اعلام وضعیت تخصیص بودجه‌های قرآنی به مؤسسات فارس
کد خبر: 3942878
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۳
پیگیری‌های ایکنا نتیجه داد؛

اعلام وضعیت تخصیص بودجه‌های قرآنی به مؤسسات فارس

پس از پیگیری‌های چند ماهه ایکنا درباره اعلام شفافیت وضعیت تخصیص بودجه‌های قرآنی به مؤسسات مردمی، وزارت ارشاد گزارشی را از وضعیت تخصیص بودجه‌ طی سال‌های ۹۱ تا ۹۹ ارائه داد.

بحث تخصیص بودجه‌های قرآنی یکی از پربحث‌ترین مسائل در حوزه فرهنگ و قرآن و عترت است که فعالان و مسئولان قرآنی نظرات مختلفی را درباره آن ارائه می‌دهند و به دلیل اینکه این بودجه‌ در استان‌ها در اختیار ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برای توزیع میان مؤسسات قرآنی و مجموعه‌های مردم نهاد قرار می‌گیرد، معمولاً انتقاداتی به این بخش وارد می‌شود. از ابتدای سال جاری خبرنگار ایکنا پیگیری‌های متعددی کرد تا بودجه‌های قرآنی اختصاص‌یافته به استان فارس شفاف‌سازی شود تا اینکه مدیرکل ارشاد استان با یکی از رسانه‌ها مصاحبه کرد و در آن آماری ارائه داد که مورد اعتراض برخی از فعالان استان قرار گرفت. بعد از آن مصاحبه‌ای با قرآنیان استان انجام شد که در آن خواستار شفاف‌سازی بودجه‌های قرآنی تخصیص‌یافته از سوی ارشاد شدند.

در نشست صمیمی مدیرکل ارشاد فارس با خبرنگاران، خبرنگار ایکنا این دغدغه فعالان قرآنی استان را مطرح کرد و مدیرکل نیز قول مساعد داد که این بحث را از طریق معاونت قرآن وزارت ارشاد پیگیری کند، اما ارائه آمار تا چند ماه به تعویق افتاد. مدتی است بحث تشکیل شورای عالی قرآن در استان به‌منظور انسجام‌بخشی به فعالیت‌های استان و همچنین شفاف‌سازی بودجه‌های قرآنی از سوی فعالان قرآنی استان مطرح شده است و حتی جمعی از مؤسسات قرآنی استان در نامه‌ای سرگشاده به نماینده رهبر معظم انقلاب در استان خواستار تشکیل این شورا شدند و از ایکنا هم درخواست پیگیری کردند.


بیشتر بخوانید:


بعد از گذشت چند ماه، صابر سهرابی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، عصر دیروز، دوم دی‎ به ایکنا خبر از اعلام وضعیت تخصیص بودجه‌های قرآنی استان از سوی معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد داد و گفت: پس از پیگیری‌های ایکنا مبنی بر شفاف‌سازی بودجه‌های قرآنی برای کمک به مؤسسات قرآنی، پیگیری‌های متعددی از تهران انجام دادیم و این مسئله باعث شد تا رویه‌ای در کار معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد به وجود آید تا حتی اگر یک هزار تومان هم به جایی کمک کرد، سند آن را ارائه دهد. به این شکل اگر زمانی در جلسه‌ای استاندار و امام جمعه درباره وضعیت تخصیص بودجه‌ها سؤالی داشتند، می‌توانیم سند لازم را ارائه دهیم.

تخصیص 50 میلیارد ریال به مؤسسات مردمی فارس

وی با تصریح اینکه نامه‌ای که معاونت قرآن در این باره به فارس ارسال کرده است، تاریخ اول دی‌ جاری است، گفت: طبق اعلام معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد در نامه مذکور، از سال 91 تا پایان سال 99، 50 میلیارد ریال کمک‌های بلاعوض به مؤسسات قرآن و عترت استان فارس پرداخت شده است. همچنین گزارش وضعیت تخصص بودجه‌های قرآنی به مؤسسات مردمی در سال 99 نیز در پایان سال جاری به سمع و نظر مردم و قرآنیان خواهد رسید.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در پاسخ به اینکه مبلغ مذکور برای چند مؤسسه قرآنی بوده است، اظهار کرد: برای کل مؤسسات قرآن و عترتی که ثبت شدند و فعال هستند اما تعداد آن‌ها در این نامه ارائه نشده است که به چند مؤسسه کمک‌های بلاعوض پرداخت شده است. به‌عنوان مثال در سال 94، کمک سرانه آموزشی مؤسسات قرآنی 80 میلیون تومان، جوایز قرآن‌آموزان برتر استان 37 میلیون ریال، کمک به طرح‌های مؤسسات فعال استان که 7 مؤسسه بوده‌اند، 200 میلیون تومان، کمک به برگزاری آزمون سراسری حفظ قرآن 6 میلیون تومان، کمک به برگزاری هفته‌های قرآن و عترت 100 میلیون تومان، کمک به برگزاری جشن رمضان 5 میلیون تومان، اقلام فرهنگی اختصاص یافته به استان فارس 368 میلیون ریال، کمک به بیمه فعالان قرآن 115 میلیون و 400 هزار ریال بوده است که در مجموع 5 میلیارد و 869 میلیون و 500 هزار ریال می‌شود و به تعبیر دیگر 580 میلیون تومان در سال 94 به مؤسسات قرآنی کمک شده است.

چرا بودجه‌ برنامه‌های قرآنی ارشاد به نام مؤسسات است؟

سهرابی در پاسخ به این نکته که برخی از این برنامه‌ها نظیر جشن رمضان و هفته قرآن و عترت مربوط به ارشاد است نه مؤسسات قرآنی گفت: جشن رمضان از سوی مؤسسات قرآنی برگزار شده است نه اداره ارشاد و برای آن با یک مؤسسه تفاهم‌نامه منعقد کردیم و مؤسسه پول را دریافت کرده و نمایشگاه قرآن را برپا کرد یعنی ارشاد اجازه برگزاری نمایشگاه ندارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با تأکید بر اینکه تمام اسناد و مدارک این تخصیص بودجه‌ها موجود است، در پاسخ به سؤال ایکنا که چه مؤسساتی این کمک‌ها را دریافت می‌کنند، گفت: اسامی این مؤسسات بر روی سایت ارشاد موجود است. کمک سرانه آموزشی موسسات قرآنی سال 98 به 68 مؤسسه تعلق گرفت که حدود 90 میلیون تومان بوده است یعنی تمام مؤسساتی که از ارشاد دارای مجوز هستند.

سهرابی با اشاره به اینکه از زمان حجت‌الاسلام حشمتی در معاونت قرآن وزارت ارشاد اعلام شده است که کمک به مؤسسات قرآنی برنامه‌محور است، گفت: برخی از کمک‌ها به تمام مؤسسات قرآنی تعلق می‌گیرند مانند سرانه آموزشی و بیمه فعالان قرآنی، اما برخی کمک‎‌های دیگر مثل کمک محتوایی به مؤسسات فعالی تعلق می‌گیرد که ایده و طرح ارائه می‌دهند. به عنوان مثال در سال 97، 54 مؤسسه فعال طرح معتبر داشته است که بودجه دریافت کردند و در سال 97، 101 مؤسسه و شعبه کمک سرانه آموزشی دریافت کرده‌اند یعنی همه مؤسسات قرآنی این بودجه را دریافت کرده‌اند.

کمک 3 میلیون تومانی به مؤسسات در ایام کرونا

وی در خصوص وضعیت کمک به مؤسسات قرآنی در شرایط شیوع کرونا نیز گفت: طی دو مرحله به هر مؤسسه قرآنی مبلغ یک و نیم میلیون تومان یعنی جمعاً سه میلیون تومان کمک بلاعوض به مؤسسات قرآنی استان پرداخت کرده‌ایم که گزارش کامل آن را تا پایان سال ارائه خواهیم داد. سؤالی که اینجا مطرح می‌شود این است که کدام سازمان چنین کاری انجام می‌دهد که طی سال‌های 91 تا 98، 5 میلیارد تومان به مؤسسات قرآنی کمک کرده باشد؟ فقط ارشاد است که به مؤسسات قرآنی کمک می‌کند، گرچه از طرف دیگر هم درآمد دارند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس افزود: حتی مواردی بوده که مؤسسه قرآنی نیاز به مکانی برای فعالیت داشته است و ارشاد به او نامه داده است تا به‌عنوان مثال مسکن و شهرسازی یک هزار متر زمین به مؤسسه قرآنی به دلیل پروانه فعالیتی که دارد، اختصاص دهد، البته این‌ها وظایف ماست و از مؤسسات قرآنی حمایت می‌کنیم همان‌طور که در بخش موسیقی، هنرهای تجسمی، کتاب و شعر حمایت می‌کنیم در بخش قرآن هم حمایت انجام می‌دهیم. بودجه‌های قرآنی کاهش یافته است، اما اجازه ندادیم که کار بر روی زمین بماند و زمانی که اتحادیه مدغم تشکل‌های قرآنی در استان شکل گیرد کمک‌های خود را ارائه خواهیم کرد.

تشکیل نشدن اتحادیه مدغم در فارس

سهرابی با بیان اینکه هنوز اتحادیه مدغم در فارس شکل نگرفته است، گفت: انتخابات اتحادیه مدغم به‌صورت کشوری طی دو ماه اخیر تقریباً برگزار شد که سه نفر از فعالان قرآنی استان هم عضو آن شدند و بعد از آن نیز هر استان باید این انتخابات را برگزار کند که هنوز دستورالعمل آن ابلاغ نشده است، اما وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات اسلامی به این توافق رسیده‌اند که تمام مؤسسات و دارالقرآن‌ها که مجوز از این دو سازمان دارند، می‌توانند ذیل اتحادیه فعال کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در پاسخ به اینکه انتخابات اتحادیه مدغم دو سال پیش در استان برگزار شده است، اما این اتحادیه هم طی این دو سال کمکی از ارشاد دریافت نکرده است، گفت: این اتحادیه به ما ربطی ندارد و دارالقرآن‌هایی بوده‌اند که از ارشاد مجوز نداشتند در صورتی که ما طی این سال‌ها کمک‌ها را فقط به مؤسسات قرآن و عترتی که از ارشاد مجوز دارند، ارائه کرده‌ایم. به دلیل شیوع کرونا برگزاری انتخابات اتحادیه مدغم استان‌ها به تأخیر افتاده است، در غیر این صورت تاکنون یک اتحادیه مدغم در استان فارس داشتیم.

انتهای پیام
captcha