«درمانگری افسردگی مبتنی بر قرآن» منتشر شد
کد خبر: 3773889
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۳

«درمانگری افسردگی مبتنی بر قرآن» منتشر شد

گروه اندیشه - کتاب «درمانگری افسردگی مبتنی بر قرآن»، نوشته فاطمه فیاض و احمدرضا اخوت منتشر شد.

«درمانگری افسردگی از منظر قرآن کریم» منتشر شد

به گزارش ایکنا، کتاب «درمانگری افسردگی مبتنی بر قرآن» ویژه متخصصان روانشناسی و مشاوره است و به عنوان سومین کتاب در موضوع افسردگی از منظر قرآن کریم به همت فاطمه فیاض و احمدرضا اخوت نگاشته و توسط انتشارات قرآن و اهل بیت نبوت (ع) به چاپ رسیده است.
این کتاب در ادامه دو کتاب «معناشناسی افسردگی از منظر قرآن» و«درمان افسردگی از منظر قرآن»، قصد دارد تا به صورت کاربردی و همراه با مثال‌ها و بیان نمونه‌هایی از درمان، مسیر آموزش درمان این اختلال و گسترش و فراگیر شدن آن را تسریع بخشد.
هر چند که در فصل اول این کتاب تعاریف و مبانی به صورت خلاصه آمده است اما توصیه می‌شود خوانندگان پیش از مطالعه این کتاب، دو کتاب نظری قبل را مطالعه کنند.
درمان افسردگی از منظر قرآن کریم مسیری کیفی – کمی را در طی حدود 6 سال مداوم پیموده است و اکنون پس از مطالعات و پژوهش‌های تکمیلی در حوزه درمان افسردگی و پیگیری نتایج آن در افراد دارای این اختلال، قصد بر این است تا نتایج جالب توجه آن در درمان افسردگی به روان درمانگران علاقمند در این حوزه به صورت کاربردی‌تر انتقال یابد.
در بخشی از مقدمه این کتاب آمده است: روان درمانی اکنون عمری بیش از 100 سال دارد و هر روز یافته‌های جدید مربوط به انواع رویکردهای درمانی، شاخ و برگ‌های این علم را پربارتر می‌کنند. اما با وجود همه اینها هنوز روان درمانی فضای متکثر و بی ثباتی دارد. نتایج مطالعات نیر همگن نیست و برتری رویکرد خاصی در درمان افسردگی مشخص نشده است. برخی از مطالعات جدید فراتحلیلی، بر نقش مهم تر عوامل غیر اختصاصی مانند رابطه درمانی نسبت به عوامل اختصاصی درمان تاکید دارند و اثرات انواع رویکردها را بر این اختلال یکسان می‌دانند.
آنچه امروز در درمان یک اختلال اهمیت دارد، کوتا‌ه‌تر کردن جلسات و در عین حال افزون اثرات دراز مدت درمانی بر فرد است. هدف کتاب درمانگری افسردگی از منظر قرآن کریم، ارائه پرتکل‌‌های اختصاصی و موثر برای درمان افسردگی از قرآن بوده است که از طریق ارزیابی اثر بخشی به صورت کمی نیز مورد تایید قرار گرفته است.
این کتاب را می‌توان سرآغازی برای شروع تدوین کتاب‌هایی دیگر در رابطه با سایر اختلالات با رویکردی تاسیسی و قرآنی دانست. تلاش بر این بوده است تا خوانندگان به صورت جزئی‌تر و ملموس‌تر با فرآیند درمانگری افسردگی از منظر قرآن کریم آشنا شوند. در این کتاب از گفتگوهای درمانگر-مراجع برای تبیین انواع تکنیک‌ها استفاده شده است.
این کتاب در یک مقدمه و 9 فصل تدوین شده است. در فصل اول مدل مفهومی افسردگی از منظر قرآن کریم و راهبردهای درمانی آن به اختصار تبیین شده است. فصل دوم فرآیند مصاحبه و ارزیابی را آموزش می‌دهد، در فصل سوم درمان عمومی که مقدمه درمان اختصاصی است، توضیح داده شده است.
درمان عمومی زمینه تغییر در بیمار را فراهم کرده و به عوامل کلی، عمومی و مشترک با همه اختلالات می‌پردازد. فصل چهارم به تبیین اصول و فرایندهای درمان اختصاصی پرداخته است. در فصل‌های پنجم تا دهم به تفکیک، درمان اختصاصی هر یک از انواع افسردگی همراه با مثال‌های بالینی توضیح داده شده است.
کتاب «درمانگری افسردگی مبتنی بر قرآن» در قطع وزیری، در تیراز یک هزار جلد و نوبت چاپ اول و به قیمت 120 هزار ریال منتشر شده است.
انتهای پیام

captcha