بیانیه‌ای برای مشرعیت بخشیدن به حضور آمریکایی‌ها در عراق
کد خبر: 3904727
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۷

بیانیه‌ای برای مشرعیت بخشیدن به حضور آمریکایی‌ها در عراق

عدم تعیین جدول زمانی معین برای خروج کامل نیروهای آمریکایی از عراق، دلیلی بر نادیده انگاشته شدن مصوبه پارلمان در گفت‌و‌گوهای راهبردی بغداد و واشنگتن به شمار می‌رود.

مذاکرات عراق آمریکابه گزارش ایکنا؛ گفت‌وگوهای راهبردی بین بغداد و واشنگتن از روز پنج‌شنبه، 22 خردادماه، به صورت ویدئو کنفرانس، به منظور ترسیم روابط دوجانبه و آینده این روابط و براساس توافق استراتژیک به امضا رسیده در سال 2008، آغاز شد.

عبدالکریم هاشم مصطفی، معاون وزارت خارجه عراق و دیوید هیل، معاون وزارت خارجه آمریکا در امور سیاسی ریاست دو تیم مذاکره کننده را برعهده داشتند.

هشدار مقامات عراقی بر غیرقابل اعتماد بودن آمریکا

این مذاکرات در حالی انجام شد که بسیاری از گروه‌ها و مقامات عراقی در ارتباط با غیر قابل اعتماد بودن آمریکایی‌ها هشدار داده و از تیم مذاکر‌ه‌کننده  خواسته بودند با هوشیاری و زیرکی کامل وارد این مذاکرات شود.

در همان زمان گردان‌های حزب‌الله عراق با صدور بیانیه‌ای ضمن تأکید بر این که آمریکا تاریخ جنایت‌آمیزی دارد و به نقض قوانین بین‌المللی معروف است، تصریح کرد: آمریکا زمانی به «گفت‌وگوی راهبردی» واشنگتن و بغداد روی آورده که دریافته دیگر از حضورش در عراق استقبال نمی‎شود.

 تأکید بر اخراج نیروهای آمریکایی از عراق به عنوان خواسته مردم این کشور و مصوبه پارلمان که در روز 15 دی ماه سال گذشته مصادف با 5 ژانویه به دنبال ترور سردار شهید قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه انقلاب اسلامی ایران و ابومهدی المهندس، معاون الحشدالشعبی عراق به تصویب رسید، خواسته دیگری بود که احزاب و مقامات سیاسی بر آن پافشاری داشتند.

بی‌توجهی به مصوبه پارلمان در بیانیه مشترک

شامگاه پنج‌شنبه بیانیه مشترکی صادر شد و ایالات‌ متحده بار دیگر بر تعهد خود مبنی بر کاهش سربازان آمریکایی در عراق تأکید کرد اما زمان مشخصی را برای این موضوع اعلام نکرد.

در این بیانیه آمده است: با توجه به پیشرفت چشمگیر در از بین بردن تهدید داعش، ایالات‌ متحده طی ماه‌های آینده به کاهش نیروهای خود در عراق اقدام خواهد کرد و قرار است با دولت جدید عراق درباره وضعیت نیروهای باقی‌مانده آمریکایی در عراق صحبت شود، زیرا هر دو کشور تمرکز خود را روی مسائل امنیتی دو طرف قرار داده‌اند.

وزارت امور خارجه عراق با صدور بیانیه‌ای تصریح کرد: دو تیم مذاکره‌کننده بر تلاششان برای تحکیم روابط در سایه دولت جدید به ریاست «مصطفی الکاظمی» تأکید داشتند.

در این بیانیه افزوده شد: این جلسه شروعی برای سلسله جلسات دیگر گفت‌وگوی استراتژیک خواهد بود؛ البته با امید به اینکه جلسه آتی به طور مستقیم در واشنگتن به محض فراهم شدن شرایط مناسب برگزار شود.

پس از صدور بیانیه مشترک، کاظمی، نخست‌وزیر عراق تصریح کرد که مصوبه عراق در ارتباط با اخراج نیروهای آمریکایی در این مذاکرات به رسمیت شناخته شده و این مذاکرات دستاورد بزرگی برای دولت به ارمغان آورده است.

اما تحلیلگران سیاسی در عراق برداشت دیگری از این بیانیه داشتند و اذعان کردند موضوع اخراج نیروهای آمریکایی در این گفت‌وگوها خیلی هم جدی گرفته نشده است.

«دیوید شنکر»، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور خاورمیانه با ارائه گزارشی درباره گفت‌و‌گوی راهبردی میان واشنگتن و بغداد تأکید کرد: در این مذاکرات جدول خروج نیروهای آمریکایی بررسی نشده است.

شنکر توضیح داد: دولت عراق بر پایبندی خود به آمریکا در حمایت از نیروهای آمریکایی و دیگر نیروهای حاضر در عراق که به دعوت دولت برای مبارزه با داعش تأکید کرده و ما نیز اعلام کردیم که به حمایت از دولت عراق ادامه خواهیم داد.

سخنان شنکر و تأکید بر ادامه همکاری‌های عراق و آمریکا در تمام زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و امنیتی تأکیدی به حاشیه رانده شدن اخراج نیروهای آمریکایی از  این کشور بود.

تلاش آمریکایی‌ها برای بقا در عراق

خبرگزاری براثا با انتشار مطلبی به قلم محمد هاشمی، تحلیلگر سیاسی در این باره نوشت: سخنان «دیوید شنکر»، معاون وزیر امور خارجه آمریکا و یکی از اعضای تیم مذاکره کننده آمریکایی بیانگر این مطلب است که آمریکا در پوشش این گفت‌وگو قصد ماندن در عراق را دارد.

هاشمی در این یادداشت تأکید می‌کند: خواسته آمریکا بسیار روشن است. آنها خواستار بقای در عراق به بهانه‌های متعدد مانند آموزش، امنیت، تبادل تجارب و ... هستند و برای این بهانه‌های دروغین از عراق می‌خواهند پایگاه‌ها و نیروهای آمریکایی را حمایت کنند و این همان چیزی است که به حضور آنها مشروعیت می‌بخشد و موجب ایجاد شکاف میان دولت عراق و الحشد الشعبی خواهد شد و اختلافات عمیقی در میدان عراقی به دنبال دارد.

قاسم العبودی، یکی دیگر از تحلیلگران سیاسی در عراق در این باره معتقد است: اشغالگران آمریکا تلاش می‌کنند مصوبه پارلمان عراق در ارتباط با اخراج نیروهای آمریکایی را به صورت خبیثانه‌ای مخفی کنند.

وی با بیان این که بیانیه‌ تیم‌های مذاکره کننده عراقی و آمریکایی، تنها اشاره مختصری بر کاهش نیروهای آمریکایی در عراق داشت، تأکید کرد: آنچه در این دیدار رخ داد، تنها یک گفت‌و‌گو بود نه مذاکره و میان این دو تفاوت وجود دارد؛ زیرا مذاکرات پس از اتمام نیازمند تصویب پارلمان است و از آنجایی که منافع آمریکا با وجود حضور احزاب شیعی در پارلمان عراق محقق نخواهد شد، به گفتمان بسنده کرده و نتایج این گفت‌و‌گو به امضای رئیس‌جمهور آمریکا و نخست‌وزیر عراق خواهد رسید.

العبودی تصریح می‌کند: نقض حاکمیت عراق در روز ترور شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس باید در ذهن مذاکره‌کنندگان عراقی باقی می‌ماند، اما آنها سهواً یا تعمداً این موضوع مهم را از یاد بردند که اگر فراموش نمی‌کردند، به موضع‌گیری آنها کمک کرده و صلابت بیشتری به آنها می‌بخشید.

بی‌نیازی نیروهای امنیتی عراق به سربازان آمریکایی

وی معتقد است، حضور نیروهای اشغالگر آمریکایی نه تنها تأثیری بر امنیت داخلی عراق ندارد بلکه بالعکس بر قدرت نیروهای عراقی بر حفظ مرزهای غربی با سوریه و بستن راه بر  ورود مجدد تروریست‌های داعشی خواهد افزود.

فاضل الفتلاوی، یکی از نمایندگان ائتلاف فتح نیز با اشاره بر ضرورت پایبندی هیئت مذاکره کننده عراقی بر مصوبه پارلمان مبنی بر اخراج نیروهای آمریکایی، بر بی‌نیازی نیروهای امنیتی به قوای خارجی تأکید کرد.

وی با اشاره به این که پارلمان سخن خود را در این باره گفته است، تصریح کرد: دولت و هیئت مذاکره کننده آمریکایی باید بدانند که مصوبه پارلمان لازم‌الاجراست و هیچ انتخاب دیگری جز خروج نیروهای بیگانه از کشور وجود ندارد.

انتهای پیام
captcha