به گزارش ایکنا، در این شماره از دوفصلنامه «اسلام و علوم اجتماعی»، مقالاتی با عناوین «الگوی حکمرانی گام اول انقلاب و دلالتهای سیاستگذارانه «بیانیه گام دوم»»، «بررسی نقش و جایگاه دین در هویت فردی ایرانیان»، «تأثیر روابط خویشاوندی در همنوایی اجتماعی محبتبنیان از منظر قرآن»، «تحلیل فرهنگی نسبت میان زیارت و عرفیگرایی در جامعه معاصر ایران مطالعه مردمنگارانه زیارت امام رضا(ع) از منظر انسانشناسی»، «تأثیر فرهنگ بومی اسلامی بر پیشگیری از جرائم در شهر قم»، «بررسی مؤلفههای افزایش میزان شرکتکنندگان در نمازهای جماعت (مورد مطالعه بسیجیان شهر کرمانشاه)»، «بررسی عوامل مؤثر بر تاریخ اجتماعی شیعیان در شام تا قرن هفتم»، «عدالت توزیعی در عرصه سیاست: رویکردی دینی»، «دیدگاه نهجالبلاغه درباره نابرابری و طبقات اجتماعی و مقایسه آن با نظریه کارل مارکس»، «چالشهای نظری حجاب در ایران پساانقلاب: تحلیلی بر رویکردهای موجود از حجاب و عفاف»، «تحلیل گفتمان برابری و اشتغال از منظر دولت یازدهم» و «تحلیل محتوای کتابهای درسی دوره ابتدایی از نظر توجه به اهداف تربیت اجتماعی نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران» منتشر شده است.
در چکیده مقاله «بررسی نقش و جایگاه دین در هویت فردی ایرانیان» آمده است: هویت مسئلهای پیچیده، چندبعدی و متکثر است و عناصر و عوامل مختلفی در ساخت و شکلدهی به آن نقش دارند. در فرایند شکلگیری هویت فردی دو عمل انجام میشود: شناخت خود و شناساندن خود به دیگران؛ این دو عمل باعث تمایز فرد از دیگران، تفاوتگذاری و دگرگونهسازی میشود. یکی از این عناصر دین است و هدف این پژوهش بررسی نقش و جایگاه دین در هویت فردی ایرانیان است. روش تحقیق روش پیمایش و جامعه آماری شامل افراد بالای 16 سال مراکز استانی کشور است. حجم نمونه برابر با 1300 نمونه است که با روش نمونهگیری چندمرحلهای و به صورت تصادفی سیستماتیک از مراکز استانهای تهران، آذربایجانشرقی، خوزستان، گیلان، فارس، کردستان و خراسان رضوی انتخاب شدهاند. یافتههای به دست آمده نشان میدهد که دین در کنار عوامل مختلف جایگاه مهم و منحصر به فردی در هویت فردی ایرانیان دارد. بهطوری این عنصر افزون بر اینکه خود به صورت مستقیم نقش محوری در ساخت هویت فردی دارد از طریق دو چرخه بر هسته مرکزی هویت فردی یعنی تمایزیافتگی تأثیر میگذارد. در چرخه اول، بُعد دینی با تأثیرپذیری از بعد ملی به صورت مستقیم و از طریق تعامل با بعد قومی بر تمایزیافتگی تأثیر میگذارد. در چرخه دوم که از متغیر فضای مجازی آغاز میشود، این متغیر با تغییر و تحول نقش رسانههای جمعی بر بعد دینی تأثیر میگذارد. در ادامه بعد دینی بهطور مستقیم و به صورت غیرمستقیم در تعامل با بعد قومی بر تمایزیافتگی فردی اثر گذاشته و آن را تحت تأثیر قرار میدهد.
نویسنده مقاله «الگوی حکمرانی گام اول انقلاب و دلالتهای سیاستگذارانه «بیانیه گام دوم»» در طلیعه نوشتار خود آورده است: مقاله میکوشد الگوی حکمرانی انقلاب در گام اول و نیز دلالتهای سیاستگذارانه بیانیه گام دوم را تبیین و تشریح کند. برای این منظور ابتدا از تکنیک آشناییزدایی بهره بردهایم. مهمترین مؤلفههای الگوی حکمرانی گام نخست عبارتند از: 1. ادراک انقلاب اسلامی بهعنوان یکی از انقلابات کبیر بشری که نویددهنده ظهور جهان جدیدی است. 2. تقدمبخشی به فرهنگ و معنویت که نشانگر تأثیر عوامل غیرمادی در پیشرفتهای گام اول است. 3. پیگیری مفهوم برکت و عدم اتکای صرف بر منطق هزینه و فایده اقتصادی. 4. تمرکز بر جهاد علمی برای گذر از عقبماندگیهای تاریخی و ترسیم آتیه کشور. در مرحله بعد، پسکاوی بیانیه را مد نظر داشتهایم. خروجی این بخش، بهواقع نوعی آسیبشناسی گام اول است.
بدینروی، اهم دلالتهای سیاستگذارانه بیانیه گام دوم عبارتند از: 1. برخلاف تصور غالب، نهصرف واگذاری امور به جوانان بلکه ترسیم تکالیف آحاد ملت در گام دوم، هدف اصلی بیانیه است. 2. اگرچه غایت علوم فنی و مهندسی دستیابی به سطوح بالاتر تکنولوژی و تولید ثروت است، اما اداره جامعه، تنها از طریق توسعه فناوری و خلق ارزش افزوده اقتصادی محقق نمیشود، بلکه روی دیگر تنزل علم به فناوری، تفکیک علم اقتصاد از ماهیت انسانی و اجتماعی جامعه و تقلیل آن به نوعی منطق محاسباتی درونی و مستقل است. 3. هر تلاشی برای تحقق گام دوم انقلاب، مستلزم توجه به مکانیسمها و چگونگی تأثیرگذاری سیاستگذاریهای پیشین علمی و اقتصادی کشور بر مقوله سبک زندگی است. بنابراین، مهمترین راهبرد فراهمسازی بستر تأسیس تمدن نوین اسلامی-ایرانی، تلاش برای ایجاد نظریه علمی اقتصادی با توجه به ابعاد سبک زندگی متناسب است.
انتهای پیام