امارات دچار مرگ تدریجی می‌شود / بزرگنمایی خطر ایران برای مشروعیت‌بخشی به رابطه با رژیم صهیونیستی
کد خبر: 3916822
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۲
محسن پاک‌آیین:

امارات دچار مرگ تدریجی می‌شود / بزرگنمایی خطر ایران برای مشروعیت‌بخشی به رابطه با رژیم صهیونیستی

کارشناس ارشد روابط بین‌الملل با بیان اینکه امارات با اعلام عادی‌سازی رابطه با رژیم صهیونیستی خود را دچار مرگ تدریجی و انزوای خودساخته در جهان اسلام کرد، گفت: توجیه این خطای راهبردی از سوی مقامات اماراتی مبنی بر اینکه اقدام آن‌ها باعث انصراف رژیم صهیونیستی از طرح الحاق کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی شده گواه آن است که آن‌ها متوجه تبعات این اقدام خطرناک خود شده‌اند و به دنبال فرافکنی برای مشروع جلوه دان این اقدام نامشروع هستند.

محسن پاک‌آیین

محسن پاک‌آیین، کارشناس ارشد روابط بین‌الملل و سفیر پیشین کشورمان در جمهوری آذربایجان و تایلند، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره ابعاد موضوع عادی‌سازی روابط میان امارات متحده عربی و رژیم صهیونیستی گفت: یکی از برنامه‌های ثابت و همیشگی رژیم صهیونیستی عادی‌سازی روابط با برخی کشورهای عربی وابسته به آمریکا بوده، لذا این موضوع جدیدی نیست و سابقه آن به کمپ دیوید و عادی‌سازی رابطه با مصر برمی‌گردد و امروز هم امارات در صدد ادامه این روند عادی‌سازی است.

عادی‌سازی با هدف خروج اسرائیل از انزوا

وی افزود: این اقدام در وهله اول برای خروج رژیم صهیونیستی از انزوا و حرکتی در مقابل آرمان آزادی فلسطین و قدس شریف است. قطعاً چنین اقدامی با کمک و حمایت آمریکا انجام گرفته، زیرا حفظ و تأمین امنیت رژیم صهیونیستی یکی از اولویت‌های اصلی سیاست خارجی آمریکاست و به همین دلیل آمریکا با کشورهایی مانند شیخ‌نشین امارات به طور دائم در حال گفت‌وگو و لابی است تا عادی‌سازی روابط این رژیم با کشورهای عربی را محقق کند.

پاک‌آیین با بیان اینکه شیخ‌نشین امارات امروز یکی از ضعیف‌ترین و بی‌آبروترین کشورهای جهان عرب است، گفت: آنها در کنار عربستان بیش از پنج سال است در یمن جنایت می‌کنند و این اقدامات جنایتکارانه از سوی تمامی مجامع بین‌المللی و ملت‌‌های مسلمان و آزادی‌خواه محکوم شده است. در واقع امروز امارات یکی از کشورهای منفور در جهان اسلام است و اکنون نیز به زعم خود برای اینکه از وضعیت فعلی نجات پیدا کند، دست به دامان رژیم صهیونیستی شده تا با پاسخ به دستور آمریکا شرایط داخلی خود را بهبود دهد.

توجیه امارات برای مشروع جلوه دادن عادی‌سازی

این کارشناس ارشد روابط بین‌الملل تصریح کرد: البته امارات برای توجیه این حماقت، مدعی شده با عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی، باعث منصرف شدن این رژیم از طرح الحاق کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی شده است، در حالی که علت اصلی انصراف رژیم صهیونیستی از اجرای این طرح مقاومت جانانه ملت فلسطین، محور مقاومت، مسلمانان جهان، مخالفت افکار عمومی جهانی و حتی کشورهای اروپایی و سازمان ملل بوده و لذا این طرح قبل از اجرا اساساً شکست خورده بود.

وی ادعای امارات را نوعی فرافکنی برای توجیه این خطای راهبردی دانست و گفت: این امر نشان می‌دهد خود اماراتی‌ها متوجه شده‌اند که چه اقدام خطرناکی در منطقه انجام داده‌اند. امارات با چنین اقدامی خود را دچار یک مرگ تدریجی کرد و این شبیه به وضعیت مصر پس از پیمان کمپ دیوید بود که این کشور را در جهان عرب و جهان اسلام منزوی کرد، با این تفاوت که مصر تا پیش از آن کشور قدرتمندی در دنیای اسلام محسوب می‌شد و جایگاه خاصی در بین مسلمانان داشت اما امارات اساساً یک کشور کوچک درجه دوم در دنیای اسلام است، لذا امارات در تلاش برای احیای اسرائیل و برون‌رفت آنها از انزوا خود را دچار مرگ تدریجی و انزوای خودساخته کرد.

ایران اجازه باز شدن پای اسرائیل را به منطقه نمی‌دهد

پاک‌آیین درباره موضع ایران در خصوص این اتفاق اظهار کرد: موضع ایران کاملاً مشخص است؛ جمهوری اسلامی ایران رژیم صهیونیستی را محور شرارت و عامل اصلی ناامنی در منطقه می‌داند و اگر کشوری بخواهد پای این رژیم را به منطقه باز کند به طور طبیعی امنیت منطقه و خلیج فارس را دچار تزلزل و خدشه می‌کند و قطعاً مسئولان کشور در صورت وقوع چنین اتفاقی اقدامات لازم را در زمان مقتضی انجام خواهند داد.

سفیر پیشین ایران در آذربایجان درباره برخی تحلیل‌ها که نگرانی اعراب نسبت به ایران را عامل عادی‌سازی روابط آن‌ها با اسرائیل ارزیابی می‌کنند، گفت: یک بخش از این مسئله تبلیغاتی است و برخی روشنفکران داخلی نیز این تحلیل را مطرح کرده‌اند، در حالی‌که این یک ترس و نگرانی کاذب است و آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها آن را در فضای رسانه‌ای و تبلیغاتی القا می‌کنند و غالب کشورهایی که این ترس کاذب را پذیرفته‌اند کشورهای کوچک فاقد هویت در منطقه هستند.

وی تصریح کرد: ایران نشان داده که عامل اصلی امنیت و ثبات در منطقه است و به طور جدی با تروریسم مبارزه کرده و در این راه بزرگ‌ترین سردار مبارزه با تروریسم؛ سردار سلیمانی، را از دست داده است. موضوع عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی با کشورهای جهان اسلام از ابتدای تأسیس این رژیم جعلی در دستور کار سیاست خارجی اسرائیل بوده تا موضوع اشغال فلسطین به یک مسئله عادی در دنیای اسلام تبدیل شده و این سرزمین در اختیار صهیونیست‌ها باقی بماند و در عین حال روابط خوبی با کشورهای اسلامی برقرار باشد و آرمان آزادی فلسطین و قدس کاملا به حاشیه رفته و در نهایت فراموش شود. اینکه مطرح می‌شود عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی به خاطر نگرانی از قدرت ایران است در واقع برای مشروع جلوه دادن اقدام نامشروع عادی‌سازی روابط است.

مخالفت افکار عمومی؛ مهم‌ترین مانع پیشبرد عادی‌سازی

پاک‌آیین درباره ‌موانع اصلی پیش روی عادی‌سازی روابط و تحقق نتایج مدنظر این اتفاق برای اعراب و اسرائیل گفت: مهم‌ترین و جدی‌ترین مانع چنین اتفاقی مخالفت افکار عمومی جهان اسلام است. قدرت این مخالفت به حدی است که تا به امروز مقامات اماراتی با احتیاط نسبت به این مسئله صحبت کرده‌اند، زیرا آنها باید پاسخگوی مردم خودشان و جهان اسلام باشند چرا که ممکن است خشم مردم موجب خسارات جدی به امارات شود و حتی به آشوب در این کشور بینجامد.

وی اظهار کرد:  از آن طرف صهیونیست‌ها می‌خواهند با تبلیغات و بزرگ‌نمایی این اتفاق آن را به یک دستاورد بزرگ تبدیل کنند و این به خاطر گسترش اعتراضات داخلی در سرزمین‌های اشغالی نسبت به سیاست‌های دولت نتانیاهو است، لذا آنها می‌خواهند از طریق برجسته کردن یک اتفاق در حوزه سیاست خارجی سرپوشی بر مشکلات داخلی خود بگذارند.

پاک‌آیین یادآور شد:‌ متأسفانه سرسپردگی و وابستگی مطلق سران عربستان، امارات و بحرین به آمریکا باعث شده ابایی از رابطه با رژیم صهیونیستی نداشته‌اند، اما آنچه تا به امروز مانع عملی شدن این اتفاق شده، همین فشار جدی افکار عمومی است و در آینده هم این فشار و مخالفت حداکثری مانع از آن می‌شود که اعلام عادی‌سازی روابط به نتایج دلخواه حکام عربی و صهیونیست‌ها منجر شود و اتفاقا به انسجام و تقویت بیشتر محور مقاومت می‌انجامد.

انتهای پیام
captcha