خطری که روحانیت را بیش از دیگران تهدید می‌کند
کد خبر: 3864620
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۰
آیت‌الله هادوی تهرانی تشریح کرد:

خطری که روحانیت را بیش از دیگران تهدید می‌کند

گروه حوزه‌های علمیه ــ استاد سطح عالی حوزه علمیه با بیان اینکه علم و اختراع به تنهایی عامل نجات انسان در قیامت نیست، گفت: طلاب و روحانیون که دین حق بر آنان عرضه و حجت بر ایشان تمام شده است، بیش از دیگران در معرض عقوبت الهی هستند.

خطری که روحانیت را بیش از دیگران تهدید می‌کندبه گزارش ایکنا، آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی امروز 25 آذرماه در ادامه جلسات تفسیر سوره مبارکه حدید، گفت: ابتدای این سوره با تسبیح خداوند شروع شده است؛ البته ما انسان‌ها عادتاً تسبیح آسمان‌ها و زمین را برای خداوند نمی‌فهمیم و درک نمی‌کنیم و این در حالی است که خداوند اول، آخر، ظاهر و باطن است.

وی با بیان اینکه خداوند در این آیات دعوت به تفکر در آسمان و زمین و شب و روز کرده است، افزود: نتیجه این تفکر و تدبر از منظر قرآن باید منجر به ایمان ما به خداوند شود و اگر ایمان به خدا در قلب انسان ایجاد شد، ایمان به نبوت پیامبر هم شکل خواهد گرفت.

ایت‌الله هادوی تهرانی با بیان اینکه فلسفه آفرینش برای مومن شدن انسان است، تصریح کرد: خداوند از ما نخواسته صرفاً دانشمند شویم، مگر اینکه علم و دانش مقدمه برای ایمان آوردن او باشد، در غیر این صورت دانش او ضرر هم دارد، چون حجت بر فرد عالم و دانشمند تمام است و نمی‌تواند در قیامت عذر بیاورد.

وی بیان کرد: خدا از ما نخواسته فیلسوف و فیزیکدان و دانشمند علوم طبیعی و ... باشیم، بلکه از ما خواسته‌اند که در درجه اول مومن باشیم، چون اگر همه این علوم هم باشد، ولی ایمان نباشد، ارزشی نخواهد داشت.

این استاد سطح عالی حوزه با بیان اینکه برخی سؤالاتی از این قبیل مطرح می‌کنند که  آیا مثلاً ادیسون جهنم می‌رود یا خیر؟ تصریح کرد: من نمی‌دانم ادیسون جهنم می‌رود یا خیر، ولی این نوع سؤالات برخاسته از نگاه علمی نیست، زیرا برخی تصور می‌کنند که چون ادیسون خدمت به بشر کرده است، دیگر نباید جهنم برود. 

آیت‌الله هادوی تهرانی با بیان اینکه من قضاوتی در مورد بهشتی یا جهنمی بودن دانشمندانی مانند ادیسون ندارم و نمی‌خواهم در این زمینه قضاوت کنم، افزود: ولی اگر به فرض افرادی مانند ادیسون مشرک باشند، چون شرک گناهی است که بخشیده نمی‌شود، آن فرد جهنمی می‌شود، ولو اینکه خدمت زیادی هم کرده باشد؛ یعنی ذات خدمت بدون ایمان، نجات‌بخش انسان نیست.

استاد تفسیر حوزه علمیه تصریح کرد: از سخنان بنده نباید این برداشت شود که ادیسون چون مسلمان نبوده وارد جهنم می‌شود؛ این تصور ابتدایی است، زیرا جاهل قاصر، معذور است و یکی از عوامل قصور، قصور معرفتی است و ممکن است افرادی مانند ادیسون هم مصداق این مسئله باشند.

وی اضافه کرد: گاهی راهی برای دانستن فرد جاهل وجود ندارد، ولی گاهی هم راه برای دانستن وجود دارد. با این حال، فرد احتمال نمی‌دهد چیزی برای دانستن وجود داشته باشد، لذا بسیاری از کسانی که مسلمان نیستند، قاصر و معذور از جهت ایمان هستند.

وی افزود: برخی از ما مسلمین و به خصوص طلاب و روحانیون که علم بیشتری نسبت به دیگران داریم بیشتر در معرض جهنم هستیم، زیرا حجت بر ما تمام شده، ولی بر آن‌ها تمام نشده است.

هادوی تهرانی با بیان اینکه ادیسون ممکن است بهشت برود، اما بهشت رفتن او به خاطر این نیست که او برق را اختراع کرد، گفت: اگر اصل ایمان نباشد، این مسائل نجات‌دهنده نیست. اگر اصل ایمان باشد، کمک می‌کند که انسان از مشکلات در آخرت نجات و به نعمت‌های الهی برسد. 

انتهای پیام
captcha