به گزارش خبرنگار ایکنا؛ رویداد استارتاپی اسلامی - قرآنی طلوع برکت از مجموعه رویدادهای کارآفرینی جهاددانشگاهی امروز، دوم خردادماه، دومین روز کاری خود را در بخش دانشگاهی نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم سپری کرد.
این رویداد استارتاپی اسلامی - قرآنی در قالب محورهای گردشگری و توریسم، هنرهای تجسمی، معماری و دکوراسیون داخلی، اسباببازی و بازیهای رایانهای، سلامت و محصولات غذایی حلال، تولید محتوای چند رسانهای، وب و اپلیکیشن و مد و لباس اسلامی برگزار میشود.
محمد واعظینژاد، دانشجوی دکترای کارآفرینی، مؤسس و عضو هیئت علمی پژوهشکده حکمت، مدرس کارگاه آشنایی با مدل کسبوکار در رویداد طلوع برکت بود.
وی در ابتدای سخنان خود مدل کسبوکار را معماری یک شرکت جهت خلق، بازاریابی و تحویل دانست و گفت: شرکتها تا 20 سال پیش بر سر اینکه محصول و یا خدمتی به مشتری ارائهدهنده رقابت میکردند، اما امروز همه به دنبال یافتن مدلهای کسبوکار نوین هستند.
واعظینژاد با ذکر مثالی گفت: تاکسیهای اینترنتی که طی سالهای گذشته رونق زیادی یافتهاند در عملکرد تفاوتی با آژانسهای اتومبیل نداشتند؛ آنچه در این میان جذابیت و تفاوت ایجاد کرد، مدل ارائه خدمت بود.
رقابت بر سر تکامل مدل کسبوکار
وی سریالهای شبکه خانگی، نرمافزارهای روبیکا، اول مارکت و برخی از بازیهای اینترنتی را نیز از جمله مدلهای کسبوکارهای نوین دانست و گفت: مایکل بدنار برندت، رئیس تحول دیجیتال اوراکل معتقد است که رقابت در دنیای امروز بر سر نوآوری در محصول نیست، بلکه تلاش مردم در زمینه نوآوری و تکامل مدل کسبوکار است.
واعظینژاد در تبیین سه تفاوت استارتاپ با کسبوکارهای سنتی نیز گفت: استارتاپ ها مدل کسبوکار نوآورانه هستند که نقش نیروی انسانی در آن بسیار مهم و دارای ویژگی مقیاسپذیری هستند.
وی به افرادی که علاقهمند به فعالیت در عرصه کسبوکارهای نوین هستند پیشنهاد داد تا از تست بلبین برای تیمسازی استفاده کنند و اظهار کرد: تست بلبین گویای آن است که مردم دارای یکی از تیپهای شخصیتی عملگرا، مردمگرا و یا تفکرگرا هستند. در چینش تیم باید طوری عمل کنیم که نیروی انسانی از هر سه تیپ شخصیتی داشته باشیم.
واعظینژاد تصریح کرد: فردی که قصد به وجود آوردن کسبوکارهای نوین را دارد باید طوری فعالیت کند که یکی از شاخصهای فعالیت وی کاهش هزینه یا تمرکز و خاص بودن و یا تمایز باشد.
وی از دیگر بخشهای بوم کسبوکار را جذب، حفظ و افزایش مشتری دانست و گفت: ۳۰ روش مختلف کسب درآمد وجود دارد که برای داشتن کسبوکارهای نوین باید بدان آگاهی داشته باشیم.
واعظینژاد منابع کلیدی، فعالیتهای کلیدی و هزینهها را نیز از دیگر بخشهای بوم کسبوکار دانست و با تأکید بر اینکه در تمام این بخشها باید شاخصه خلاقیت رعایت شود، یادآور شد: از مهمترین مسائلی که میتواند سهم مهمی در موفقیت کسبوکار نوین داشته باشد شرکای کلیدی هستند؛ این افراد کسانیاند که میتوانند بخشی از کار شما را بهتر و ارزانتر انجام دهند.
در ادامه تیمها پس از آشنایی با بوم کسبوکار در حضور اساتید و مشاوران نسبت به پرورش ایده خود در این بوم اقدام کردند.
انتهای پیام