نگاهی ویژه به برنامه‌های سالگرد شهادت سردار سلیمانی در خارج از کشور
کد خبر: 3944698
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۲

نگاهی ویژه به برنامه‌های سالگرد شهادت سردار سلیمانی در خارج از کشور

به مناسبت نخستین سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی، برنامه‌های متنوعی در بزرگداشت این شهید بزرگوار در کشورهای مختلف برگزار شده یا در حال برگزاری است.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به مناسبت نخستین سالگرد شهادت شهدای مقاومت اسلامی ‌و به منظور گرامیداشت نام و یاد شهیدان سرلشگر حاج قاسم سلیمانی و ابو مهدی المهندس، نشست یک روزه «ابعاد فکری، اعتقادی و یژگی های شخصیتی شهید سردار سلیمانی» از سوی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ‌ایران در پاکستان و با همکاری شورای علمای شیعه و موسسه امت واحده پاکستان به صورت حضوری و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در محل خانه فرهنگ جمهوری اسلامی‌ایران در راولپندی برگزار می‌شود. 


در این برنامه که روز 12 دی‌ماه با حضور «سید علی حسینی» سفیر جمهوری اسلامی ‌ایران در پاکستان برگزار خواهد شد، 12 نفر از اساتید دانشگاه های نومل، اسلام آباد، علامه اقبال، همچنین علما، روحانیون، محققین و شخصیت‌های علمی ‌و رسانه‌ای در خصوص ویژگی‌های مکتب شهید سلیمانی به سخنرانی و ارائه مقاله خواهند پرداخت.
 
نمایش کلیپ‌های کوتاه و رونمایی از نسخه الکترونیکی کتاب «رفیق خوشبخت ما» با ترجمه اردو، از دیگر برنامه‌های این نشست است. این نشست به طور مستقیم از طریق شبکه‌های مجازی پخش خواهد شد.
 
مسابقه «وصیت‌نامه شهید» و «دلنوشته‌ای به مرد میدان» در چین برگزار شد
 
همچنین به مناسبت سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی مسابقه‌ای در دو موضوع  «وصیت‌نامه شهید» و «دلنوشته‌ای به مرد میدان»‌ از سوی رایزنی فرهنگی کشورمان در چین و با همکاری مجامع دانشجویان ایرانی مقیم چین برگزار شد.
 
در بخش نخست وصیت‌نامه شهید سلیمانی، 25 پرسش از وصیت‌نامه تهیه و در اختیار دانشجویان قرارگرفت. این قسمت با استقبال خوب دانشجویان روبرو شد واز میان دانشجویان شرکت کننده 10 تن به تمام پرسش ها پاسخ درست داده بودند که مفتخر به دریافت تشویق‌نامه و جایزه شدند.
 
در بخش دلنوشته‌ها نیز تعداد قابل توجهی از دانشجویان شرکت کردند که در این بخش 7 تن از شرکت کنندگان بنا به تشخیص هیأت داوری موفق به دریافت لوح و جایزه شدند.
 
این فعالیت در دو بخش جداگانه و با استقبال دانشجویان از شهرهای مختلف سراسر چین برگزار شد.
 
انتشار مقاله « ویرانگر داعش» درسایت خبری رعیت مِردِکا
 
به مناسبت نخستین سالگرد شهادت سردار بزرگ اسلام، حاج قاسم سلیمانی، مقاله رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی‌ایران در اندونزی در اختیار سایت‌های خبری قرار گرفت.
 
سایت خبری «رعیت مِردِکا» از سایت‌های مهم اندونزی این مقاله را با عنوان «بزرگداشت یادبود ژنرال سلیمانی: ویرانگر داعش» منتشر کرد.
 
درمقاله مهرداد رخشنده، رایزنی فرهنگی کشورمان در اندونزی آمده است:
 
شهادت پاداش بی وقفه ی او در همه ی این سالیان بود. «آیت‌الله خامنه‌ای»
 
یک سال از آسمانی شدن سردار شهید حاج قاسم سلیمانی می‌گذرد و این در حالی‌ است که دشمن گمان می‌کرد با ترور فرمانده غیور می‌تواند حاج قاسم و مکتب این شهید را به دست فراموشی بسپارد، اما سردار دلها زنده‌تر از همیشه در زندگی و یاد ملت ایران جاری است. با شهادت سردار سرافراز حاج قاسم سلیمانی، زوایای دیگری از اخلاق، رفتار و منش این بزرگ مرد تاریخ بر همگان نمایان شد. شهید سلیمانی با همه مرتبه نظامی ‌که داشت، اما همواره خود را خادم مردم می‌دانست و هیچگاه به دنبال جایگاه برای خود نبود و نشان داد کسی که در نظام اسلامی ‌مسئولیت قبول می‌کند باید در خدمت مردم باشد.
 
حاج قاسم سلیمانی مرد بزرگی بود که نامش لرزه به تن هر دشمن اسلام می‌انداخت و باعث وحشت آنان می‌گشت. همان کسانی که هیچ گاه به خود اجازه ندادند، سردار ایرانی را در داخل مرزهای جمهوری اسلامی‌ مورد هدف قرار دهند، چرا که نام این بزرگ مرد چنان وحشتی به جان دشمن خون خواه انداخته بود که چنین جرأتی را هیچ گاه از خود بروز ندادند.
 
او شخصیتی بود که کشور آمریکا او را مردی همانند سایه و یا ژنرال قدرتمند خاورمیانه لقب داده بود، او با این القاب به تمام دنیا گفت که تو بسیار بزرگ و قدرتمند هستی و خونت و شهادتت تایید کننده این حقیقت بزرگ است و خون پاکت، خواری و ذلت و آغاز مرگ آمریکا توسط سربازانی همچون تو را به تمام دنیا خبر داده است.
 
در بخش دیگری از این مقاله آمده است: سردار قاسم سلیمانی کسی است که نگاهش وجود دشمنان را چه در هشت سال دفاع مقدس و چه همین سال‌های جنگ که  سلطه‌گران آمریکا و سردمداران آن، جماعت وحشی‌ترین گروه تروریستی دنیا (داعش) را به منطقه خاورمیانه آورده بودند تا با ایجاد ناامنی، افزون بر داشتن بازاری بزرگ برای صدور اسلحه، آسوده‌خاطر سر سفره منابع و ذخایر خاورمیانه بنشینند، می‌لرزاند و نامش شاه کلید تمام قفل‌های درهای بسته قلب‌های مردم جهان است و عکسش مرهمی ‌بر تمام غم‌های دنیاست.
 
او اسوه بزرگ، جوانمرد، قهرمان و اخلاص تمام داستان‌های واقعی است، که دنیا آنها را بر تاریخ وجودش نوشته تا جایی که رهبر ملت ایران، این گونه از او در نمازی که بر پیکر مطهرش اقامه نمودند، می‌گویند و می‌گریند: «اللهُم اِنَّکَ تَوَفَّیتَهُم مُتَلَطِّخِینَ بِدِمائِهِم فِی سَبیلِ رِضاکَ، مُستَشهَدینَ بَینَ اَیدیهِم، مُخلِصینَ فِی ذلکَ لِوَجهِکَ الکَریمِ» (خداوندا! تو آنان را در حالی قبض روح کردی که در راه خشنودی‌ات، به خون غلتیده بودند و در برابر یکدیگر به شهادت رسیدند. آنان انسان‌هایی بودند که در مسیر شهادت، خود را برای ذات بزرگوارت خالص گردانیده بودند.)
 
یکی از ویژگی های حاج قاسم جهان‌نگری و دید وسیع ایشان بود. ایشان حتی فقط به مسلمانان فکر نمی‌کرد به نجات بشریت نگاه می‌کرد. او حتی تمایل به کشتن سربازان دشمن نداشت. حاج قاسم غصه می‌خورد که باید داعشی فریب‌خوردۀ سرباز استکبار را بکشد. هرکجا مظلومی ‌بود احساس تکلیف می‌کرد که یاور او باشد. هرکجا ظالمی ‌بود احساس می‌کرد باید حضور داشته باشد.
 
نگاه حاج قاسم سبب شد که در جغرافیای ایران نگنجد. در سوریه، لبنان، عراق، یمن شخصیتی شود که هر جا انسان آزاده‌ای وجود دارد نسبت به او اظهار ارادت کند. حاج قاسم مصداق آیات فراوانی از قرآن بود. اگر روزی بخواهیم حاج قاسم را معرفی کنیم به نظرم او را در آیات قرآن جستجو کنیم مانند أشِدَّاء عَلَی‌الکُفّار.
 
در بخش پایانی مقاله آمده است: در آینده‌ای نه چندان دور، قدس آزاد خواهد گشت! خون قاسم‌ها پایمال نخواهد شد و هدف والایشان بالاخره ثمره خواهد داد. می‌گویند که هدف قاسم برقراری صلح بود، اما ظالمین جهان می‌خواهند که صلح نباشد، پس عامل صلح را هم از بین خواهند برد. آری قاسم را آسمانی کردند که صلحی هم برقرار نماند. در آینده ای که چندان هم دور نیست خواهیم شنید که خواهند گفت: "قاسم نبودی ببینی، قدس آزاد گشت"
 
سردار حاج قاسم سلیمانی سردار نه یک ملت، بلکه سردار آحاد سرزمین های اسلامی ‌بود که یک تنه جلوی استکبار جهانی ایستاد تا امنیت امروز ما مرهون تلاش‌های بی وقفه آن عزیز خفته در خاک باشد.
 
آری او از میان ما رفت تا اسلام همچنان زنده و پابرجا بماند و حق هیچ فرد مظلومی ‌روی این کره خاکی پایمال نگردد و اسلام همیشه به مثابه قبل سرافراز و جاویدان بماند. یادت گرامی‌ ای بزرگمرد صفحه نخست تاریخ معاصر ایران.
 
مسابقه کتابخوانی «سردار سپهبد قاسم سلیمانی» در اندونزی
 
به مناسبت فرارسیدن سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی به همت رایزنی فرهنگی کشورمان در اندونزی و همکاری اتاق‌های ایران در دانشگاه‌های مختلف، مسابقه کتابخوانی با موضوع «سردار سپهبد قاسم سلیمانی» به صورت سراسری در اندونزی برگزار خواهد شد.
 
براساس فراخوان منتشر شده علاقه‌مندان می‌توانند تا 10 روز آینده از طریق درگاه الکترونیکی ایجاد شده به پرسش‌های تستی و تشریحی درباره شخصیت، روحیه و منش عملکردی شهید حاج قاسم سلیمانی پاسخ دهند.
 
گفتنی است به نفرات اول تا سوم هدایای ارزشمندی  به همراه گواهینامه و تعدادی کتاب  فاخر از طرف رایزنی فرهنگی ایران به رسم یادبود اهدا خواهد شد.
 
آدرس ورود:
https://forms.gle/wkmgZqTLpXfUmD9D6 

بازتاب گسترده بازی رایانه‌ای «ژنرال در سایه» در اوگاندا


به مناسبت اولین سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی، خبر رونمایی بازی رایانه‌ای «ژنرال در سایه» از سوی نمایندگی  فرهنگی کشورمان در اوگاندا در سایت‌ها، رسانه‌های خبری، شبکه‌های اجتماعی و مجازی اوگاندا بازتاب‌های وسیعی به همراه داشت.
 
بازی رایانه‌ای «ژنرال در سایه» محصول مرکز تولید و نشر دیجیتال انقلاب اسلامی ‌به ریاست مهندس «مهدی جعفری جوزانی» است.
 
«محمد رضا قزلسفلی» رایزن فرهنگی کشورمان در اتیوپی، در سخنانی اظهار کرد: در بخشی از اخبار مندرج در سایت‌ها و رسانه‌های خبری اوگاندا آمده است که 89 روز شهر آمرلی عراق توسط داعش به طور کامل محاصره شده بود. در نهایت با ورود شهید حاج قاسم سلیمانی و همراهانش با هلیکوپتر به این شهر ضمن دلجویی از خانواده‌های بی‌دفاع، محاصره شهر را در هم شکسته و منطقه آمرلی را از لوث حضور جنایتکاران داعشی مورد حمایت آمریکا پاک شد که از آن به عنوان بزرگترین پیروزی عراق در بر داعش توصیف شده است.
 
وی در ادامه افزود: بسیاری از اوگاندایی‌ها با  خواندن خبر بازی رایانه‌ای ژنرال در سایه که نبرد سنگین سردار قاسم سلیمانی و نیروهای تحت امر او برای شکستن محاصره شهر آمرلی در شمال عراق توسط تروریست‌های داعش را به تصویر کشیده است با تماس تلفنی و لایک کردن خوشحالی خود را ابراز کردند.
 
قزلسفلی در ادامه اظهار داشت: در بخشی از خبر منتشر شده در سایت‌ها و رسانه‌های خبری مجازی و آنلاین اوگاندا آمده است که سپهبد سلیمانی پس از شهادت در تاریخ سوم ژانویه 2020 ، سوژه چندین فیلم، تئاتر و جشنواره شده است. مضافا اینکه بازی رایانه ای «ژنرال در سایه» که بسیار جذاب بوده و از کیفیت فنی و هنری بالایی برخوردار است همزمان با اولین سالروز شهادت حاج قاسم سلیمانی رونمایی و روانه بازار خواهد شد. بخشی از خبر رسانه‌های خبری فوق الذکر به توضیح جزئیاتی از بازی اکشن که آن را بزرگ‌ترین پروژه رایانه‌ای ایرانی - اسلامی‌ توصیف کرده‌اند ، اختصاص یافته است.
 
بازتاب گسترده بازی رایانه‌ای «سفیر عشق» در اوگاندا
 
رایزن فرهنگی کشورمان در پایان سخنان خود افزود: «سفیر عشق» یک بازی اکشن و ماجراجویی سوم شخص است که با سفر مسلم ابن عقیل (ع) به عنوان سفیر امام حسین (ع) به کوفه آغاز و در نهایت به شهادت امام(ع) و هفتاد و دو نفر یاران با وفایش در کربلا منجر می‌شود.
 
نمایشگاه مجازی «شهید سلیمانی، چهره بین المللی مبارزه با تروریسم» در ژاپن
 
به مناسبت اولین سالگرد شهادت سردار دل‌ها، قهرمان ملی و چهره بین‌المللی مبارزه با تروریسم، از سوی رایزنی فرهنگی ایران در ژاپن، نمایشگاه مجازی «شهید سلیمانی، چهره بین‌المللی مبارزه با تروریسم» طراحی و در قالب گالری‌های متنوع و مختلف ارائه شد.
 
این نمایشگاه مجازی شامل بیش از ۱۱۰ قطعه عکسی است که در سال گذشته و چند روز پس از شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی، در اولین نمایشگاه عکس با عنوان «سردار سلیمانی؛ چهره بین‌المللی مبارزه با تروریسم» از سوی رایزنی فرهنگی تهیه و به صورت فیزیکی برپا شده بود.
 
در این نمایشگاه پس از ورود از طریق لینک https://b2n.ir/034599 و فشردن دکمه ادامه و قبول، وارد نمایشگاه شده و امکان قدم زدن، تنظیم فاصله، حرکت در تالارها، بزرگنمایی، تنظیم کیفیت نمایشگاه در بخش ابزارها و ... وجود دارد.
 
همچنین در ادامه اجرای برنامه‌های رایزنی فرهنگی ایران در ژاپن، تهیه نماهنگ‌های ویژه این مناسبت، اینفوگرافی زندگی شهید سلیمانی و برگزاری سمینار تخصصی و مجازی «معرفی قهرمان ملی ایران، شهید سپهبد قاسم سلیمانی» برگزار خواهد شد.
 
گویاسازی کتاب «حاج قاسم سلیمانی و مدافعان حرم » به زبان ترکی استانبولی
 
کتاب «حاج قاسم سلیمانی و مدافعان حرم» به همت وابسته فرهنگی جمهوری اسلامی ‌ایران در استانبول، گویاسازی (کتاب صوتی)  شده و بر روی درگاه اینترنتی و کتاب‌های صوتی انتشارات اونسوز  ناشر اثر، برای استفاده خوانندگان در فضای مجازی عرضه خواهد شد.
 
پشت جلد کتاب این جملات درج شده است: «شهید سرباز حاج قاسم سلیمانی، کسی بود که تمام عمر با عزت خود را به عنوان یک سرباز وقف انسانیت کرد و در برابر آن به پاداش شهادت رسید. دشمنان او در طول چهل سال نتوانستند در لبنان، فلسطین، عراق، سوریه، پاکستان و افغانستان و سایر مناطق، با او رو در رو شوند و در نهایت او و فرماندهانی از حشد الشعبی را بصورت ناجوانمردانه و با یک عملیات تروریستی به شهادت رساندند.»
 
گفتنی است این اثر ترجمه کتاب «سربازان سردار» تالیف «مرتضی کرامتی» است که چندین ماه قبل از سوی ناشر ترک به  زبان ترکی استانبولی ترجمه شده بود.

انتهای پیام
captcha