بیش از 90 درصد استادان حوزه خواهران بانوان هستند / تعلیم دینی محدودیت جنسیتی ندارد
کد خبر: 3892970
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۳
معاون آموزش حوزه خواهران:

بیش از 90 درصد استادان حوزه خواهران بانوان هستند / تعلیم دینی محدودیت جنسیتی ندارد

معاون آموزش حوزه خواهران در نشست خبری گفت: بیش از 90 درصد استادان حوزه علمیه خواهران در مقطع سطح یک و دو را بانوان تشکیل می‌دهند و سیاست به کارگیری استادان خانم ادامه خواهد یافت.

بیش از 90 درصد استادان حوزه خواهران بانوان هستندبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین مجتبی فاضل، معاون آموزش حوزه خواهران امروز، اول اردیبهشت‌ماه در نشست خبری به مناسبت آغاز ثبت نام داوطلبان حوزه خواهران برای سال تحصیلی آینده که به صورت حضوری و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی برگزار شد، گفت: رسالت امروز حوزه خواهران در راستای تبیین دین و رسالتی است که پیامبر(ص) و ائمه(ع) بر عهده داشتند.

وی با اشاره به آیه شریفه «بِالْبَيِّنَاتِ وَالزُّبُرِ وَأَنْزَلْنَا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَلَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ((نحل/44) اضافه کرد: تفسیر و تبیین رسمی دین و قرآن کریم یکی از شئون مهم پیامبر(ص) در عصر نزول بود، زیرا اگر قرآن کریم، مبین و مفسر واقعی نداشه باشد، بخشی از دین مغفول می‌ماند.

معاون آموزش حوزه خواهران با بیان اینکه بعد از پیامبر(ص)، این شأن به ائمه(ع) واگذار شد، اظهار کرد: با توجه به جاودانگی قرآن کریم و دین اسلام، مفسران و مبینان دین بعد هم دائمی هستند و این شأن امروز بر عهده امام زمان(عج) است و چون ایشان در غیبت هستند، این جایگاه مختص نایبان عام ایشان و عالمان و فقهای وارسته است.

فاضل اظهار کرد: مأموریت حوزه علمیه امروز در همین راستا، تبیین درست دین است و براساس روایت شریف «طلب العلم فریضة علی کل مسلم ومسلمه»، تعلیم و تعلم دینی محدودیت جنسیتی ندارد، بنابراین بانوان هم می‌توانند در این کار مؤثر باشند و حوزه خواهران هم با این نگاه تأسیس شده است.

معاون آموزش حوزه خواهران اضافه کرد: تبیین و تعلیم و تعلم دین محدودیت مکانی و زمانی هم ندارد. در روایت بیان شده که علم را ولو در صین(چین) که بسیار دوردست در آن دوره بوده بیاموزید. همچنین روایت داریم که «اطلبوالعلم من المهد الی اللحد» یعنی محدودیت زمانی برای علم و تعلم و تعلیم نیست.

فاضل با بیان اینکه حوزه علمیه به معنای عام خود در طول تاریخ در این راستا قدم برداشته و ما شاهد وجود محدثان و روایان زن هم بوده‌ایم، گفت: حوزه علمیه نجف، کربلا، بغداد، اصفهان، حله و ... در طول تاریخ مبین دین بوده‌اند و امروز هم حوزه قم در این زمینه پیشگام است.

وی افزود: در روایت از امام رضا(ع) بیان شده است که رحم الله من احیا امرنا و وقتی از ایشان سؤال شد که مراد از امر شما چیست، فرمودند اینکه علوم و معارف ما را به مردم بیاموزد و یاد بگیرد و یاد بدهد، زیرا اگر مردم محاسن کلام را بدانند، از امور ما که همان دستورات و واجبات و نواهی الهی است، تبعیت خواهند کرد.

معاون آموزش حوزه علمیه خواهران در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به سیاست توسعه استادان زن در مدارس خواهران بیان کرد: هم‌اکنون بیش از 90 درصد استادان و مدرسان مقاطع تحصیلی عمومی یعنی سطح یک و دو را بانوان تشکیل می‌دهند.

وی افزود: در مقطع سطح سه و دکتری هم به سمت کاهش استادان مرد حرکت می‌کنیم، ولی هم‌اکنون ظرفیت لازم وجود ندارد، لذا مدرسان و استادان مرد به کار گرفته می‌شوند.

فاضل از حذف آزمون برای پذیرش سال تحصیلی 99 _ 400 در مقطع عمومی خبر داد و گفت: حذف آزمون برای ایجاد عدالت آموزشی صورت گرفته است، زیرا برخی افراد ممکن است دسترسی لازم را نداشته باشند. همچنین شرط معدل ورود به مقطع سه هم کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه هنوز انتهای ثبت نام اعلام نشده است، تصریح کرد: این کار فرصت لازم را به افراد می‌دهد تا در فرصت مناسب نسبت به ثبت نام اقدام کنند و علاقه‌مندان از فرصت تحصیل در حوزه محروم نشوند.  

فاضل همچنین در مورد حساسیت حوزه به مسائل اجتماعی بیان کرد: در حوادث و بلایای طبیعی به خصوص در سیل سال قبل و کرونا، این مسئله از سوی حوزه برادران و خواهران مشهود بود و خدمات شایان حوزه قابل انکار نیست.

یادآور می‌شود، ثبت نام سال تحصیلی جدید حوزه خواهران از اول اردیبهشت‌ماه در سراسرکشور به صورت اینترنتی آغاز شده است. همچنین علاقه‌مندان می‌توانند به صوت حضوری هم به مدارس محل زندگی خود مراجعه کنند.

انتهای پیام
captcha