همه با هم برای عبور از بحران/ تغییرات کرونا در سبک زندگی
کد خبر: 3884932
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۷
بر خط جامعه؛

همه با هم برای عبور از بحران/ تغییرات کرونا در سبک زندگی

اگر هشدارهای بهداشتی را جدی بگیریم و از رفت و آمدهای غیرضروری در سطح شهر پرهیز کنیم، با تلاش شبانه‌روزی نیروهای درمانی کشور از بحران کرونا عبور می‌کنیم؛ این را کارشناسان خبره سلامت می‌گویند.

در حال تکمیلبه گزارش ایکنا؛ گرچه آمار مبتلایان به کرونا از مرز 10 هزار گذشت، اما فراموش نکنیم با تلاش شبانه‌روزی کادر درمانی کشور و همراهی مردم، بیش از سه هزار نفر همین حالا از بیماری بهبود یافته‌اند. اگر هشدارهای بهداشتی را جدی بگیریم و از رفت و آمدهای غیرضروری در سطح شهر پرهیز کنیم، با تلاش شبانه‌روزی نیروهای درمانی کشور از بحران کرونا عبور می‌کنیم؛ این را کارشناسان خبره سلامت می‌گویند. 

هرچه زمان می‌گذرد، این حقیقت خود را بیشتر نمایان می‌سازد که ما به یک تغییر و دگرگونی سبک زندگی در مواجهه با کرونا نیازمندیم، مواجهه‌ای که زمینه‌ساز تقویت جامعه در برابر آسیب‌های مشابه این ویروس شود. 

در بسته خبری «بر خط جامعه» مهم‌ترین اخبار گروه اجتماعی ایکنا در هفته اخیر را گردآورده‌ایم که بر موضوع «کرونا و سبک زندگی» تمرکز دارد:

زیرساخت‌های فرهنگی، فناوری و قانونی «فضای دوم» را فراهم کنیم

جلسه «بررسی پیامدهای فرهنگی و اجتماعی شیوع ویروس کرونا در ایران» به صورت ویدئوکنفرانس و با همکاری معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی و شورای عالی انقلاب فرهنگی این هفته اسفندماه در معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی برگزار شد.

این جلسه با حضور عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، سیدسعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، سیدضیاء هاشمی، مدیرعامل خبرگزاری ایرنا، حجت‌الاسلام غلامرضا صدیق اورعی، عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی، حجت‌الاسلام سیدمحمد هاشمیان، دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم(ع) و موسی عنبری، دانشیار دانشگاه تهران برگزار شد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در این جلسه حضور بیشتر افراد در خانه‌ها را موجب افزایش مشارکت آنها در شبکه‌های اجتماعی و تولید و به اشتراک‌گذاری مطالب در این فضا دانست و گفت: مردم به دنبال ساختن کلیپ‌ها و نشر و بازنشر گسترده مطالب هستند که همین مسئله منجر به ایجاد بحران رسانه‌ای شده است، به نحوی که سازمان بهداشت جهانی در کنار بحران شیوع کرونا از بحران رسانه‌ای این بیماری سخن می‌گوید، چرا که رسانه‌ها قدرت ساختن دروغ‌های بزرگ و ترس‌های بزرگ را در چنین بحران‌هایی دارند.

در حال تکمیل

وی از بروز اغتشاش‌های رسانه‌ای در شرایط کنونی سخن گفت و افزود: دشمنان ایران نیز با عقده‌گشایی گسترده‌ای در حال ایجاد نوع جدیدی از ایران‌هراسی هستند تا در جامعه ایجاد نگرانی کنند. همین اغتشاش‌های رسانه‌ای موجب شده که بسیاری از کشورها برای دروغ‌ها و ایجاد هراس در مردم مجازات‌های سنگین تعیین کنند. رئیس قوه قضائیه ایران نیز از اندیشیدن تمهیداتی در این خصوص سخن گفته‌اند که البته نشان می‌دهد قوانین لازم را برای مقابله با این مسئله نداریم.

عاملی با ذکر اینکه حدود ۱۸ سال است که از وارد شدن به فضای «دو فضایی شدن» صحبت می‌کنیم، گفت: فضای دوم به موازات فضای اول اهمیت کانونی دارد و هر چه بعد از ظهور اینترنت به جلو رفتیم، این فضا در حوزه فرهنگ، رسانه، زندگی روزمره، سبک زندگی و ... پررنگ‌تر و پرسیطره‌‌تر ظهور کرده و حتی مفهوم حکمرانی را تغییر داده است. فضای دوم فضایی جدی است و چالش کرونا فرصتی را برای ما ایجاد کرده است که در مورد فضای دوم به صورت قطعی‌تر، الزام‌آورتر و سیستمی‌تر کار کنیم.

مردم برای ۳ ماه آینده سبک زندگی‌شان را تغییر دهند

رئیس سازمان نظام روانشناسی این هفته با بیان اینکه اعضای خانواده براساس نیاز‌ها و خواسته‌های کودکان و نوجوانان می‌توانند برای سه ماه آینده سبک زندگی‌شان را تغییر دهند، گفت: اگر روابط صحیحی درون خانواده وجود داشته باشد و چالش‌های گذشته را زنده نکنیم، می‌توانیم خانه را به محلی برای عشق‌ورزی و گفت‌و‌گوی صمیمانه تبدیل و برای کار‌های عقب افتاده گذشته برنامه تنظیم کنیم.

در حال تکمیل

ویروس «افکار منفی» از کرونا خطرناک‌تر است

کامران زمان‌نامیان، دکترای تخصصی روانشناسی، هیپنوتراپیست و مدرس قرآن کریم، در یادداشتی که این هفته در اختیار ایکنا قرار داد، نوشت:

زمانی که سازمان بهداشت جهانی(who) سلامتی روانی را هم‌دوش سلامتی جسمانی به عنوان یکی از ارکان سلامتی معرفی می‌کند، ای کاش سلامت روان هم در جامعه ما محلی از اعراب داشت. ویروسی شبیه به کرونا(با انواع خفیف و شدید) سال‌هاست که ذهن مردم ایران را گرفتار کرده و سالانه قربانیان زیادی از آنان گرفته است. نگاهی به آمار خودکشی‌ها، خودزنی‌ها، خودسوزی‌ها، افسردگی‌ها، هراس‌ها و وسواس‌ها و... شاهدی مطمئن بر این مدعای مبرهن است.

در حال تکمیل

این ویروس کشنده، کشاننده و قدرتمند، «افکار منفی» نام دارد و دو نوع است؛ یکی نوع خفیف است که فرد و اطرافیان را آزار می‌دهد و منجر به افسردگی، وسواس، اضطراب و انواع ترس‌ها و نگرانی‌ها می‌شود و با مراقبت‌هایی نظیر مدیتیشن و درمان‌های روانشناختی و روانپزشکی برطرف می‌شود، اما نوع شدیدی هم دارد که متأسفانه منجر به خودکشی‌ها، دگرکشی‌ها، خودسوزی‌ها و ... می‌شود.

این ویروس مهلک، سال‌هاست که به میزبانی مردم مهماندوست ایران در ذهن ایرانی‌ جماعت جا خوش کرده و کمتر کسی برای پیشگیری، کنترل و درمان آن گامی برداشته است! نکته حائز اهمیت این است که راه انتقال «کرونا ویروس» و ویروس «افکار منفی» نیز یکی است: «مجاورت».

مجاورت با مبتلایان، مصافحه، در آغوش کشیدن و تنفس در حضور ایشان که اندک اندک منجر به مشابهت و ابتلا می‌شود. ناقلان افکار منفی، ویروس‌ها و زباله‌های ذهنی خود را در ذهن اطرافیان سرازیر، آن‌ها را لبریز و خود را تهی می‌کنند.

درس‌های کرونا

خسرو سلجوقی، عضو انجمن سواد رسانه‌ای ایران، این هفته با ارسال یادداشتی ابه ایکنا، به درس‌هایی که می‌توان در شرایط کنونی از شیوع ویروس کرونا گرفت اشاره کرد و کرونا را مربی حاذق دانست. در بخش‎هایی از این یادداشت آمده است:

«به نام آفریننده کرونا، آیا کرونا، معلم آخر است؟ ارسطو، این فیلسوف جامع و اندیشمند بزرگ همه دوره‌ها را، معلم اول نام نهادند و این البته نشانگر مقام فاخر معلمی است. اکنون، می‌سزد که ما کرونا را معلم آخر بنامیم؟ اما چنان‌که در تعبیر انگلیسی‌ زبانان آمده، آخرین، فروترین نیست و بسا که فراترین باشد. معلم آخر، اینجا نشانگر آخرِ معلمی است؛ اما آموزه‌های این معلم آخر کدامند که او را شایسته این نام می‌کنند؟

در حال تکمیل

نخست، کرونا تصویر ما را از جهان دگرگون کرد. او نشان داد که جهان اسرارآمیز است و این را عیان کرد که چگونه طومار حیات بشر، با همۀ طول و عرض تمدنش، می‌تواند با خُردپایی ناچیز در هم‌ پیچیده شود و همچون پاره کاغذی، مچاله و به دور افکنده شود. آدمی باید بیاموزد که جهان پر از اسرار ناشناخته است و او در غار هزارتویی گام می‌زند که از هر کناره‌اش رازی بیرون می‌جهد و تا کرانه سر می‌کشد. او همچنین نشان داد که در این جهان، ماده و معنا در هم‌ خلیده‌اند و جسم و جان در هم پیچیده‌اند؛ چنان‌که جان گران تو در گرو جسمی ارزان و ناچیز، چون کروناست؛ و ما چه به‌خوبی آموختیم که پاسداشت جان، در گرو چشمداشت به پاکیزگی در جسم است.

دوم، کرونا معرفت‌شناسی ما را تحول بخشید. او نشان داد که واقعیت‌هایی در جهان وجود دارند که نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت و از آن‌ها عبور کرد، بلکه باید در برابر آن‌ها سر فرود آورد. سازه‌گرایان کجایند تا ببینند که همه‌ چیز ساختۀ ذهن ما نیست و واقعیت‌هایی سترگ وجود دارند که راه ما را می‌بندند و ما را به شناخت خود وا می‌دارند. آری این ذهن خلاق ماست که باید جامه‌ای در خور قامت این واقعیت‌ها بدوزد، اما نه جامه‌ای برای هیچ‌کس و هیچ‌چیز. ما هستیم که با سازه‌های ذهنی خود، کرونا را معلم آخر می‌نامیم، اما آیا این اسم بی‌مسمایی است؟

اصول مواجه شدن با چالش کرونا در زمان خانه‌‌‌‎نشینی

معصومه حاتمی، روانشناس تربیتی و فوق تخصص سلامت خانواده در گفت‎وگو با ایکنا، با اشاره به ضرورت‌های خانه‌نشینی در مواقع بحران و شیوه صحیح برخورد با کودکان در این مواقع، گفت: این روز‌ها واژه کرونا را آنقدر شنیده‌ایم که حتی ما بزرگسالان را به هم ریخته است؛ در این میان آیا حواسم به کودکان هست؟ بحران‌ها بیشترین اثرات منفی را بر روی روان کودکان می‌گذارند و ضروری است که خانواده‌ها نکات ضروری مواجهه با کودکان در مقابل بحران‌ها را فرابگیرند.

در حال تکمیل

وی افزود: اولین نکته‌ای که والدین باید به آن توجه کنند این است که یادشان باشد زمانی که ما بزرگسالان به عنوان والد مضطرب هستیم و استرس بالایی داریم، این امر تأثیر بسیار منفی بر روان بچه‌ها می‌گذارد و ضروری است که به خود و احساساتمان در خانه و برخورد با افراد خانواده توجه بیشتری کنیم. پدر‌ها و مادر‌ها توجه کنند که در این روز‌های پرتنش از گفتن جملات پر التهاب و منفی دوری کنند و با گفتن این جملات بچه‌ها را آشفته نکنند. بچه‌ها قابلیت بزرگ‌ کردن هر چیز کوچکی را در ذهن دارند و با شنیدن این جملات در ذهنشان دنیایی از اتفاقات و خیال‌پردازی‌های ناگوار شکل می‌گیرد.

توزیع بسته‌های معیشتی بین ۱۲۰۰ خانواده درگیر با کرونا

حسین یکتا، مسئول جمعیت مردمی امام رضایی‌ها، در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: در ایام شیوع ویروس کرونا و نیاز مبرم کشور به فعالیت‌های مردمی، دو فعالیت عمده را از هفته گذشته آغاز کردیم؛ نخستین فعالیت، ضدعفونی کردن معابر شهر تهران و ۱۰ شهر دیگر است که از سوی داوطلبان جمعیت و با پشتیبانی مردم و خیران انجام شد و ادامه خواهد داشت.

در حال تکمیل

وی افزود: روزانه حدود ۱۰۰ تا ۱۱۰ نفر در تهران مشغول انجام این فعالیت هستند. در ۱۰ شهر دیگر نیز روزانه حدود ۴۵۰ داوطلب به این اقدام مبادرت می‌ورزند.

یکتا در ادامه گفت: دیگر فعالیت جمعیت امام رضایی‌ها در این ایام، تهیه و توزیع ارزاق مورد نیاز برای خانواده‌های نیازمند و محرومی است که یکی از اعضای آن خانواده درگیر بیماری کرونا باشد. این کار هم در تهران و هم در شهرستان‌ها انجام می‌گیرد و عملیات شناسایی همچنان ادامه دارد.

تولید شبانه‌روزی محلول و ژل‌های ضدعفونی برای مقابله با کرونا

علی مرتضوی، مدیرعامل شرکت البرز دارو، با اشاره به تلاش شبانه‌روزی کارکنان این واحد تولید دارو برای کمک به مردم در تأمین اقلام بهداشتی، گفت: به دستور رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، در روز‌های ابتدایی انتشار ویروس کرونا در کشور، یکی از خطوط تولید شرکت را به تولید محلول و ژل‌های ضدعفونی‌کننده تغییر دادیم تا بتوانیم نیاز مردم و مراکز بهداشتی درمانی در این زمینه را برطرف کنیم.

مرتضوی ادامه داد: با راه‌اندازی خط تولید اقلام ضدعفونی‌کننده، روزانه موفق به تولید ۷۵ هزار بطری ۲۴۰ سی‌سی برای مصارف مردمی و هزار و ۳۰۰ گالن ۲۰ لیتری برای مصارف مراکز بهداشتی درمانی و بیمارستان‌ها شدیم.

مدیرعامل شرکت البرز دارو با بیان این‌که تنها مشکل تولید محلول‌های ضدعفونی‌کننده کمیابی الکل است، گفت: در صورت تأمین الکل مورد نیاز می‌توانیم ظرفیت تولید شرکت را به دو برابر افزایش دهیم تا از دغدغه‌ کمبود مواد ضدعفونی‌کننده در کشور بکاهیم.

پول حج به جیب دولت عربستان نمی‌رود / جزئیاتی از مذاکرات حج ۹۹

فریضه حج یکی از فروع دین و تجلی همبستگی توحیدی انسان‌هاست که اگر آثار و برکات آن با سبک زندگی پیوند بخورد، می‌تواند نتایج مثبت سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اخلاقی را برای فرد و جامعه پدید آورد و در این راه به برنامه‌ریزی فرهنگی و رفع موانع نیاز است که مسئولان حج و زیارت پیشانی این انتظار محسوب می‌شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی، با حضور در خبرگزاری ایکنا، در گفت‌وگویی صمیمی و صریح به انتظارات و سؤالات از مجموعه حج و زیارت پاسخ گفت؛ حاصل این گفت‌وگوی تفصیلی را اینجا بخوانید.

در حال تکمیل

نواب در این گفت‌وگو اظهار کرد: بسیاری از شبهاتی که درباره حج مطرح می‌شود، مقطعی است؛ به محض اینکه ندای حج بلند می‌شود، مردم برای ثبت نام اقدام می‌کنند. هر رسانه‌ای یک وظیفه سازمانی و یک وظیفه دینی دارد، رسانه‌ها باید به مقوله حج به عنوان وظیفه دینی خود نگاه کنند. رسانه‌ها باید از حج، که جزء فروع دین و واجب الهی است، دفاع کنند. حج متعلق به همه و امری جمعی است و همه، از جمله رسانه‌ها باید برای کمک به این فریضه به میدان بیایند. در دیدار اخیر کارگزاران حج با مقام معظم رهبری، اولین نکته‌ای که خدمت ایشان عرض کردم این بود که حدود ۱۷ نهاد کشور برای برگزاری حج با یکدیگر همکاری می‌کنند. مقام معظم رهبری از همه نهادهای همکار با حج و زیارت تشکر کردند و فرمودند: وقتی کار به صورت جمعی انجام شود، موفقیت حاصل می‌شود.

فراخوان طرح‌های پژوهشی سازمان اوقاف و امور خيريه اعلام شد

محمد مولایی، مدیرکل برنامه‌ریزی، نظارت و تحول سازمانی سازمان اوقاف و امور خیریه، پژوهش را برای توسعه هر کشور را امری لازم و حیاتی بیان کرد و گفت: در بسیاری از کشورهای توسعه یافته، وقت و هزینه بسیاری به این امر مهم اختصاص داده می‌شود، البته پژوهش‌‌‌هایی منجر به خلق نوآوری، ثروت و تحول خواهد شد که کاربردی باشد.

در حال تکمیل

وی اظهار کرد: اهمیت پژوهش به اندازه‌‌ای است که رهبر معظم انقلاب اسلامی با نگاهی تیزبینانه نسبت به تأثیر پژوهش در توسعه و تحول جامعه، یکی از مهم‌‌‌ترین دستاوردهای امور پژوهشی را کاربردی شدن آن در صنایع و حل مسائل مختلف کشور می‌دانند و معتقدند که پژوهش و تحقیق باید به میدان عمل وارد شود و از کنج کتابخانه‌ها بیرون بیاید.

عناوین طرح‌های پژوهشی را اینجا ببینید.

انتهای پیام
captcha