احتمال برگزاری جشنواره تئاتر دفاع مقدس به صورت مجازی
کد خبر: 3923178
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۱
مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس خبر داد:

احتمال برگزاری جشنواره تئاتر دفاع مقدس به صورت مجازی

حمید نیلی در نشست خبری اعلام کرد: اگر وضعیت شیوع بیماری کرونا به شکل کنونی به پیش رود، احتمال دارد که جشنواره تئاتر دفاع مقدس را به شکل مجازی برگزار کنیم.

به گزارش ایکنا، در آستانه چهلمین سالگرد آغاز هشت سال دفاع مقدس، نشست خبری حمید نیلی، مدیر عامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس، امروز ۲۵ شهریورماه در تماشاخانه سرو برگزار شد. در ابتدای این جلسه، پس از تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید، مدیرعامل انجمن ضمن عرض ادب به ساحت حضرت رسول(ص)، اظهار کرد: قبل از هر چیز به عنوان بخشی از جامعه هنری، عمل رذیلانه نشریه شارلی ابدو را محکوم می‌کنم. در ادامه چهلمین سالگرد هشت سال دفاع مقدس را گرامی داشته و امیدوارم انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس، بتواند در آستانه چهلمین سالگرد آغاز جنگ تحمیلی، دین خودش را به درستی در اعتلای فرهنگ مقاومت ادا کند.
 
وی ادامه داد: انجمن طی سالیانی که از عمرش می‌گذرد، سعی کرده پویایی خود را حفظ کند. برای رسیدن به این خواسته، همه مدیران قبلی ایفاگر نقش بوده‌اند. من نیز در دوران خدمت خود سعی کرده‌ام در این مسیر قدم بردارم. دوران مدیریت بنده با یک اتفاق بسیار بزرگ و دردناک آغاز شد و آن شهادت سردار شهید قاسم سلیمانی بود. در ایام شهادت سردار دل‌ها، مردم ایران نشان دادند تا چه اندازه قدر قهرمانان خود را می‌دانند. هنرمندان نیز در آن زمان با مردم همراه شدند و پیرو آن، انجمن تئاتر دفاع مقدس هم با برگزاری همایش تئاتر سردار دل‌ها تلاش کرد ادای دینی هرچند کوچک به این بزرگمرد داشته باشد.
 

عظمت حاج قاسم را تنها به زبان هنر نمی‌توان تصویر کرد

نیلی با بیان این‌که شخصیت حاج قاسم را نباید به شکل کاملی در کار‌های هنری تصویر کرد، گفت: هر اندازه در عالم هنر کار کنیم، باز هم نخواهیم توانست عظمت وجود سردار دل‌ها را به شکل شایسته‌ای ترسیم کنیم، اما این باعث نمی‌شود جامعه هنری دست از تلاش بردارد. در همین راستا، محفل «نمایش خاطره» که در حاشیه همایش سردار آسمانی برگزار شد، سعی کرد از زبان نزدیکان حاج قاسم، خاطراتی را بیان کند تا به واسطه آن نویسندگان قادر باشند نمایشنامه‌های دقیق‌تری را به رشته تحریر در‌آورند.
 
مدیر عامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس با تأکید بر این نکته که سال آینده همایش سردار آسمانی به شکل گسترده‌تری برگزار خواهد شد، ابراز کرد: هر رویداد هنری ممکن است در دور اول با مشکلاتی روبرو شود، اما تلاش ما این است که در دور دوم اتفاقی بهتر برگزار کنیم، البته این رویداد در دوره دوم، همزمان با ایام شهادت سردار دل‌ها در کرمان برگزار خواهد شد.
 
وی درباره تأثیرات کرونا در تئاتر گفت: شیوع بیماری کرونا همه بخش‌های هنر را تحت تأثیر خود قرار داد. تئاتر انقلاب دفاع مقدس نیز از این قاعده مستثنی نبود، اما در انجمن سعی کردیم با اجرای برنامه‌های مختلف، خمودگی را از فعالیت‌های خود دور کنیم. یکی از این اقدامات، تئاتر به‌علاوه خانه است. درباره جشنواره تئاتر دفاع مقدس هم باید بگویم اگر میزان مبتلایان کرونا تا اندازه فعلی باشد، شاید برگزاری را به شکل مجازی یا به نحوی دیگر انجام دهیم.
 
نیلی در بخش دیگری از مراسم درباره جشنواره مقاومت اظهار کرد: اطلاعات کامل پیرامون این اتفاق را در نشستی جداگانه مطرح خواهم کرد، اما همین اندازه بگویم که ۱۳۰۰ اثر جدا از بخش نمایشنامه تا به امروز به دستمان رسیده است.
جشنواره تئاتر دفاع مقدس را ممکن است به صورت مجازی برگزار کنیماین کارگردان تئاتر نقش رسانه‌ها را در اعتلای هنر، مهم توصیف کرد و گفت: رسانه‌ها قادرند با حمایت‌ از هنر ارزشی، در رشد اتفاقات خوب ایفاگر نقش باشند. نشریه «نقش صحنه» نیز با همین هدف، مجدد راه‌اندازی شده است. در این ماهنامه در کنار نگاه ویژه به موضوعات دفاع مقدسی و انقلابی، اتفاقات عمومی تئاتر هم مد نظر قرار خواهد گرفت. لازم به ذکر است همزمان با چهلمین سالگی دفاع مقدس، به زودی چهارمین شماره از ماهنامه منتشر می‌شود.
 
وی متذکر شد: فضای مجازی امروز در زندگی همه ما ایفاگر نقش است، به همین دلیل، برای کار رسانه‌ای کردن نباید از این عرصه غافل بود. با این نگرش و باور، سایت تخصصی انجمن انقلاب و دفاع مقدس بزودی راه‌اندازی خواهد شد.
 
مدیر عامل انجمن تئاتر و دفاع مقدس برگزاری نمایشگاه «زخم عتیق» را یکی دیگر از اتفاقات مهم نام برد و تصریح کرد: برای اولین بار وسایل و آلات تعزیه در نمایشگاهی تحت عنوان زخم عتیق جمع‌آوری شد. این امر به خودی خود قابل تقدیر است، اما هدف از برگزاری این نمایشگاه بیان این آرمان بود که سرلوحه همه شهدا قیام کربلاست.
 
همکاری انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس با رادیو و شهرداری
این مدیر هنری درباره همکاری انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس با دیگر نهاد‌ها و سازمان‌ها اظهار کرد: در چهلمین سالگرد آغاز هشت سال جنگ تحمیلی، برنامه‌ای را در رادیو نمایش اجرا خواهیم کرد که در آن ۸۰ نمایش دفاع مقدسی نقد و بررسی می‌شود، همچنین طبق تفاهم‌نامه‌ای که با سازمان فرهنگی هنری شهرداری به عمل آمد، قرار است ۴۰ نمایش خیابانی در چند نقطه تهران برگزار کنیم.
 
نیلی تقدیر از هنرمندان ارزشی را از دیگر فعالیت‌های انجمن برشمرد و یاد‌آور شد: در دهه اول مهرماه، آئینی در جهت تجلیل از هنرمندان برگزار خواهیم کرد، همچنین در این هفته، نشستی به منظور آسیب‌شناسی این حوزه در سالن مشاهیر تئاتر شهر برگزار خواهد شد. دیگر اتفاق به رونمایی از سه کتاب مربوط می‌شود که در دو کتاب به شهدا و در یک کتاب، کاری پژوهشی در معرض دید قرار خواهد گرفت.
 
وی در پایان اعلام کرد: شفاف‌سازی سرلوحه اقدامات انجمن تئاتر و دفاع مقدس است. پس اعلام می‌کنم که بودجه انجمن برای برگزاری تئاتر دفاع مقدس، دو میلیارد است، ولیکن ما بدون گلایه سعی می‌کنیم متناسب با این بودجه برنامه‌های خود را پیش ببریم.
انتهای پیام
captcha