استقبال از برنامه‌های قرآنی رمضانی در مسکو + فیلم
کد خبر: 3967761
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۷

استقبال از برنامه‌های قرآنی رمضانی در مسکو + فیلم

حجت‌الاسلام اکبری جدی گفت: سنت اسلامی که در بیشتر دنیا وجود دارد، خواندن حداقل یک جزء از قرآن در ایام ماه رمضان است و این رسم در بین مسلمانان روسیه و به خصوص شیعیان فعال در حسینیه‌ها و مساجد با استقبال خوبی همراه است.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین صابر اکبری جدی، رئیس مرکز اسلامی مسکو و نماینده مقام معظم رهبری در روسیه طی پیامی  ویدئویی که در اختیار این رسانه قرار گرفته است، درباره حال و هوای ماه مبارک رمضان در روسیه گفت:

 

مشروح سخنان حجت‌الاسلام‌ والمسلمین اکبری جدی بدین قرار است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم. فعالیت‌های قرآنی در ماه مبارک رمضان در روسیه از رونق بسیار خوبی برخوردار است. در میان مسلمانان روسیه هم توجه به قرائت و ختم قرآن به مانند سایر نقاط جهان از اهمیت بسیاری برخوردار است.

سنتی که در بیشتر دنیا وجود دارد خواندن حداقل یک جزء از قرآن در ایام ماه رمضان است و این رسم در بین مسلمانان روسیه و به خصوص بین شیعیان فعال در حسینیه‌ها و مساجد وجود دارد که حداقل یک جزء از قرآن را در روز تلاوت می‌کنند و قبل از نماز ظهر و مغرب این کار انجام می‌شود.

توجه به تفسیر و معانی قرآن در این ماه بیشتر مورد توجه است. درس‌ها و کلاس‌های مختلفی چه در زمینه آموزش روخوانی و چه مفاهیم قرآن، چه تفسیر قرآن در مراکز دینی مسلمانان و به ویژه شیعیان در طول ماه رمضان در روسیه برپا است.

در عین حال، توجه به کودکان و آموزش قرآن به خردسالان که در آستانه رشد هستند و آینده مسلمانان را شکل می‌دهند، از مسائل دیگری است که در ماه رمضان وجود دارد. البته بخشی از این‌ها به صورت حضوری انجام می‌شود. خوشبختانه در روسیه، از نظر برگزاری مراسم مذهبی و با توجه به پروتکل‌های بهداشتی محدودیتی نداریم و امسال برخلاف سال گذشته که در ماه رمضان به طور کامل انجام مناسک به صورت حضوری و به دلیل شیوع کرونا انجام نشد، امسال برنامه‌های حضوری ماه رمضان اجرا می‌شود.

طبیعتاً بخشی از این فعالیت‌های قرآنی به صورت حضوری و بخش دیگر در حوزه فضای مجازی انجام می‌شود. شبکه‌های مختلف اجتماعی و مجازی فعالیت‌های گسترده‌ای در زمینه آموزش قرآن (قرآئت، تجوید و مفاهیم) دارند و این کارها به زبان‌های مختلفی انجام می‌شود. زبان روسی زبان غالب مسلمانان روسیه است و زبان تاتاری هم در بین مسلمانان تاتار رواج دارد و فعالیت‌های گسترده‌ای در حوزه قرآنی انجام می‌شود. در بین شیعیان زبان غالب، زبان آذری است که به این زبان فعالیت‌ها و آموزش‌های قرآنی انجام می‌گیرد.

در مسکو، به طور روزانه مراسم ماه رمضان در 4 یا 5 مجلس برگزار می‌شود که در همه آنها یکی از برنامه‌های ثابت قرائت یک جزء قرآن است. در مرکز اسلامی مسکو یک جزء بعد از نماز ظهر خوانده می‌شود و در مسجد خاتم الانبیاء و حسینه فاطمه الزهرا(س) یک جزء قبل از نماز مغرب خوانده می‌شود و در حسینیه امام سجاد(ع) هم به همین صورت عمل شده و در خصوص برخی از آیات توضیح و تفسیری گفته می‌شود.

امیدواریم خداوند متعال از همه ما و همه مؤمنان اعمال این ماه و به خصوص تلاوت، قرائت و تفسیر را به لطف خود مورد قبول قرار بدهد.

انتهای پیام
captcha