طنین عدالت‌خواهی امام(ره) از گلوی میلیون‌ها شهروند غربی
کد خبر: 3904959
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۶
عالم شیعی هند مطرح کرد؛

طنین عدالت‌خواهی امام(ره) از گلوی میلیون‌ها شهروند غربی

یکی از علمای شیعه در هند با اشاره به 9 اصل مدیریتی مبارزه با ظلم در اندیشه امام خمینی(ره)، اظهار کرد: امروز در حالی طنین عدالت‌خواهی بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران را از میلیون‌ها شهروند غربی معترض به نژادپرستی می‌شنویم که پیش از این کسی جرئت انتقاد از استبداد آمریکایی را نداشت.

طنین فریاد عدالت‌خواهی امام(ره) از گلوی میلیون‌ها شهروند غربی

حجت‌الاسلام سیدصادق حسینی، از علمای شیعه در هند، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به وقایع اخیری که در آمریکا روی داده است و اعتراضات گسترده به قتل جورج فلوید سیاه‌پوست، اظهار کرد: منطق مقاومت یکی از موضوعاتی است که از سال‌ها پیش در سیره امام خمینی(ره) جایگاه مهمی داشت و به تداوم مبارزه در قالب استکبارستیزی و مبارزه با شرک و الحاد توجه می‌کرد. این رویکرد بر آموزه‌های قرآنی، که جایگاه ویژه‌ای دارد، استوار بوده و هست.

وی افزود: مبارزه با استکبار همان طور که امام خمینی(ره) انجام دادند،‌ بر چند اصل مبتنی است؛ نکته نخست این است که مبارزه و مقاومت در برابر ظلم باید مداوم باشد و دچار سستی و انفصال نشود. دومین اصل داشتن استراتژی بلندمدت و هدفمند در راستای نابودی اهداف مستکبران است. سومین اصل، وحدت کلمه است. اندیشه امام راحل در راستای مقاومت و مبارزه با ظلم مبتنی بر این موارد بود که امروز نیز در مبارزه با ظلمی که به جهان روا داشته می‌شود کارایی دارد. اصل چهارم تا ششم، سازش‌ناپذیری، ایمان به پیروزی و نصرت الهی، و پرهیز از غرور است؛ در مبارزه با ظالمان نباید دچار غرور شد، همان طور که امام خمینی(ره) در فتح خرمشهر گفتند: «خرمشهر را خدا آزاد کرد.»

استمرار در مبارزه و استکبارستیزی

وی که در راستای تقریب مذاهب اسلامی در هند تلاش بسیاری کرده، به سه اصل دیگر در مبارزه با ظلم و استکبار اشاره کرد که بر پایه اصول اعتقادی امام راحل است و گفت: مبارزه و مقاومت براساس سیاست مستقل نه شرقی و نه غربی، باور به هدف الهی و باور به عزتمندی در پناه مقاومت،‌ این سه اصل را شامل می‌شوند.

طنین فریاد عدالت‌خواهی امام(ره) از گلوی میلیون‌ها شهروند غربی

این خطیب شاخص اردوزبان هند‌ افزود: جنگ حق و باطل مستضعفان و مستکبران باید استمرار یابد. این موضوع بر پایه اعتقاد امام و بر اساس سیره سیدالشهدا(ع) است. در همین راستا امام خمینی(ره) گفته بود: «می‌خواهیم زندگی فقیرانه داشته باشیم، ولی آزاد باشیم.» پیشرفت و تمدنی را که دست ما پیش اجانب دراز باشد، نمی‌خواهیم؛ تمدنی را می‌خواهیم که بر پایه انسانیت استوار باشد. ما باید صلح را حفظ کنیم، ظالمان می‌خواهند انسانیت را تحت سلطه قرار دهند. هر مسلمانی مکلف است در مقابل ظلم و استکبار بایستد و سازش نکند. خط امام(ره) نیز سازش‌ناپذیری در برابر مستکبران بود و همین سیره در منطق و عملکرد امام جاری و ساری بود.

وی همچنین به جاذبه و اقتدار اصول مدیریتی امام خمینی(ره) در جهان پرداخت و گفت: اصول مدیریتی امام، که اکنون در جهان از آن صحبت می‌شود و اقتدار دارد،‌ با فطرت بشر و طبیعت انسانی هماهنگ است. هیچ شخصی در جهان نیست که بی‌عدالتی، تبعید، تبعیض، ظلم و ستم را دوست داشته باشد. از اصول امام خمینی(ره) این بود که علیه آنچه با فطرت انسان هماهنگ نیست، تمام‌قد به‌ پا خواست و به جهانیان اعلام کرد که ما مستقل هستیم و علیه استکبار مبارزه می‌کنیم.

ندای مبارزه با ظلم و غریو عدالت‌خواهی

حسینی به طنین عدالت‌خواهی امام خمینی(ره) از گلوی میلیون‌ها شهروند غربی اشاره کرد و افزود: 25 سال پیش حتی تصور نمی‌کردیم علیه استکباری که در عالم است، از کسی صدا در بیاید. از گفتن مرگ بر آمریکا ترس و واهمه داشتیم. اکنون می‌بینیم که همه مردم مستضعف جهان به میدان آمده‌اند. فطرت مبارزه با ظلم و استکبار امام و اصول مدیریتی وی بود که با فطرت بشر هماهنگ بود و امروز ظلم‌ستیزان را به خیابان‌ها کشانده است.

این مبلغ شیعی هند با بیان اینکه هیچ انسانی دوست ندارد، تحقیر شود و مورد ظلم و استبداد قرار بگیرد، بیان کرد: سیاه‌پوست‌ها امروز هم مانند گذشته مورد ظلم قرار گرفته‌اند. ندای مبارزه با ظلم امام خمینی(ره)،‌ امروزه در جای جای عالم شنیده می‌شود. دنیا از این مسئله که سیطره ابرقدرتی مانند آمریکا در حال فروپاشی است، در تعجب است.

حسینی تصریح کرد: طی 30، 40 سال پیش کسی جرئت صحبت کردن درباره آمریکا را نداشت، چه برسد به اینکه با آن در بیفتد، مبارزه کند و مرگ بر آمریکا بگوید. اصول مدیریتی امام، اکنون نیز در جهان اقتدار دارد و علیه استکبار هماهنگ شده است. وقتی به جای جای جهان نگاه می‌کنیم و اوضاع ظلم و ستم و مبارزه با استکبار را می‌بینیم،‌ متوجه می‌شویم که اگر مدیریت مبارزه با ظلم وجود داشته باشد و مقاومت استمرار یابد، کارساز خواهد بود، چون با فطرت بشریت سازگار است.

این خطیب شیعی هند ادامه داد: الگودهی و عملکرد امام راحل از آنجا بر مردم جهان تأثیرگذار است که ایشان انسانی ساده‌زیست،‌ زاهد و حائز تقوای الهی بود و بر همین اساس بر رهبران جهان اثر گذاشت، به طوری که محمد ضیا الحق، رئیس‌جمهور وقت و حکمران نظامی پاکستان و یاسر عرفات،‌ رهبر وقت سازمان آزادی‌بخش فلسطین و ... خاضعانه نزد خمینی کبیر(ره) می‌آمدند. جهان اسلام یک قطب داشت که امام راحل در ایران بود و مقامات کشورها در نهایت سادگی با این رهبر دیدار و بدون هیچ تشریفاتی با او گفت‌وگو می‌کردند.

فراگیری موجی در عالم اسلام

وی تأکید کرد: 40 سال پیش موجی در عالم اسلام پدید آمد که انقلاب ایران بود. با پیروزی این انقلاب، موجی دنیا به ویژه جهان اسلام را فراگرفت و اکنون بیداری اسلامی در سراسر جهان دیده می‌شود.

حسینی گفت: اینکه حاکمیت دین خدا بر جامعه مسلمانان چه زمانی روی می‌دهد و تا رسیدن به این هدف چقدر فاصله داریم، موضوع مهمی است. وظیفه ماست که دین خدا را پیروز و در جامعه جهانی اجرا کنیم؛ آن روز نزدیک است. ایجاد تمدن اسلامی و حاکمیت دین خدا را، که از 40 سال پیش شروع شد، نزدیکتر می‌بینیم. در این مسیر باید هوشیار بوده و بصیرت داشته باشیم. پیام امام(ره) در مقابله با ظلم به جهان ابلاغ شده است که باید آن را در جوامع اسلامی اجرا کنیم؛ مقاومت باید ادامه یابد.

گفت‌وگو از آزاده غلامی

انتهای پیام
captcha