منظور از حال خوب الهی چیست
کد خبر: 3895844
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۰
آیت‌الله موحدی‌‎کرمانی پاسخ داد:

منظور از حال خوب الهی چیست

آیت‌الله موحدی کرمانی با اشاره به فقره «غَيِّرْ سُوءَ حَالِنَا بِحُسْنِ حَالِكَ‏» در ادعیه ماه رمضان، بیان کرد: در دعای ابوحمزه آمده است که انسان در حالی که خداوند به او لطف می‌کند، باز هم دستش به گناه آلوده می‌شود، اما اینها موجب نمی‌شود که نعمت و فضل خدا از انسان برداشته شود. بنابراین لازم است که ما هم خودمان را متصف به این صفت خدا کنیم و بدی دیگران را با خوبی پاسخ دهیم.

آیت‌الله موحدی کرمانی امام جمعه موقت تهران

به گزارش ایکنا، آیت‌الله موحدی کرمانی، امام جمعه موقت تهران، بامداد امروز، 13 اردیبهشت‌ماه، در هنگام سحر روی خط ارتباطی شبکه رادیویی تهران در برنامه «الهیه» آمد و به ارائه نکاتی در مورد بهره‌مندی بیشتر از ماه مبارک رمضان پرداخت که در ادامه می‌خوانید؛

در روایتی داریم که راوی از امام سؤال می‌کند که آیا در ماه رمضان قرآن خواندن فضیلتش بیشتر است یا دعا؟ حضرت فرمود: دعا در ماه رمضان از قرآن هم فضیلت بیشتری دارد، اما دعا یعنی از خدا خواستن و نباید چیزی را بخوانیم که نفهمیم مضمونش چیست. در ادامه نیز حضرت(ع) استدلال می‌کنند که خدا فرمود: «قُلْ مَا يَعْبَأُ بِكُمْ رَبِّي لَوْلَا دُعَاؤُكُمْ»، اگر این دعاها و خواسته‌های شما نباشد، خداوند شما را مورد عنایت قرار نمی‌دهد.

اما در اینجا به فقره پایانی دعایی که پس از هر نماز در ماه مبارک رمضان وارد شده است که شروع آن با عبارت «اللَّهُمَّ أَدْخِلْ عَلَى أَهْلِ الْقُبُورِ السُّرُورَ» است اشاره می‌کنم. در پایان دعا فرمودند: «غَيِّرْ سُوءَ حَالِنَا بِحُسْنِ حَالِكَ‏.» خیلی این جمله تکان‌دهنده است و نمی‌دانم چقدر نمازگزاران به مفهوم این عبارت توجه دارند و امیدوارم فهم ما به آیات و دعا زیادتر بشود. در این جمله می‌گوییم که خدایا حالت من را به حال خوب خودت تبدیل کن.

حالت ما، یعنی همین حالت حیوانی، درندگی و شیطانی که از خدا می‌خواهیم به حالت خودش تغییر بدهد. اما حالات خود خدا چیست؟ خدا دعوت می‌کند که ما بخواهیم که خدایا صفات ما را خدایی کن. در دعای ابوحمزه می‌گوییم که خدایا «تَتَحَبَّبُ إِلَيْنا بِالنِّعَمِ وَنُعارِضُكَ بِالذُّنُوبِ»، یعنی تو به ما محبت می‌کنی و مرتب به ما نعمت می‌دهی و ما هم مرتب با تو به وسیله گناه می‌جنگیم. تو محبت می‌کنی و ما با تو حالت معارضه داریم که با گناهان این درافتادن با تو را داریم. «خَيْرُكَ إِلَيْنا نازِلٌ، وَشَرُّنا إِلَيْكَ صاعِدٌ»، خوبی‌های تو به سوی ما نازل می‌شود و همه خوبی‌هایی را که مورد نیاز ماست می‌دهی، اما بدی‌های ما به سوی تو می‌آید. یعنی از تو به ما خوبی می‌رسد و از ما به سمت تو بدی می‌آید.

در ادامه فرمود: «وَلَمْ يَزَلْ وَلَا يَزالُ مَلَكٌ كَرِيمٌ يَأْتِيكَ عَنَّا بِعَمَلٍ قَبِيحٍ فَلا يَمْنَعُكَ ذلِكَ مِنْ أَنْ تَحُوطَنا بِنِعَمِكَ» و پیوسته فرشته بزرگواری می‌آید نزد تو و کار زشت ما را نزد تو می‌آورد و می‌گویید که این بنده تو کار زشتی را کرده است، اما با این حال باعث نمی‌شود که خداوند نعمت خود را قطع کند. نعمت‌های او ما را احاطه می‌کند. همچنین در مقابل این فرشته که عمل بد ما را گزارش می‌کند، خداوند به ما با فضل خود عنایت می‌کند و بخشش او به سمت ما نازل می‌شود. بنابراین باید این صفات را از خدا یاد بگیریم.

یعنی اگر کسی به ما بدی کرد این طور نباشد که کینه او را در دل قرار دهیم و بگوییم یک روزی پدر او می‌سوزانیم، خیر باید خدایی شد. اگر او بد می‌کند تو خوبی و محبت کن. خیلی از قرابت‌ها و خویشاوندی‌ها به واسطه همین کار به‌هم می‌خورد. خیلی از ازدواج‌ها نیز به این دلیل به‌هم می‌خورد که زن و شوهر از دیگری سخنی را به دل می‌گیرند و می‌گویند باید حتما جواب طرف را بدهند. بنابراین باید گذشت کردن را از خدا یاد گرفت.

امام حسن مجتبی(ع) با دشمن برخورد کردند و دشمن به ایشان فحاشی کرد و حضرت(ع) ساکت بودند و گوش می‌دادند. وقتی که تمام شد رو کردند به آن فرد و با محبت به او نگاهی انداختند و از او پرسیدند که اهل کجا هستی؟ آن فرد گفت که شام. امام(ع) فرمود که شما تربیت شده معاویه هستید و غیر از این هم انتظاری نیست. در ادامه حضرت(ع) محبت کردند و فرمودند که اگر غریب هستی می‌توانی به منزل ما بیایی تا از تو پذیرایی کنیم. اگر هم دشمنی داری و از او می‌ترسی ما از تو خطر را دفع می‌کنیم.

بنابراین،‌ در سیره امام(ع) آمده که دشمن فحاشی می‌کند، اما امام(ع) با محبت برخورد می‌کند. ما هم باید این تعالیم را از ائمه(ع) بیاموزیم. اگر این‌چنین عمل کردیم از برکات ماه مبارک رمضان هم بهره‌مند خواهیم شد.

یادآور می‌شود، «الهیه» عنوان ویژه برنامه رادیو تهران در سحر‌های ماه مبارک رمضان است. این برنامه در گروه اخلاق و زندگی شهری رادیو تهران تهیه می‌شود و سید کاظم احمدزاده آن را اجرا می‌کند. «الهیه» با حفظ میزان اهمیت آیات قرآن کریم و عمق مطالب آن‌ها با بیانی روان به نشر مفاهیم اجتماعی قرآن در زندگی روزمره مردم می‌پردازد و هر روز یک آیه قرآن و ترجمه آن موضوع و محور اصلی برنامه قرار می‌گیرد. گفت‌وگو با آیات عظام و امامان جمعه دیگر بخش‌های این برنامه است. گفت‌وگوی زنده با جهادگران سلامت و پزشکان، پرستاران و بیماران درگیر با بیماری کرونا در بیمارستان مسیح دانشوری از جمله بخش‌های این برنامه است. پخش ادعیه‌های ماه مبارک رمضان و همچنین تفسیر دعاهای روز این ماه با مرحوم آیت‌الله مجتهدی از دیگر آیتم‌های برنامه است. رادیو تهران را می‌‌توانید بر موج اف‌ام ردیف ۹۴ مگاهرتز گوش کنید.

انتهای پیام
captcha