باید و نبایدهای اقامه نماز جماعت در ادارات
کد خبر: 3784353
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۱
چهل‌قدم تا صبح / ۳۱

باید و نبایدهای اقامه نماز جماعت در ادارات

گروه اجتماعی ــ امام خمینی(ره) در پاسخ به این استفتا که اگر از بخشنامه دولت مبنی بر اقامه نماز جماعت، در شعبه‌ای از بانک‌ها و یا ادارات سوءاستفاده شود و کار مردم تعطیل گردد، آیا می‌توان اقامه نماز را به اتمام وقت اداری که حدود ساعت ۲ بعد از ظهراست محول کرد؟ فرمودند: لازم است پس از وقت اداری نماز بخوانند.

باید و نبایدهای اقامه نماز جماعت در ادارات

صحیفه امام(ره) حاوی سخنرانی‌ها، نوشته‌ها و شرح دیدارهای امام با مسئولان و اقشار مختلف مردم بوده که دارای محورهای سیاسی، فکری، اجتماعی و فرهنگی است. در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، برخی از مطالب این کتاب به صورت روزانه منتشر می‌شود.

موضوع: فریضه نماز جماعت در ادارات، كارخانه‌ها و بانك‌ها در وقت اداری
بسمه تعالی؛
محضر مبارك بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت آیت‌الله العظمی امام خمینی - مد ظله العالی - بعد از درود و سلام بی پایان، از آنجا كه در بعضی از شعبات بانك‌ها و ادارات انجام فریضه نماز به صورت جماعت به هنگام وقت فضیلت موجب سوءاستفاده و یا اضرار به بیت‌المال می‌گردد؛ لذا سوالات زیر در این رابطه مطرح است:
1- در صورتی كه نماز جماعت در اول وقت باعث افت تولید یك كارخانه شود و یا اختلالی در امرتولید بوجود آورد، آیا مسئول كارخانه می‌تواند از كاركنان بخواهد تا نماز را بعد از اتمام كار بخوانند؟
2- اگر از بخشنامه دولت مبنی بر اقامه نماز جماعت، در شعبه‌ای از بانك‌ها و یا ادارات سوءاستفاده شود و كار مردم تعطیل گردد، آیا می‌توان اقامه نماز را به اتمام وقت اداری كه حدود ساعت 2 بعد از ظهراست محول كرد؟
3- آیا دولت مجاز است كه در صورت مشاهده اضرار به بیت‌المال و یا وهن حیثیت جمهوری اسلامی به علت سوءاستفاده عده‌ای، به صورت موردی نماز جماعت را در اول وقت ملغی نماید؟
نخست وزیر
23/7/62
بسمه تعالی
جواب 1- باید نماز را بعد از اتمام كار بخوانند و اگر كارخانه دولتی است، مسئول هم نمی‌تواند اجازه دهد.
[جواب ] 2- لازم است پس از وقت اداری نماز بخوانند.
[جواب ] 3- دولت می‌تواند، بلكه در صورت مذكور لازم است الغا كند.‌
روح الله الموسوی الخمینی
23 مهر 1362 / 8 محرم 1404
منبع: صحیفه امام جلد 18 صفحه : 185
انتهای پیام

captcha