمبر دیپلماسی ایثار با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین اختری، دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) رونمایی شد.

اسلام کریمی، مدیرکل دانش‌پژوهان و تشکل‌های شاهد و ایثارگر اظهار کرد: امروز فرآیند توسعه و توسعه پایدار مهم‌ترین دغدغه و نگرانی مسئولان اکثر کشورها خاص کشورعزیزمان ایران است. این امر نیز به نوبه خود مستلزم به کارگیری استعدادها و توانمندی‌های انسانی از یک سو و مشارکت فعال و مستمر افراد جامعه در مراحل مختلف توسعه‌ای از سوی دیگر است؛ از این منظر، فرآیند مشارکت مردمی در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی هم در راه دستیابی به توسعه و هم به عنوان انسان‌های آگاه، مدرن و توسعه یافته بیش از پیش با اهمیت تلقی می‌شود. در مشارکت اجتماعی به مردم این فرصت داده می‌شود که در ساختن آینده و تعیین سرنوشت خود سهیم و شریک شوند.

وی افزود: بطور کلی اهمیت و نقش اساسی مشارکت در زندگی اجتماعی را می‌توان در سه سطح ایجاد شهروند برجسته، جامعه بهتر و نیز شیوه حکومت‌گری مطلوب برشمرد. لازمه مشارکت اجتماعی علیرغم آنکه از یک آگاهی کامل مشارکت‌کنندگان نسبت به ضرورت مشارکت را می‌طلبد و از سوی دیگر مستلزم فراهم کردن بستر مناسبی است تا شهروندان جامعه بتوانند به واسطه آن به پرورش استعدادها و توانمندی‌های خود در راه دستیابی به توسعه پایدار قدم‌های مؤثری را بر دارند. این بستر چیزی جز حضور کمی و کیفی انجمن‌ها و سازمان‌های مردم نهاد در جامعه نیست.

مدیرکل دانش‌پژوهان و تشکل‌های شاهد و ایثارگر تصریح کرد: سازمان‌های مردم نهاد یا غیردولتی رکن مهمی از جامعه مدنی در عصر کنونی قلمداد می‌شوند به بیان دقیق‌تر اگر جامعه را شامل سه بخش حکومت و دولت، بخش خصوصی و جامعه مدنی بدانیم، سازمان‌های غیردولتی عمدتا در بخش‌های جامعه مدنی تعریف می‌شوند؛ چراکه عقاید و خواسته‌های شهروندان را بیان می‌کنند و بین حکومت یا دولت‌ها و شهروندان قرار می‌گیرند.

وی بیان کرد: سازمان‌های مردم نهاد به واسطه کارکردهای مختلف و تنوعی که در جامعه دارند، کارکردهای همچون حلقه واسط میان جامعه و دولت‌ها و حکومت‌ها بودن؛ اولویت‌بندی تقاضاهای اجتماعی جامعه، مشاوره دادن به حکومت‌ها و دولت‌ها، دیده‌بانی و نظارت بر عملکرد دولت‌ها، اثرگذاری بر نهادهای دولتی، ارتقای سطح فرهنگ عمومی، افزایش آگاهی‌های اجتماعی مردم، ایجاد هماهنگی و انسجام اجتماعی در جامعه و نیز تقویت سرمایه اجتماعی؛ نقش بی‌بدیل و قابل توجه‌ای را می‌توانند در هدایت جامعه به سمت توسعه پایدار در کنار سایر بخش‌های دولتی و خصوصی ایفا کنند.

کریمی اظهار کرد: با توجه به کارکردها و اثربخشی که سازمان‌های مردم نهاد می‌توانند در جامعه داشته باشند در صورتی که اعضای آنها از توانمندی‌های لازم و مناسب برخوردار باشند به مراتب بیش از هر زمان دیگری می‌توانند به رسالت خود به عنوان سفیران حوزه عمومی جامه عمل بپوشانند. این امر در رابطه با تشکل‌های شاهد و ایثارگر نمود بیشتری دارد؛ چراکه تشکل‌های شاهد و ایثارگر علاوه بر کارکردهای ذکر شده در رابطه با سایر سازمان‌های مردم نهاد وظایف خطیر دیگری را به عهده دارند و آن پیگیری مطالبات جامعه ایثارگری و نیز ترویج فرهنگ ایثار و شهاد و ت و نهادینه کردن این فرهنگ مقدس در جامعه است.

وی یادآور شد: امروز کشورمان به واسطه تحریم‌های ظالمانه قدرت‌های بزرگ با عاملیت آمریکا و نیز ضعف مدیریتی که سال‌هاست گریبانگیر ماست؛ در      حوزه‌های مختلف خاصه حوزه اقتصاد با مسائل و مشکلات متعدد داخلی و خارجی روبروست، لذا امروزه بیش از هر زمان دیگری به تقویت سرمایه اجتماعی و نیز همبستگی ملی برای برون رفت از این وضعیت ناخوشایند نیازمندیم،؛ افزایش سرمایه اجتماعی در جامعه موجب می‌شود که اعتماد شخصی شهروندان از شکل خاصی یعنی خودی‌ها به شکل عام یعنی غریبه‌ها تعمیم یابد و آنها بتوانند در ذیل شبکه‌های مختلف اجتماعی خاصه سازمان‌های مردم نهاد و تشکل‌ها در حل مسائل و مشکلات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جامعه قدم‌های مؤثری را بردارد.

مدیرکل دانش‌پژوهان و تشکل‌های شاهد و ایثارگر تصریح کرد: در این میان وظیفه تشکل‌های شاهد و ایثارگربیش از سایر سازمان‌های مردم نهاد است؛ چراکه آنها به واسطه برخورداری از بتن فرهنگی ایثارو شهادت، همانگونه در دوران جنگ تحمیلی و دفاع مقدس نیز با فداکاری‌، جانفشناسی و شهادت نیز به اثبات رسانده‌اند می‌توان با عملکرد مؤثرشان بر حسب موضع و مأموریت تشکل خود به عنوان امین جامعه ایثارگری در حل مسائل جامعه و ایجاد همگرایی و وحدت ملی کمک کننده باشند.

وی در پایان تاکید کرد: برپایی همایش سراسری تشکل‌های شاهد و ایثارگر که امسال دومین همایش آن در این مکان مقدس در حال برگزاری است، در کنار آشنایی دبیران و اعضای تشکل‌های جامعه ایثارگری با یکدیگر می‌تواند در تعاملی هم‌افزار بستری برای تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی‌های لازم و اساسی برای حل مسائل و مشکلات جامعه در کنار چگونگی تحقق اهداف جامعه ایثارگری و نیز توسعه فرهنگ ایثار و شهادت نیز باشد. تا زمانی که در این جایگاه هستم از هیچگونه مساعدتی در چارچوب قوانین و مقررات در پیشبرد اهداف تشکل‌های ایثارگری خاصه توانمندسازی آنان فروگذار نخواهم کرد.

انتهای پیام

 

 

 

captcha