فتوای اتحادیه علمای مسلمان به تعلیق نماز جماعت در همه کشورهای شاهد کرونا
کد خبر: 3885396
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۴

فتوای اتحادیه علمای مسلمان به تعلیق نماز جماعت در همه کشورهای شاهد کرونا

اتحادیه جهانی علمای مسلمان فتوا داد نماز‌های جمعه و جماعت در همه کشورهایی که شاهد اپیدمی کرونا بوده است، به حال تعلیق درآید.

به گزارش ایکنا؛ فارس نوشت: اتحادیه جهانی علمای مسلمان روز شنبه خواستار تعلیق نماز جمعه و جماعت در همه کشورهایی شده است که در آن اپیدمی کرونا شیوع یافته و بر اساس گزارش‌های پزشکی معتبر و مورد تایید دولت‌ها به منبع نگرانی مبدل شده است.

بر اساس فتوای این اتحادیه تعلیق نمازهای جمعه و جماعت تا زمان کنترل بیماری همه‌گیر و عبور از مرحله گسترش و خطر بنا به ارزیابی مقامات علمی مربوطه ادامه خواهد یافت.

به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، در فتوای اتحادیه جهانی علمای مسلمان در این باره آمده است: «با توجه به سرعت بالای انتقال ویروس کرونا، همه جلسات و اجتماعات می‌تواند فرصت و منشا احتمالی برای انتقال ویروس، بیماری و ایجاد خطر باشند».

در فتوای این اتحادیه آمده است: «قرآن کریم جان‌ها را از قرار گرفتن در معرض آنچه موجب هلاکت آن است منع می‌کند و برعکس به احسان و نیکوکاری که خداوند دوست دارد و برای بندگانش راضی است سفارش می‌کند».

در این فتوا آمده است: «معنای ‏‏«لاضرر و لاضرار فی الاسلام» که حدیث نبوی است ، چنین می‌شود که در اسلام جایگاهی برای‏‎ ‎‏زیان رساندن به کسی نیست و نیز اجازه نمی‌دهد کسی در صدد آزار و زیان دیگری‏‎باشد».

‏‎اتحادیه جهانی علمای مسلمان گفت که در شرایط کنونی و در سایه احتمال واقعی و جدی خطرهای فوق الذکر طبق قانون برپایی نمازهای جمعه و جماعت الزامی و مجاز نیست.

شیوع ویروس کرونا تاکنون در ۱۴۹ کشور جهان رو به گسترش است و زندگی عادی و روزمره را مختل کرده است.

انتهای پیام
captcha