رویش جوانه‌های نسل نو در هنر، علم، دین و محیط زیست
کد خبر: 3795629
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۷
گزارشی از یک نمایشگاه؛

رویش جوانه‌های نسل نو در هنر، علم، دین و محیط زیست

گروه جامعه ــ کمتر نمایشگاهی را در ایران می‌توان یافت که محیط زیست، هنر، علم، دین و ورزش را در کنار یکدیگر جمع کند و دستاوردهای نسل جدید را به نمایش بگذارد و دانشجویان واحدهای مختلف دانشگاه علمی - کاربردی در قالب جشنواره «رویش» در کنار یکدیگر جمع شوند.

رویش جوانه‌های نسل نو در هنر، علم، دین و محیط زیستبه گزارش ایکنا؛ طی سه روز گذشته واحد‌های دانشگاه علمی و کاربردی آخرین دستاورد‌ها و پژوهش‌های خود را در قالب نمایشگاه رویش در بزرگترین بازار مدرن به نمایش گذاشتند. نمایشگاهی دانشجویی اما پر از شور و هیجانی که خاصیت برگزارکنندگان آن بود.
صدای موسیقی، صنایع‌دستی‌های چشمنواز، ماکت‌های معماری، تابلوفرش‌های قرآنی، آثار معرق و زیورآلات، آنتن‌های مخابراتی و ده‌ها دستاورد دیگر در زمینه دین، علم، هنر، محیط زیست و ورزش در کنار یکدیگر جمع شده و در این مکان به بازدید عموم گذاشته شده بودند.
آزاده مطیع‌زاده، رئیس اداره مطالعات و برنامه‌ریزی دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی درباره این نمایشگاه گفت: در این نمایشگاه هم واحد‌های تهران و برخی از واحد‌های استانی حضور دارند و ۳۷۰ طرح را به این نمایشگاه و جشنواره ارسال کرده‌اند که تعداد ۷۰ اثر برگزیده و از آن‌ها تقدیر شد.
وی افزود: در این نمایشگاه آثاری در قالب اثر هنری و تعدادی نیز به صورت پوستر به نمایش گذاشته شدند. ضمن اینکه روزانه تقریباً ۷۰۰ تا هزار نفر از این نمایشگاه بازدید می‌کنند.
مطیع‌زاده با بیان اینکه رویش جشنواره‌ای درون‌دانشگاهی است، گفت: این نمایشگاه مقدمه‌ای برای جشنواره ملی است که قرار است وزارت علوم آن را برگزار کند. در این نمایشگاه حدود ۷۰ کانون دینی – فرهنگی، هنری، ورزشی و اجتماعی حضور داشتند و در بخش‌های مختلف این نمایشگاه حاضر شدند.
یکی از ویژگی‌های این نمایشگاه عرضه آخرین دستاورد‌های علمی و هنری در حوزه‌هایی چون معماری، نقاشی، گریم و معرق کاری بود. در زمینه معماری، دانشجویان آثار تلفیقی از معماری مدرن و سنتی ایرانی را در قالب ماکت‌هایی به نمایش گذاشته بودند که ویژگی اصلی آن‌ها بهینه‌سازی انرژی و توجه به فضای سبز بود.
رویش جوانه‌های نسل نو در هنر، علم، دین و محیط زیست
غرفه علمی ـ کاربردی نیکوکاری رعد
یکی از برجسته‌ترین غرفه‌های نمایشگاه را شاید بتوان غرفه علمی ـ کاربردی نیکوکاری رعد خواند که در آن دانشجویان معلول و توانیاب در کنار دانشجویان معمولی تحصیل‌کرده و در این نمایشگاه آثار خود را شامل تابلوفرش‌های قرآنی، زیورآلات، معرق‌کاری و نقاشی ارائه دادند.
همچنین، طراحی پوشاک ایرانی اسلامی و چرم نیز یکی دیگر از آثار دانشجویانی بود که در این جشنواره به نمایش گذاشته شد که  نوید رویش جدیدی را در این حوزه می‌دادند و استعداد‌هایی که می‌توانند در آینده بخشی از بازار مد و لباس را در اختیار بگیرند.  علاوه بر این، در این سال‌ها کمتر نمایشگاهی در کنار بخش‌های مختلف به اصلی‌ترین و مهمترین هنر ایرانی یعنی قالی پرداخته است. عمدتاً در نمایشگاه‌ تخصصی یا صنایع دستی قالی‌های ایرانی به نمایش درمی‌آیند و هیچ گاه در نمایشگاه‌های چندبخشی به ویژه نمایشگاه‌های دانشگاهی و دانشجویی وجود ندارد، اما در این نمایشگاه قالی‌بافان دانشجو دار قالی را با خود آورده‌اند تا هم هنر و آثار خود را به نمایش بگذارند و هم استمرار این هنر اصیل ایرانی را نوید دهند.
رویش جوانه‌های نسل نو در هنر، علم، دین و محیط زیست
برخی واحد‌های دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی نیز به حوزه‌های سلامت، توانبخشی و سبک زندگی سالم پرداخته‌اند. همچنین در این غرفه استعداد بازدیدکنندگان برای انجام ورزش‌های مختلف سنجیده و انجام ورزش با توجه به استعداد بازدیدکننده به او توصیه می‌شد. همچنین، بر توجه به محیط زیست و بازیافت پسماند، که این روز‌ها مورد غفلت واقع می‌شود، تأکید شد و موضوع آموزش کودک به منظور ساخت آثار هنری از پسماندهایی از قبیل باطری‌های الکتریکی، قرص‌های داوریی، بطری‌های نوشابه و چینی‌های شکسته مهم تلقی شد که البته از مهم‌ترین عوامل آلودگی خاک محسوب می‌شوند.
سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور نیز در این نمایشگاه با غرفه مرکز رشد فناوری‌ها و هنر‌ قرآنی حضور داشت و ضمن معرفی این مرکز به بازدیدکنندگان به برقراری ارتباط با واحد‌های دانشگاهی شرکت‌کننده در نمایشگاه پرداخت و ضمن ثبت ایده‌ها، نحوه حمایت و هدایت از اجرای ایده‌ها و کسب‌وکار‌های نوپا را تشریح کرد.
رویش جوانه‌های نسل نو در هنر، علم، دین و محیط زیستعلاوه بر این، غرفه‌های استانی یکی از جاذبه‌های دیگر این نمایشگاه بود که با ارائه آثار محلی حضور داشتند.
یادآور می‌شود جشنواره رویش و آثار موجود در آن که در قالب نمایشگاه از ۱۲ تا ۱۴ اسفندماه برگزار شد، شرکت‌کنندگان و دانشجویان حاضر که خود عهده‌دار مدیریت غرفه‌ها بودند در مرحله نخست نحوه برگزاری نمایشگاهی کوچک اما بسیار کاربردی را آموزش داد و نشان داد که چنانچه به جوانان اعتماد شود، می‌توان بسیاری از مسئولیت‌ها را به آنان سپرد. مسئولیت‌هایی مانند حفظ هنر‌های اصیل ایرانی، بهره‌وری در معماری، ترویج سلامت و تکیه بر صنایع تولیدی داخل مانند پوشاک و چرم‌سازی یا زیورآلات که در جشنواره رویش به نمایش گذاشته شد.
گزارش تصویری این نشست را اینجا ببینید.
انتهای پیام
captcha