بودجه‌های واریزی به حساب بیت‌الاحزان امانی و برای كل كشور است
کد خبر: 3917255
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۸
حجت‌الاسلام شاهسونی در جوابیه‌ای اظهار کرد:

بودجه‌های واریزی به حساب بیت‌الاحزان امانی و برای كل كشور است

مدیر مؤسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) با اشاره به مباحث مطرح شده در خصوص توزیع بودجه میان مؤسسات قرآنی با تأکید بر این نکته که به‌هیچ عنوان از هیچ سازمان و نهادی ۲ میلیارد تومان برای مؤسسه خود دریافت نکرده‌ام، تصریح کرد: حساب مؤسسه بیت‌الاحزان یک حساب معین است و بودجه‌هایی که وزارت ارشاد به این حساب واریز می‌کند امانی است و متعلق به مؤسسات دیگر کشور و سایر فعالیت‌های وزارت ارشاد است.

توزیع بودجه میان مؤسسات و تشكل‌های قرآنی همواره یكی از پربحث‌ترین مباحث روز بوده است كه به دلیل كثرت تعداد مؤسسات و چنین تشكل‌هایی در سطح كشور همواره با كمبود مواجه بوده و هستیم.

در روز گذشته، 27 مرداد ماه مصاحبه‌ای با عنوان «ارشاد فارس هزینه‌كرد بودجه‌های قرآنی را شفاف‌سازی كند» در گفت‌وگو با محمدحسین اسلامی، مدیرعامل اتحادیه تشكل‌های قرآنی فارس بر روی خروجی ایكنا فارس، قرار گرفت كه در آن بر لزوم شفاف‌سازی بودجه‌های قرآنی از سوی مسئولان ارشاد تأكید شده است؛ چرا كه مسئولان ارشاد ادعا دارند كه 2 میلیارد تومان را به مؤسسات قرآنی این استان اختصاص داده‌اند، اما اسلامی تأكید می‌كند كه چنین بودجه‌ای دریافت نكرده‌ایم.

در بخش پایانی این مصاحبه یک نكته اساسی كه بارها از سوی مسئولان ارشاد به خبرنگار ایكنا، منتقل شده بود، پرسیده شد و آن اینكه آیا ممكن است این بودجه‌ها به حساب یكی از مؤسسات قرآنی فارس منتقل شده باشد؟ چون بارها مسئولان ارشاد فارس تأكید كرده‌اند كه بودجه‌هایی كه این مؤسسه از وزارت ارشاد مستقیماً دریافت می‌كند به حساب استان فارس نوشته می‌شود. در پاسخ به این سؤال مواردی مطرح شد كه مورد اعتراض حجت‌الاسلام علی‌رضا شاهسونی، مدیر مؤسسه قرآنی بیت‌الاحزان قرار گرفت. در ادامه توضیحات شاهسونی را در این رابطه می‌خوانیم:

شاهسونی در گام نخست بر این نكته تأكید كرد كه به‌ هیچ‌ عنوان مبلغ 2 میلیارد تومان بودجه را از سازمان و نهادها و جای دیگری نگرفته است و سپس توضیح داد: مؤسسه قرآنی بیت‌الاحزان عمدتاً طرح‌های ملی اجرا می‌كند و بودجه‌هایی كه از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یا سازمان اوقاف و امور خیریه دریافت می‌كند به دلیل اجرای این طرح‌ها در سراسر كشور است نه فقط استان فارس. به‌عنوان مثال طرح ملی «رحله» در 40 نقطه كشور برگزار می‌شود كه تنها 5 نقطه آن در استان فارس است؛ لذا نمی‌توان بودجه این طرح ملی را به حساب استان فارس قرار داد، زیرا به طرح‌های ملی همیشه بودجه‌های ملی تعلق می‌گیرد نه استانی.

وی در پاسخ به این نكته كه مسئولان ارشاد بارها اعلام كرده‌اند كه بودجه‌هایی كه بیت‌الاحزان از وزارت ارشاد می‌گیرد، به حساب استان فارس نوشته می‌شود، گفت: فقط مركز مدیریت مؤسسه بیت‌الاحزان در فارس قرار دارد، اما فعالیت آن در نقاط مختلف كشور گسترده شده است، پس این مؤسسه‌ فقط متعلق به فارس نیست و در این رابطه چند نكته را یادآور می‌شوم. نكته نخست این است بخشی از بودجه‌ها از سوی وزارت ارشاد به حساب مؤسسه بیت‌الاحزان واریز می‌شود كه این حساب معین است یعنی مبلغی كه به حساب بیت‌الاحزان واریز می‌شود فقط برای بیت‌الاحزان نیست بلكه برای چند مؤسسه بزرگ دیگر هم هست و این مبلغ به‌ صورت امانی به حساب بیت‌الاحزان می‌آید و به ظاهر كمک به بیت‌الاحزان است، اما در واقع امانی است و دلیل این مبالغ میلیاردی كه واریز می‌شود همین است و شاید مدیركل ارشاد فارس هم كه چنین مبلغی را بیان كرده است این نكته باشد، پول به حساب معین می‌آید و امانی است و وزارت ارشاد به مرور در طول سال این پول را از بیت‌الاحزان گرفته و به مؤسسات كوچك‌تر در نقاط مختلف كشور توزیع می‌كند.

شاهسونی اضافه كرد: برای این كار وزارت ارشاد نامه‌نگاری می‌كند كه مثلاً 5 میلیون به فلان مؤسسه اختصاص دهیم یا 10 میلیون به مؤسسه دیگر و یا سایر هزینه‌های دیگری كه وزارت ارشاد دارد و ما اینجا فقط یک واسطه هستیم و خوب است كسانی كه چنین ادعایی می‌كنند كه فلان مبلغ به بیت‌الاحزان اختصاص یافته است حداقل از ما سؤال بپرسند كه چرا چنین مبلغی واریز شده است؟ وزارت ارشاد از طریق نامه‌نگاری مشخص می‌كند كه این بودجه‌ها به مرور میان مؤسسات قرآنی كشور توزیع شود و اسناد و مدارک این كار هم موجود است.

وی بیان كرد: نكته دوم این است كه برای طرح‌های بیت‌الاحزان كه طرح‌های كشوری هستند، بودجه‌های ملی از وزارت ارشاد یا سازمان اوقاف دریافت می‌كنیم، زیرا بیت‌الاحزان در سطح كشور فعالیت می‌كند و طرح‌های آن هم به‌صورت ملی است نه استانی. كمكی كه وزارت ارشاد یا سازمان اوقاف به مؤسسه بیت‌الاحزان كردند به نام مؤسسه مركزی است، اما این بودجه در تمام نقاط كشور تقسیم شده است البته در همین جا اعلام می‌كنم در سال گذشته بودجه‌ای كه وزارت ارشاد برای طرح ملی رحله به بیت‌الاحزان اختصاص داد 50 میلیون تومان و حدود 100 میلیون تومان هم برای كل شعب مؤسسه در سراسر كشور بود و مابقی پولی كه مدیركل ارشاد فارس گفته‌اند مربوط به حساب معین است و به‌صورت امانی نزد مؤسسه بیت‌الاحزان است و این پول به مؤسسات دیگر در سراسر كشور تعلق می‌گیرد.

انتهای پیام
captcha