ایمان به غیب وجه تمایز مومن از کافر است
کد خبر: 3803365
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۹
استاد مرکز تخصصی نماز و مهدویت:

ایمان به غیب وجه تمایز مومن از کافر است

کانون خبرنگاران نبأ ــ حجت‌الاسلام ادریس لطفیان سرگزی گفت: ایمان به غیب نخستین نقطه‌ای است که مؤمنان را از غیر آنها جدا می‌کند و مهم‌ترین گام شناخت مؤمن از کافر است.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ جلسه دفاع از پایان‌نامه و رساله علمی دکتری با موضوع «صحیفه سجادیه و اقامه نماز در سیره و اندیشه علمی و عملی آیت‌الله مرتضی حائری یزدی(ره)» توسط حجت‌الاسلام ادریس لطفیان سرگزی از طلاب سطح چهار حوزه علمیه قم، 24 فروردین‌ماه در پژوهشکده مطالعات صحیفه سجادیه شهر قم برگزار شد.
حجت‌الاسلام ادریس لطفیان سرگزی در این جلسه گفت: در نگاه مرحوم آیت‌الله مرتضی حائری یزدی بر اساس کتاب عروه الوثقی، تأخیر نماز اول وقت در مواردی که برای انجام عمل مهمی که ضرورت شرعی یا عرفی دارد اشکالی ندارد مانند طبیبی که مشغول معالجه بیمار است یا مادری که به کارهای کودک خردسالش می‌پردازد مشروط بر اینکه بیش از حد معمول به تأخیر نیفتد.
وی ادامه داد: البته اولیای خدا که بهترین الگوهای رفتاری ما هستند در این مورد به جوانان نمازگزار سفارش کردند که باید مراقب فریب شیطان بود که انسان را به بهانه‌های مختلف و توجیهات غلط، از اهتمام به نماز اول وقت باز ندارد و او را از ثواب‌های بی‌پایان الهی محروم نکند.
استاد مرکز تخصصی نماز و مهدویت اظهار کرد: این عالم ربانی معتقد بود، قیمت انسان هم بهشت و هم لذت‌های ابدی است. مشرک در عبادت، مشکلش این است که جنس خود را ارزان می‌فروشد یا به ارزش آن ناآگاه است، یا مشتری را نمی‌شناسد، یا نرخ و قیمت را نمی‌داند؛ در حالی که مشتری عمل‌های نیک انسان، خداوند است که هم اعمال اندک را می‌خرد، هم گران‌تر می‌خرد وهم بدی‌ها را می‌پوشاند.
عضو هیئت علمی پژوهشکده مطالعات صحیفه سجادیه گفت: در سیره و اندیشه آیت‌الله مرتضی حائری یزدی قرآن، معجزه‌‌ای جاوید و پایدار است؛ کتاب هدایتی که درباره موضوعات مختلف فردی و اجتماعی بحث کرده است.
وی با بیان اینکه نماز یکی از موضوعات هدایت‌بخشی است که قرآن کریم به تفصیل به آن پرداخته است، اظهار کرد: ایمان به غیب و جهان ماوراء مثل قیامت، تصدیق بهشت و جهنم و ... نخستین نقطه‌ای است که مؤمنان را از غیر آنها جدا می‌کند و مهم‌ترین گام شناخت مؤمن از کافر است.
حجت‌الاسلام ادریس لطفیان سرگزی ادامه داد: «یؤمنون بالغیب» سخن از بهره‌وری تقواپیشگان از هدایت قرآن است که بیانگر تقوای اعتقادی است.
وی با اشاره به اینکه نمازگزاران واقعی از گزند بخل مصون هستند، گفت: اقامه نمازهای جمعه و جماعت از کم رنگ شدن اعتقادات جلوگیری می‌کند و جوان مؤمن را آهسته آهسته به مرحله یقین می‌رساند.
استاد مرکز تخصصی نماز و مهدویت بیان کرد: نماز باید ذکر باشد، غفلت‌زا باشد تا بتواند اثر داشته باشد، ولی اگر خود نماز در غفلت صورت بگیرد دیگر چه خواهد شد. از منظر آیت‌الله مرتضی حائری یزدی نماز بی‌ذکر و توجه مانند این است که ما غذا یا دارو را بخوریم، ولی به‌جای قورت دادن آن را در یقه و آستین خود بریزیم.
عضو هیئت علمی پژوهشکده مطالعات صحیفه سجادیه اظهار کرد: شباهت پیدا کردن به پاکان یک ارزش است و نماز یعنی شبیه شدن به فرشتگان یعنی چون آنها عبادت می‌کنند، ما هم عبادت می‌کنیم. نماز بازدارنده از تعلقات دنیوی و وسیله رسیدن به همه خوبی‌ها است.
وی گفت: معارف صحیفه سجادیه و نماز به رشد و بالندگی حوزه‌های اندیشه انسان کمک شایانی می‌کند چراکه حقایق نابی هستند که بدون هیچ ناخالصی به آدمیان ابلاغ شده و بر وجود انسان بالغ و حقیقت‌جو چنان کارگر می‌افتد که او را در مضامین انسان‌سازش غوطه‌ور می‌کند.
در پایان جلسه با تأیید هیئت‌داوران دانشنامه و مدرک علمی سطح چهار مقطع دکترا به حجت‌الاسلام ادریس لطفیان سرگزی اعطا شد.
محمود لطفیان
انتهای پیام
captcha