جهان اسلام تحریم همه‌جانبه کالا و ممنوعیت مراوده با فرانسه را در دستور کار قرار دهد
کد خبر: 3931459
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۹
مسعود اخوان‌فرد درباره توهین مکرون به پیامبر اکرم(ص):

جهان اسلام تحریم همه‌جانبه کالا و ممنوعیت مراوده با فرانسه را در دستور کار قرار دهد

کارشناس حقوق بین‌الملل با بیان اینکه باید هزینه توهین به مقدسات ادیان الهی را بالا برد، گفت: درباره اظهارات اهانت‌آمیز رئیس‌جمهور فرانسه درباره پیامبر اکرم(ص) کشورهای اسلامی باید تحریم همه‌جانبه کالا، محصولات تکنولوژیک و مراوده با فرانسه را در دستور کار قرار دهند، به نحوی که مقامات فرانسوی متوجه باخت خود در رقابت با سایر کشورهای صنعتی و مجبور به عذرخواهی شوند.

مسعود اخوان‌فرد

مسعود اخوان‌فرد، کارشناس حقوق بین‌الملل و رئیس سابق بسیج حقوقدانان کشور، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره تداوم هتک حرمت و اظهارات اهانت‌آمیز درباره پیامبر اکرم(ص) در فرانسه و از سوی رئیس‌جمهور این کشور گفت: اهانت به مقدسات ادیان الهی در غرب هر از چند گاهی تکرار می‌شود. قبلاً یک فرد آمریکایی قرآن‌سوزی کرد و برخی نشریات غربی نیز به قرآن و پیامبر(ص) اهانت کردند. اکنون رئیس‌جمهور فرانسه برای اینکه از قافله اهانت به مقدسات دین اسلام عقب نماند، پشت واژه آزادی بیان این کار را انجام داد.

نظامات حقوقی مقدسات الهی را محترم شمرده‌اند

وی افزود: در تمامی نظامات حقوقی و حقوق بین‌الملل، مقدسات ادیان الهی به ویژه دین مقدس اسلام مورد احترام و حمایت قرار گرفته و متخلفان می‌توانند مورد پیگرد قضایی قرار بگیرند. اما رئیس‌جمهور کشوری که مدعی دموکراسی است و بزرگ‌ترین اقلیت این کشور مسلمانان هستند، حرکت نابخردانه و توهین‌آمیزی علیه مقدسات مسلمانان انجام داده و چهره کریه تمدن به ظاهر آزادی‌خواهانه غرب را به نمایش گذاشته است.

اخوان‌فرد در تشریح اقدامات حقوقی علیه این اقدام رئیس‌جمهور فرانسه گفت: واکنش‌های تقابلی باید از مسیر صحیح و منطقی خودش عبور کند که این مسیر دیپلماسی انقلابی و مردمی در کنار دیپلماسی رسمی است. انتظار این است که مسئولان کشور به طور واضح براساس سوگندنامه‌ای که در قانون اساسی مندرج است و همه قوای سه‌گانه را شامل می‌شود وارد عمل شوند.

اهمیت واکنش‌های هماهنگ مردمی

رئیس سابق بسیج حقوقدانان کشور یادآور شد: همچنین نهادهای مردمی، دانشگاهی و جامعه حقوقدانان و مجموعه متخصصان در هر حوزه و صنفی که دل در گرو دین اسلام و پیامبر اکرم(ص) دارند باید موضع‌گیری کنند. پیامبر اکرم(ص) به گردن تمامی بشریت، نه فقط مسلمانان، حق دارد. لذا انتظار می‌رود پیروان سایر ادیان الهی نیز اعلام موضع کنند و این حرکت غیرانسانی و غیرمتمدنانه را، که در حقیقت توهین به سایر پیامبران و ادیان الهی است، محکوم کنند تا منجر به عذرخواهی و عقب‌نشینی این جرثومه‌های فساد غربی شود.

وی بیان کرد: فراموش نکرده‌ایم که نخست‌وزیر انگلیس در قبال توهین به پیامبر(ص) و قرآن در کتاب آیات شیطانی و حمایت انگلیس از نویسنده این کتاب مجبور شد که در تلویزیون به طور رسمی اعلام کند که احساس می‌کنم اسلام دین بزرگی است. قطعاً این احساس از طریق فشار و مطالبه‌گری افکار عمومی ایجاد شده بود و الا فهم و درک غربی‌ها در این مقال نمی‌گنجد و اصلاً قابلیت درک آموزه‌های مترقی اسلام را ندارند. البته گاهی اوقات مسائل سیاسی باعث می‌شود که موضوع حساس و حائز اهمیتی چون دین و مقدسات الهی به فراموشی سپرده شود.

اخوان‌فرد اظهار کرد: بایستی از تمامی کرسی‌های حقوق بشری و شوراهای حقوق بشری سازمان ملل تقاضا کرد که به عنوان یک وظیفه علمی، تخصصی و بشری وارد عمل شوند و از حرمت پیامبر اکرم(ص) به منزله بزرگ‌ترین مدافع حقوق بشر در دنیا حمایت کنند.

هزینه توهین مقامات فرانسه را باید افزایش داد

وی درباره مؤثر بودن اقداماتی مانند تحریم کالاهای فرانسوی از سوی کشورهای اسلامی گفت: اگر فرانسه در خودروسازی و برخی صنایع پیشرفته مطرح است باید متوجه شود که هزینه توهین به مقدسات مسلمانان بسیار سنگین است و واکنش کشورهای اسلامی می‌تواند منجر به این شود که فرانسوی‌ها ببینند در مقابل سایر کشورهای صنعتی میدان رقابت را باخته‌اند.

این کارشناس حقوق بین‌الملل بیان کرد: بر این مبنا باید کشورهای اسلامی یک تحریم همه‌جانبه کالا، محصولات تکنولوژیک و مراوده با فرانسه را به طور هماهنگ در دستور کار قرار دهند و سیاسیون در دنیای اسلام نیز باید از کنج عزلت خارج شوند و صریح و قاطع علیه فرانسه و دولتمردان آن موضع‌گیری کنند تا همراه با تشدید فشار افکار عمومی، مقامات این کشور مجبور به عذرخواهی شوند.

انتهای پیام
captcha