بررسی تحولات مثبتی که کرونا آفرید / افزایش معنویت؛ مهم‌ترین تحول
کد خبر: 3972674
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۳
رسول روشن تبیین کرد؛

بررسی تحولات مثبتی که کرونا آفرید / افزایش معنویت؛ مهم‌ترین تحول

عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد گفت: در مواجهه با حوادث از دو دیدگاه مثبت و منفی می‌توان به آن نگریست اما دیدگاهی که تا کنون بیشتر مورد بحث بوده جنبه‌های منفی ناشی از این حوادث است؛ بحثی که اخیراً در مسئله روانشناسی مطرح شده این است که آیا این قبیل حوادث جنبه مثبت هم می‌تواند داشته باشد که موجب رشد انسان شود؟

بررسی تحولات مثبت بیماری کرونا/ افزایش معنویت؛ مهم‌ترین تحول مثبتبه گزارش ایکنا از قم، رسول روشن عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد صبح امروز ۳۰ اردیبهشت‌ماه در کنفرانس بین‌المللی «رهیافت معنویت خداسو در مواجهه با بیماری کرونا» که به صورت مجازی برگزار شد، اظهار کرد: یکی از مسائلی که بعد از شیوع ویروس کرونا همه دنیا با آن مواجه شد آسیب‌هایی بود که این ویروس برای مردم ایجاد کرد؛ در مواجهه با حوادث از دو دیدگاه مثبت و منفی می‌توان به این پدیده نگاه کرد اما دیدگاهی که تا به حال بیشتر بحث بوده جنبه‌های منفی ناشی از این حوادث است.

وی ادامه داد: این اثرات منفی در روحیات افراد شامل عصبانیت، خشم، سرخوردگی، اضطراب، افسردگی، ناامیدی و سایر موارد است و بحثی که اخیرا در مسئله روانشناسی مطرح شده این است که آیا این قبیل حوادث جنبه مثبت هم می‌تواند داشته باشد که موجب رشد انسان شود؟

روشن افزود: نگاه مثبت ما به حوادث در فرهنگ دینی بسیار مورد تأکید قرار گرفته است، بر همین اساس یک مطالعه کیفی روی تعدادی از انسان‌هایی که بیماری کرونا را تجربه کرده و 43 درصد آن‌ها در بیمارستان نیز بستری شده بودند، انجام شده تا به نتایج مثبت بیماری کرونا برسیم.

وی تصریح کرد: در این مطالعات موضوعی که برای ما قابل توجه بود در نظر گرفتن جنبه مثبت این بیماری از دید بیماران بود و متوجه شدیم که در نگرش این افراد تحولات مثبتی به وجود آمده است.

عضوهیئت علمی دانشگاه شاهد در ادامه گفت: یکی از تحولات مثبت این بیماری در افراد افزایش اتکا به خود است یعنی متوجه شدند که در این موضوع تنها به خود و خدای خود می‌توانند تکیه کنند و کسی کمک کننده نیست؛ تحول مثبت بعدی پذیرش ضعف‌ها بود، یکی از مواردی که انسان‌ها را به منیت می‌کشاند و مورد نفی قرار گرفته و مشخص می‌شود انسان بسیار ضعیف است که این به معنای از دست دادن عزت نفس نیست، بلکه پی بردن به این نکته در برابر خداوند بسیار هم مفید است.

روشن تحول مثبت بعدی را افزایش تاب‌آوری افراد دانست و گفت: افراد در این دوره فهمیدند که فقط خودشان باید با این ویروس مقابله کنند.

وی ادامه داد: در روابط بین فردی نیز نوع دوستی و همدلی بین افراد زیاد می‌شود و قدر رابطه‌های گذشته خود را می‌دانند.

عضوهیئت علمی دانشگاه شاهد افزود: انسان وقتی در نعمت کمتری باشد به دیگران کم‌تر توجه می‌کند  و این بیماری باعث شد عشق و دلبستگی بین افراد زیاد شود.

روشن با اشاره به اینکه افزایش معنویت یکی ازمهم‌ترین تحولات مثبت کرونا است، تصریح کرد: یکی از ابعاد چهارگانه وجودی انسان معنویت است و انسان‌ها بدون معنویت معنا ندارند و افراد در ایام قرنطینه کرونا می‌گفتند که احساس نزدیکی بیشتری به خدا دارند.

 وی با اشاره به اینکه با وجود بیماری کرونا افراد ارزش‌های خود را اولویت‌بندی می‌کنند، گفت: در این ایام افراد برای معنویت خویش اولویت‌بندی کرده و به مواردی که آن‌ها را به رشد می‎‌رساند توجه می‌کردند.

 

انتهای پیام
captcha