اهمیت رقابت در کارهای نیک + فیلم
کد خبر: 3972953
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۱
رئیس مجلس علمای شیعه اروپا شرح داد:

اهمیت رقابت در کارهای نیک + فیلم

حجت‌الاسلام والمسلمین سید‌علیرضا رِضوی گفت:‌ برخی مواقع ما برای خود و کار خود مسابقه می‌دهیم، اما قرآن می‌گوید در کار خیر از یکدیگر سبقت بگیرید. وقتی در کارهای خیر رقابت می‌کنید، پیشرفت کرده و از نظر روحی و روانی این کار به شما مثبت‌گرایی می‌دهد و همواره می‌خواهید در کار نیک پیش‌قدم باشید.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سید‌علیرضا رِضوی، رئیس مجلس علمای شیعه اروپا در سلسله مباحث «سبک زندگی قرآنی» که به همت مرکز اسلامی انگلیس و دفتر صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در لندن در قالب ویدئو تهیه شده است، تصریح کرد: وقتی در کارهای خیر رقابت می‌کنید، پیشرفت کرده و از نظر روحی و روانی این کار به شما مثبت‌گرایی می‌دهد و همواره می‌خواهید که کار نیک انجام دهید. می‌خواهید عضوی از تیمی باشید که کار نیک انجام می‌دهد. می‌خواهید عضوی از گروهی باشید که در خدمت خدا و انسانیت هستند. مشروح سخنان حجت‌الاسلام رضوی در این فیلم بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم . «فَاسْتَبِقُواْ الْخَيْرَاتِ: در کارهای خیر و نیکوکاری از هم دیگر سبقت و پیشی بگیرید»(148/ بقره). برخی مواقع ما برای خود و کار خود مسابقه می‌دهیم، اما قرآن می‌گوید در کار خیر از یکدیگر سبقت بگیرید. در خواندن قرآن، در خواندن نماز سروقت به سرعت حرکت کنید.

وقتی در کارهای خیر با هم رقابت می‌کنید، پیشرفت کرده و از نظر روحی و روانی این کار به شما مثبت‌گرایی می‌دهد و همواره می‌خواهید که کار نیک انجام دهید. می‌خواهید عضوی از تیمی باشید که کار نیک انجام می‌دهد. می‌خواهید عضوی از گروهی باشید که در خدمت خدا و انسانیت هستند.

اما وقتی کاری را انجام دهید که برای خود است، دیدگاهی منفی پیدا خواهید کرد و به آخر و عاقبتش فکر نخواهید کرد. برای همین قرآن به زیبایی گفته «فَاسْتَبِقُواْ الْخَيْرَاتِ: در کار خیر سبقت بگیرید».

سعی کنید که در خط اول نماز خواندن باشید. سعی کنید در خانه خوش‌رفتار باشید. سعی کنید بیشتر در زندگی شخصی خود برای دیگران مفید باشید.

اهمیت این که خداوند فرموده در کارهای نیک سبقت بگیرید، در همین است. حضرت علی(ع) می‌فرماید: «امروز روز آماده‌سازی است و فردا روز مسابقه. هرکس رقابت را ببرد به بهشت و هرکس که ببازد محکوم به عذاب می‌شود».

پس ما باید در نکات مثبت با یکدیگر رقابت کنیم. در زندگی سعی شود بیشتر صادق، اخلاق‌گرا و فروتن باشیم. وقتی که در مسائل مثبت رقابت کنیم، اولاً شخص مثبتی در زندگی شخصی خود می‌شوید و دوم اینکه دیگران را به کار نیک تشویق می‌کنید. وقتی با گروهی باشید که کارهای مثبت انجام می‌دهند شما هم کارهای مثبتی خواهید کرد.

در وهله سوم هم از گناهان دوری خواهید کرد و در آخر اینکه کارهای خوب در درون شما می‌مانند و اعمال نیک را انجام خواهید داد.

انتهای پیام
captcha