داعش نتیجه خروج از سیستم امام عادل است / معنویت از امامت جدا نیست
کد خبر: 3922117
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۸
حجت‌الاسلام لکزایی:

داعش نتیجه خروج از سیستم امام عادل است / معنویت از امامت جدا نیست

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: کسانی که در بحث معنویت، نگاه غیرسیستمی دارند و تصور می‌کنند می‌توان معنویت را از عدالت، سیاست، عقلانیت و امامت جدا کرد، سخت در اشتباه هستند، زیرا باید سیستم درست باشد تا عدالت ایجاد شود وگرنه پدیده‌هایی مانند داعش بروز و ظهور می‌یابند.

سبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین نجف لکزایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، امروز، 20 شهریورماه در مراسم اختتامیه همایش معنویت‌های نوظهور؛ شاخصه‌ها و نقدها در دانشگاه باقرالعلوم(ع)، با تأکید بر اینکه معنویت ناب، همان معنویت توحیدی و اهل بیتی است، گفت: قرآن در سوره زمر مثال جالبی برای تبیین دو رویکرد در معنویت و عبادت بیان فرموده و به برده مثال زده است.

وی افزود: در آن دوره رسم برده‌داری از رسوم بسیار زشت بود؛ برده‌ها گاهی از سوی یک فرد و گاهی توسط چند فرد خریداری می‌شدند و برده مشترک چند نفر مورد ظلم همه اربابان قرار می‌گرفت، ولی برده‌ای که تک صاحب بود، تکالیف معمولی و نه پرزحمت داشت‌.

استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: آیه 29 زمر «ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا رَجُلًا فِيهِ شُرَكَاءُ مُتَشَاكِسُونَ وَرَجُلًا سَلَمًا لِرَجُلٍ هَلْ يَسْتَوِيَانِ مَثَلًا الْحَمْدُ لِلَّهِ بَلْ أَكْثَرُهُمْ لَا يَعْلَمُونَ» این بحث را در زمینه عبادت بیان کرده که وقتی کسی خدا را عبادت کرد، یک رب دارد، ولی وقتی خدا را رها کنید، مانند برده‌ای هستید که اربابان و معبودان مختلف دارد. یعنی در معنویت متعالی و اهل بیتی و قرآنی، انسان‌ها فقط و فقط دعوت به یک رب می‌شوند، در این صورت فرد تکلیف خود را می‌داند و به سلامت می‌رسد.

وی تأکید کرد: چنین فردی شجاع، ظلم‌ناپذیر و عادل است و تلاش می‌کند تا در پرتو سیاست متعالی، عدالت را در جامعه تحقق ببخشد؛ به تعبیر امام خمینی(ره) گاهی برخی افراد تصویری از عرفان ارائه می‌کنند که گویی پیامبر و امام علی(ع) عارف نبوده‌اند، چون تصور این افراد از عرفان، گوشه‌گیری و انزوا است، در حالی که مراد پیامبر، عرفان منزوی و گوشه‌گیرانه نبوده و پیامبر و امام علی همیشه در میدان و میان مردم بودند، لذا در بُعد غضب از عدالت و حق دفاع می‌کردند و تجلی امروز این غضب مقابله با نظام سلطه است.

لکزایی با بیان اینکه معنویت نیاز واقعی مردم است، گفت: سیاست متدانی، معنویت متدانی را دوست دارد تا شکلی بدلی از معنویت را ارائه دهد تا بتواند به بهانه معنویت بدلی، مخاطب برای خود جذب کند.

وی با اشاره به روایتی تصریح کرد: براساس روایت کافی، امام باقر(ع) فرمودند که خدای متعال تحقیقاً عذاب می‌کند بندگانی را که سرپرستی حکومت و امام جائر را انتخاب کرده باشند، ولو این بنده، تمامی اعمال دینی‌اش، عالی و فرد مومنی باشد و برعکس، اگر مردم ولایت امام عادل را قبول کردند، یعنی سیستم توحیدی  و الهی را قبول دارد، اگر در زندگی شخصی‌اش گناهانی داشته باشد، خدا او را خواهد بخشید.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در توضیح بیشتر در این باره اظهار کرد: در اینجا بحث فرد و سیستم مطرح است؛ مثلاً انسان سوار قطاری می‌شود که مقصدش تهران است، ولی در قطار برعکس راه می‌رود، به تصور اینکه می‌خواهد به کاشان برود؛ این فرد هرگز به مقصد نمی‌رسد؛ در حالی که فردی سوار قطار کاشان شده ولی گاهی در درون قطار به صورت برعکس هم راه می‌رود، این فرد در نهایت به مقصد خواهد رسید؛ مثال امامت امام عادل بر جامعه هم این‌گونه است.

لکزایی اظهار کرد: کسانی که در بحث معنویت، نگاه غیرسیستمی دارند و تصور می‌کنند می‌توان معنویت را از عدالت و سیاست و عقلانیت و امامت جدا کرد، در اشتباه هستند و  چنین خبری نیست ولو فرد 30 سال در خانقاه باشد؛ باید سیستم درست باشد و فرد در سیاست درست و متعالی مشی کند، در این صورت خدا هم گناهانش را خواهد بخشید.

وی افزود: این عبارت، تعبیر دیگری از روایت بُنِیَ الاسلام علی خمس است. یعنی حج و روزه و جهاد وقتی قبول است که با نظارت و در حکومت امام عادل  باشد وگرنه از جهاد افرادی که بیرون از سیستم امامت هستند، داعش تولید می‌شود، زیرا عقلانیت ندارند و از سیستم امام عادل خارج شده‌اند.

لکزایی تاکید کرد: دو وزنه وزینی که پیامبر در میان ما بر جا گذاشت، یعنی قرآن و اهل بیت، مایه سعادت انسان و معنویت راستین است؛ معنویت توحیدی و ملازم با امامت امام عادل است که جاده صاف‌کن ظلم و بی‌عدالتی و سلطه‌پذیری نیست.

یادآور می‌شود، همایش معنویت‌های نوظهور؛ شاخصه‌ها و نقدها، از روز 18 شهریورماه در دانشگاه باقرالعلوم آغاز شد و با ارائه نزدیک به 40 مقاله امروز به کار خود خاتمه داد؛ این همایش به صورت ترکیبی از مجازی و حضوری برگزار شد.

انتهای پیام
captcha