اختتامیه کتاب‌ سال بانوان با حضور آیت‌الله مکارم برپا می‌شود
کد خبر: 3793281
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۲
رئیس جامعه الزهراء(س) خبر داد:

اختتامیه کتاب‌ سال بانوان با حضور آیت‌الله مکارم برپا می‌شود

گروه حوزه‌های علمیه ــ رئیس جامعه الزهراء(س) با اعلام برپایی مراسم اختتامیه همایش کتاب سال بانوان در روز 9 اسفندماه، گفت: برای کاهش آسیب‌های اجتماعی حوزه زن و خانواده، راهکارهایی به وزارت کشور ارائه شده است.

برپایی اختتامیه کتاب‌سال بانوان با حضور آیت‌الله مکارم/ همکاری الزهرا با وزارت کشور برای کاهش آسیب‌های اجتماعیبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود مدنی، رئیس جامعه الزهراء(س) امروز ششم اسفندماه در نشستی خبری با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب از سوی مقام معظم رهبری گفت: تلاش می‌کنیم تا به‌دور از شعار، به بحث از بیانیه رهبر معظم انقلاب در گام دوم بپردازیم. بیانیه و تجمعی هم در مورد این موضوع از سوی نهادهای حوزوی از جمله الزهراء در آینده خواهیم داشت و امیدواریم همه این مسائل در راستای تحقق اهداف بیانیه و محقق شدن اهداف انقلاب صورت بگیرد.

وی از آزمون سراسری جامعه الزهرا خبر داد و افزود: روز جمعه دهم اسفندماه آزمون سراسری پذیرش الزهراء(س) برگزار خواهد شد.

مدنی با بیان اینکه  این نهادها همواره با استقبال زیادی از سوی طلاب مواجه بوده، ولی ما با محدودیت‌هایی در پذیرش مواجهیم، تصریح کرد: از میان تعداد زیاد افراد ثبت‌نام‌کننده، 5300 نفر در این آزمون در قم و مراکز استان‌ها در سراسر کشور حضور خواهند داشت و این آزمون در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در رشته‌های مختلف مانند فقه و تفسیر و تاریخ و ... برگزار می‌شود.

مدنی از برپایی همایش کتاب‌سال بانوان خبر داد و گفت: این کار گام بسیار مهمی است، زیرا در جمهوری اسلامی تاکنون در بخش بانوان نمونه نداشته است. این فعالیت از دو سال قبل شروع و مقدمات آن آغاز شد؛ 12 گروه علمی در بخش‌های مختلف تشکیل  شد و از ظرفیت استادان مختلف نیز بهره بردیم و در نهایت حدود 600 اثر به دبیرخانه واصل شده و مورد ارزیابی قرار گرفت.

رئیس جامعه الزهراء(س) اظهار کرد: مراسم اختتامیه این همایش روز پنجشنبه 9 اسنفدماه در الزهراء(س) با حضور آیت‌الله مکارم شیرازی و از ساعت هشت و نیم صبح برگزار خواهد شد.

مدنی با بیان اینکه وظیفه اصلی جامعه الزهراء(س) تربیت مبلغ است، افزود: در بحث اعزام با وجود اینکه امکاناتی نداریم، ولی چون این بخش در نهادهای تبلیغی فعال نیست، دوهزار اعزام داخلی و 300 اعزام خارجی داشتیم.

وی ادامه داد: برای ساماندهی بهتر این اعزام‌ها، سامانه الکترونیکی طراحی شده و امروز رونمایی خواهد شد؛ این سامانه شامل بانک اطلاعات جامع مبلغان و ثبت نام مبلغ و صدور حکم و ... است.

 همچنین ریحانه حقانی، معاون پژوهش جامعه الزهرا در سخنانی با اشاره به گستره ملی این همایش بیان کرد: یکی از ضرورت‌های این همایش بررسی نقش بانوان در میراث مکتوب تمدن اسلامی است که تاکنون مورد غفلت بوده است.

وی افزود: شخصیت‌های زیادی در میان بانوان وجود دارند که صاحب اندیشه و قلم هستند و این همایش در این راستا است تا نخبگان فعال پژوهشی در امر مطالعات زن و خانواده شناسایی شوند.

وی با بیان اینکه ایجاد نشاط علمی در میان بانوان پژوهشگر از دیگر اهداف همایش است، اظهار کرد: این همایش در زمینه رسالات دکتری و تالیفات و موضوعات ویژه  فراخوان  شد و آثاری که بیش از 500 اثر بود بعد از ارسال، مورد داوری اجمالی و تفصیلی قرار گرفت و در نهایت هم از میان 147 اثر که به مرحله ارزیابی تفصیلی رسیدند، حدود 33 اثر به ارزیابی نهایی و در نهایت هم 12 اثر  حائز رتبه و معرفی در همایش شدند.

حقانی با بیان اینکه ارزیابی آثار در سه بخش صورت گرفت، تصریح کرد: چهار نفر حائز رتبه برتر، چهار نفر شایسته تقدیر و چهار نفر هم در بخش ویژه یعنی موضوع زن و خانواده صاحب رتبه برتر شدند.

معاون پژوهشی الزهراء(س) ادامه داد: یکی از اهداف این همایش، شناسایی خلاهای پژوهشی در حوزه زن و خانواده است تا در این عرصه گام جدی برداریم و اولویت‌های پژوهشی، ساماندهی خواهد شد.

مدنی در پاسخ به ایکنا در مورد ارائه نتائج تحقیقات به نهادهای اجرایی هم اظهار کرد: الزهرا وظیفه خود می‌داند در امور اجتماعی از جمله زن و خانواده مشارکت جدی داشته باشد که چند طرح مفصل هم در این زمینه داریم که به وزیر کشور ارائه شده که برخی اجرایی و برخی پژوهشی است.

رئیس الزهرا اظهار کرد: همچنین برنامه‌های اجرایی در این زمینه داریم و با نهادهایی مانند کمیته امداد و کانون‌های مساجد در رسیدگی به خانواده‌های آسیب‌دیده همکاری داریم و 5 هزار پرونده نیز در این موضوعات تشکیل شده و آمادگی داریم در تکمیل این روند با نهادهای دیگر هم همکاری داشته باشد.

وی بیان کرد: ما در گام نخست انتظار این تعداد اثر را هم نداشتیم و عدد خوبی برای شروع است، لذا اگر ظرفیت وجود داشته باشد، این همایش به صورت سالانه و در غیر این صورت به صورت دوسالانه برگزار می‌شود.

انتهای پیام

captcha