هم‌افزایی؛ رویکرد شبكه بزرگ آرمانشهر مهدوی در مقابله با کرونا
کد خبر: 3887702
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۵:۱۰

هم‌افزایی؛ رویکرد شبكه بزرگ آرمانشهر مهدوی در مقابله با کرونا

رئیس شبكه بزرگ آرمانشهر مهدوی با اشاره به فعالیت‌های اعضای این مجموعه در مقابله با کرونا، گفت: در بحث پیشگیری و مبارزه با شیوع این بیماری، برای جلوگیری از موازی‌کاری که باعث کاهش بازدهى و اتلاف سرمایه‌ می‌شود، افراد فعال در کانون‌ها و اعضای آرمانشهر با مجموعه‌های دیگر همکاری و هم‌افزایی دارند.

هم‌افزایی؛ رویکرد شبكه بزرگ آرمانشهر مهدوی در مقابله با کرونا

جواد محمودی، رئیس شبکه بزرگ آرمانشهر مهدوی، در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری‌، در تشریح اقدامات مجموعه‌های فرهنگی در راستای مقابله با كرونا، اظهار کرد: اولین اقدامی که توقع می‌رود این مجموعه‌ها انجام دهند، دعوت به ماندن در خانه است که اصلی‌ترین عامل کنترل و کاهش سرعت شیوع کرونا می‌باشد.

از پويش ملى تا جريان اصيل فرهنگى

وی افزود: این اقدام به صورت شبکه‌ای و با ایجاد الگوی رفتاری، بهترین تأثیر را خواهد داشت، یعنی ابتدا خود افراد این مهم را رعایت کنند و سپس، با انتشار حداکثری و تشویق اطرافیان به ماندن در خانه، در راستای گسترش این جریان و تبدیل آن به یک فرهنگ ملی، تلاش کنند. از آنجا که این اقدام در قالب پویش ملی اجرا می‌شود‌، می‌تواند تبدیل به یک جریان اصیل فرهنگی رفتاری شود.

دبیر مجمع عالی کانون‌های فرهنگی تبلیغی کشور در ادامه به ضرورت ارائه بسته‌های تشویقی و تفریحی برای ماندن در خانه اشاره و تأکید کرد: مهم‌ترین نکته در این خصوص استفاده از شرایط پیش آمده به عنوان یک فرصت مناسب برای بودن در کنار خانواده است که می‌توان از این فرصت برای تقویت روابط میان اعضای خانواده، ایجاد همبستگی درون‌خانوادگی و فهم مشترک و نیز ثبات و آرامش بهره برد.

محمودی تصریح کرد: اگر این فرصت به درستی مدیریت نشود، می‌تواند آسیب‌زا باشد، لذا مسئله ترويج نکات آموزشی صحیح در فضای مجازی و القای آرامش در این شرایط، بسیار مهم و ضروری است.

فعالیت شبكه آرمانشهر در مقابله با كرونا

رئیس شبكه بزرگ آرمانشهر مهدوی با اشاره به فعالیت‌های اعضای این مجموعه در مقابله با کرونا، بیان کرد: در بحث کمک به پیشگیری از شیوع کرونا، ضدعفونی اماکن عمومی، تولید و توزیع اقلام بهداشتی از قبیل مایع ضدعفونی کننده سطوح و دست، ماسک و گان مخصوص بیمارستان، برای جلوگیری از موازی‌کاری که باعث کاهش بازدهى و اتلاف سرمایه‌ می‌شود، افراد فعال در کانون‌ها و اعضای آرمانشهر با مجموعه‌های دیگر همکاری و هم‌افزایی دارند؛ در مواردی نیز لازم است اقداماتی به صورت ستادی انجام شود، از جمله در یک اقدام که پارچه‌های مخصوص گان و مواد اولیه تولید ماده ضدعفونی‌کننده سطوح تهیه و در اختیار مجموعه‌های فعال و متمرکز قرار گرفته است.

محمودی گفت: در بحث همگام‌سازی جریان‌های مردمی در مبارزه با کرونا باید این نکته مورد توجه قرار گیرد که حضورهای اجتماعی برای هر فرد می‌تواند سرآغاز یک پاندمی باشد، یعنی اگر بهداشت فردی و جلوگیری از ابتلای هر فرد رعایت نشود، آسیب‌های جدی را در پی دارد و توان مقابله نیروهای درمانی، جهادی و مردمی فعال در میدان مبارزه با کرونا را کاهش می‌دهد.

وی ادامه داد: بسیار مهم است که تا حد امکان حضور نیروهای مردمی به حداقل‌ ممکن برسد و از ورود افرادی که تخصص، توان یا کارایی لازم را ندارند به این حرکت مقدس مردمی جلوگیری شود. قاعدتاً این افراد فعال در سطح جامعه، خانواده و... تردد و حضور مستمر دارند لذا اگر مدیریت دقیق و فعالیت مفید وجود نداشته باشد، ممکن است صدمات جدی وارد شود.

رئیس شبکه بزرگ آرمانشهر مهدوی اقدامات انجام شده توسط جریان مردمی و مراکز فرهنگی را بسیار کارآمد و دقیق ارزیابی کرد و افزود: گواه این مدعا میزان ابتلای پایین در استان ما است، البته این موفقیت زمانی نمایان‌تر می‌شود که درنظر داشته باشیم استان ما یک گذرگاه پرتردد میان استان‌های همجوار است و این همراهی مردم هرچند با کم لطفی‌ و جدی نگرفتن‌ از سوی برخی شهروندان نیز همراه بوده، اما قابل تقدیر است.

محمودی تأکید کرد: جا دارد از اقدامات نیروهای مردمی فعال و کادر بهداشتی و درمانی تشکر و قدردانی شود، حرکت آنان یک جهاد ایثارگرانه در این ایام از سال است.

فضاى مجازى و اخبار كرونا

وی در پاسخ به این پرسش که آسیب‌های فضای مجازی برای مقابله با کرونا چیست؟ تصریح کرد: اصولاً رسانه‌ قدرت جهت‌دهى به تفکر هر جامعه را در دست دارد، قدرت نرم به دست صاحبان و مدیران رسانه‌های برخط افتاده است، اما فراموش نکنیم رسانه‌ای موفق است که برای محتوای خود، هم در منشأ روایی - محتوایی یا همان قالب، و هم در جذابیت سمعی - بصری یا فرم، پیوست داشته باشد.

محمودی عمده مخاطبان رسانه‌ها را نسل مسلط به فناوری‌های جدید دانست و اضافه کرد: دیگر نمی‌توان برای این مخاطبان یک رده سنی متصور شد زیرا مخاطب به ویژه در حوزه فضای مجازی (که بهتر است تعبیر فضای سایبر را برای آن به کار ببریم، زیرا فضای مجازی دارای ارتباطات و اتفاقات کاملاً واقعی است) با تفکر و توان علمی خود حضور دارد، لذا به سختی می‌توان تشخیص داد آن سوی ارتباط چه کسی و با چه ویژگی‌هایی حضور دارد، لذا طبیعی است که مطالب مستند، منطقی و علمی کمتر در این فضا دست به دست بشود و فعالان به بازنشر مطالبی که خودشان پسندیده‌ باشند بپردازند. انتشار مکرر یک مطلب هرچند بی‌سند و جعلی باشد، در نظر دیگران به صورت واقعیت ظهور می‌کند.

وی بیان کرد: متأسفانه فضای مجازی هنوز در مقوله تصمیم‌گیری مسئولان به ثبات نرسیده است تا رسانه‌های بیگانه به‌طور مطلق از تأثیر بر تفکر مردم کنار گذاشته شوند. این امر بزرگ‌ترین آسیب و خطر حوزه فضای مجازی است زیرا کنترل و نظارتی بر محتوا و فعالان این پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی نمی‌توان اعمال کرد.

محمودی دست به دست شدن شایعاتی را که گاه در خصوص پاندمی کرونا در فضای مجازی وجود دارد، از چند زاویه قابل بررسی دانست و گفت: برخی شایعه‌ها به دلیل انتشار پرتکرار، تبدیل به یک واقعیت در ذهن عموم مخاطبان می‌شوند که فعالان این حوزه باید این نکته را در نظر داشته باشند و از انتشار مطالب بی‌اساس بپرهیزند.

دبیر مجمع عالی کانون‌های فرهنگی تبلیغی کشور افزود: متأسفانه اخبار منفی و تلخ قدرت نفوذ بیشتری دارند و به همین دلیل شایعاتی که خبر منفی داشته باشند، اثر باورپذیری بیشتری دارند.

محمودی علت اصلی انتشار شایعات در فضای مجازی را نداشتن سواد رسانه‌ای مخاطب دانست و گفت: افراد باید اطلاعات خود را در حوزه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، تاریخی و... حداقل تا اندازه‌ای که به قابلیت تشخیص سره از ناسره برسند، ارتقا دهند، این امر با یک یا چند دوره آموزشی سواد رسانه‌ای محقق نمی‌شود بلکه کسب اطلاعات باید به یک جریان روزمره تبدیل شود زیرا اخبار و مطالب هر روز تولید و منتشر می‌شوند پس با اطلاعات دیروز نمی‌توان برای امروز آماده بود.

رئیس شبکه بزرگ آرمانشهر مهدوی گفت: طی قرنطینه خانگی، ایران بالاترین میزان مصرف اینترنت در جهان را به تنهایی و با فاصله در دست دارد و ترافیک اینترنت کشور یک تنه با مصرف چند کشور اروپایی برابری می‌کند، همین امر، نیاز و ضرورت تولید محتوای اصیل، علمی و کاربردی را بیش از پیش آشکار می‌کند.

محمودی افزود: به جای انتقال حجم بالای محتوا و مطالب تکراری و کپی‌برداری شده به مخاطب که هر لحظه در کانال‌های شبکه‌های مجازی منتشر می‌شوند، بهتر است چند مطلب با محتوای غنی و کاربردی منتشر شود که اثرگذاری حداکثری و ماندگاری بالاتری داشته باشد.

فعالیت شبکه آرمانشهر در حوزه فضای مجازی

رئیس شبکه بزرگ آرمانشهر مهدوی تصریح کرد: در گروه‌های زیرمجموعه آرمانشهر مهدوی تلاش می‌شود که متناسب با شرایط فعلی، محتوای تخصصی تدوین و تولید شود که برای همه افراد خانواده کاربردی باشد، ضمن اینکه محتوای مناسب نسل‌های مختلف منتشر می‌شود.

محمودی با اشاره به موضوعات محتواهای تولید و منتشر شده در رسانه‌های شبکه بزرگ آرمانشهر مهدوی، بیان کرد: این محتواها شامل حوزه خانواده و روابط درون خانوادگی، تحلیل و معرفی برنامه‌های تلویزیونی و فیلم‌های روز دنیا، تفسیر کاربردی قرآن، نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه، مشاوره خانواده، معرفی و آموزش بازی‌های خانوادگی مخصوص خانه که قابلیت‌های تربیتی دارند، و... است.

وی در پایان گفت: این محتواها در قالب متن، عکس‌نوشته، پادکست، و کلیپ تصویری تولید می‌شوند، در آینده استودیوی برنامه تلویزیونی و رادیوی اینترنتی آرمانشهر هم راه‌اندازی می‌شود که «ژرفا» عنوان اولین برنامه تولیدی از اين مجموعه خواهد بود.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha