از تهدید حبس‌های طولانی برای معترضان تا اعتراف به ضرورت برده‌داری
کد خبر: 3913012
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۰
خروش جهان بر ضد نابرابری؛

از تهدید حبس‌های طولانی برای معترضان تا اعتراف به ضرورت برده‌داری

با بالا گرفتن اعتراضات علیه نژادپرستی، برخی از دولتمردان آمریکایی کار را به تهدید و تحریک معترضان کشانده‌اند.

به گزارش ایکنا، با گذشت تقریباً 2 ماه از آغاز اعتراضات علیه نژادپرستی و تبعیض در آمریکا، صحنه سیاست داخلی این کشور شاهد اظهارنظرها و تصمیماتی در راستای کاهش این اعتراضات و تبعیض‌هاست. با این همه برخی از دولتمردان آمریکایی سعی در تحریک معترضان و مخالفت با خواسته‌های آنها دارند.

10 سال زندان برای معترضان

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، معترضانی را که به گفته وی به ساختمان‌های دولت فدرال خسارت وارد کنند، به حداقل ۱۰ سال زندان تهدید کرد.

ترامپ بامداد سه‌شنبه، 7 مرداد، در پیامی توئیتری نوشت: آنارشیست‌ها، آشوبگران و معترضانی که در پورتلند به دادگاه‌های فدرال یا در هر یک از شهرهای آمریکا به ساختمان‌های فدرال خسارت وارد کنند، طبق قانون مجسمه‌ها و بناهای یادبود که به ‌تازگی اجرا شده است، تحت پیگرد قرار گرفته و به حداقل ۱۰ سال زندان محکوم می‌شوند. این کار را نکنید.

از تهدید زندان طولانی مدت برای معترضان تا ضرورت داشتن برده‌داری

منابع رسانه‌ای گزارش دارند که به رغم انتقادهای زیادی که از اقدام ترامپ برای افزایش نیروهای فدرال وجود دارد، وی قصد دارد شمار این نیروها را افزایش دهد. شهرداران ۶ شهر از کنگره آمریکا خواستند که با تصویب قوانین جدید مانع از اجرای این تصمیم شوند و استقرار نیروهای فدرال در شهرها را غیرقانونی اعلام کنند.

افزایش شمار مأموران فدرال در پورتلند

دولت آمریکا قصد دارد برای سرکوب اعتراضات در شهر پورتلند در ایالت اورگن شمار مأموران پلیس فدرال را در این شهر افزایش دهد. روزنامه واشنگتن پست با انتشار این خبر نوشت که تقویت حضور مأموران فدرال در اطراف دادگاه شهر پورتلند تصمیمی است که هفته پیش توسط مقامات اتخاذ شده و طی آن تصمیم گرفته شد تا 100 نیروی فدرال بیشتر به این شهر اعزام شوند و این نیروها از پنجشنبه شب در حال وارد شدن به این شهر هستند.

از تهدید زندان طولانی مدت برای معترضان تا ضرورت داشتن برده‌داری

وزارت امنیت داخلی آمریکا نیز از طرحی برای اعزام 50 نیروی گشت مرزی این کشور به شهر پورتلند خبر داده اما هنوز تصمیم نهایی درباره استقرار ین نیروها اتخاذ نشده است. یک مقام وزارت امنیت داخلی آمریکا نیز اخیراً به آسوشیتدپرس گفته بود این وزارتخانه قصد دارد ۱۵۰ مأمور اداره «تحقیقات امنیت داخلی» را به شیکاگو بفرستد.

سناتور آمریکایی: برده‌داری شرارتی ضروری بود!

تام کاتن، سناتور جمهوری‌خواه ایالت آرکانزاس، گفت: بنیان‌گذاران آمریکا، از برده‌داری به‌عنوان «شرارتی ضروری» استفاده کرده‌اند.

از تهدید زندان طولانی مدت برای معترضان تا ضرورت داشتن برده‌داری

به نوشته روزنامه «دیلی‌میل»، کاتن در پاسخ به انتقادات رسانه‌ها درباره دفاع وی از تاریخ برده‌داری در آمریکا گفت: این نظر شخصی وی نیست، بلکه تنها دیدگاه بنیان‌گذاران آمریکا را منعکس کرده است.

این سناتور جمهوری‌خواه در حساب توئیتری خود نوشت: «من گفتم بنیان‌گذاران ما به برده‌داری به‌عنوان شرارتی ضروری نگریسته‌اند و توضیح دادم که چگونه این بنیان شرارت را در مسیر نابودی قرار دادند. همان‌طور که [آبراهام] لینکلن بارها به آن اشاره کرد».

در حالی که کاتن هفته گذشته لایحه‌ای را ارائه کرده و در آن خواستار ممانعت از تخصیص بودجه فدرال برای آموزش پروژه ۱۶۱۹ توسط مدارس شده است.

پروژه ۱۶۱۹، تلاشی از سوی روزنامه «نیویورک تایمز» در آستانه چهارصدمین سالگرد ورود اولین گروه بردگان به آمریکاست که در آن میراث برده‌داری در این کشور مورد بررسی قرار گرفته است. کاتن همچنین در مصاحبه‌ای گفته است: تمام تلاش نیویورک تایمز این است که بگوید آمریکا به‌طور نظام‌مند و ریشه‌ای کشوری نژادپرست است.

او در این مصاحبه مدعی شده است: «من این ریشه و شاخه‌ها را رد می‌کنم. آمریکا کشوری بزرگ و شریف است که بنیان آن برابری همه انسان‌هاست. ما همواره تلاش کرده‌ایم به این وعده عمل کنیم اما هیچ کشوری به اندازه آمریکا به آن دست نیافته است».

وی با اشاره به این‌که برده‌داری بخش مهمی از تاریخ آمریکا است، گفت:‌ «ما باید تاریخ برده‌داری و نقش و تأثیر آن بر توسعه کشورمان را مطالعه کنیم زیرا در غیر این صورت نمی‌توانیم کشور خود را درک کنیم».

به‌نوشته دیلی‌میل، دونالد ترامپ نیز پیام توئیتری تام کاتن درباره برده‌داری در این کشور را بازنشر کرده است.

کاهش محبوبیت آمریکا در جهان

در حالی که بازار نظرسنجی‌ها در آمریکا درباره وضعیت دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری این کشور داغ است، مؤسسه معتبر گالوپ گزارشی درباره نظر جهانی در قبال «رهبری آمریکا» منتشر و اذعان کرده که آمریکا در جهان محبوبیتی ندارد.

این مؤسسه نظرسنجی معتبر آمریکایی گزارشی را با این عنوان منتشر کرد: «رهبری ایالات متحده در سطح جهان همچنان نامحبوب است». در این گزارش آمده است: «در سومین سال ریاست جمهوری دونالد ترامپ، گزارش جدید گالوپ نشان می‌دهد که به رغم برخی تغییرات جزئی، همچنان تصویری که از رهبری (کنونی) ایالات متحده در سطح جهان در قیاس با دو رئیس‌جمهور قبلی وجود دارد، یک تصویر از نظر جهانی در موقعیتی ضعیف‌تر است».

از تهدید زندان طولانی مدت برای معترضان تا ضرورت داشتن برده‌داری

طبق این گزارش، در اولین سال ریاست‌جمهوری ترامپ، نظر مساعد از رهبری آمریکا به یک رکورد از منظر افت جهانی رسید و تنها ۳۰ درصد درباره رهبری آمریکا نظر مساعد داشتند.

بنا بر گزارش گالوپ، در سال سوم ریاست‌جمهوری ترامپ هم وضعیت «چندان بهتر نشده» و به طور میانگین در سال ۲۰۱۹ فقط ۳۳ درصد از ۱۳۵ کشور جهان درباره رهبری آمریکا نظر مساعد دارند. بیشترین میزان افت محبوبیت آمریکا در جهان، در اروپا و آسیا صورت گرفته و کاهش محبوبیت آمریکا در این دو قاره یک رکورد تازه زده است.

گالوپ گزارش داد: بدترین تصویر از رهبری ایالات متحده در اروپا ترسیم شده و در آنجا مردم از رهبری ایالات متحده سرخورده هستند، همانطور که در سال ۲۰۱۷ هم سرخورده بودند. به طور متوسط محبوبیت (آمریکا) در سال ۲۰۱۹ در قیاس با سال ۲۰۱۸ تغییری نکرده و همان ۲۵ درصدی که در سال ۲۰۱۷ بوده، باقی مانده است اما نارضایتی از رهبری ایالات متحده به طور میانگین به ۶۱ درصد رسیده و رکورد تازه‌ای از عدم محبوبیت ثبت شده است.

انتهای پیام
captcha