توجه به بحث‌های تفسیری در دانشگاه‌ها کمرنگ است + فیلم
کد خبر: 3974693
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۲
رتبه اول رشته صحیفه سجادیه جشنواره ملی دانشجویان:

توجه به بحث‌های تفسیری در دانشگاه‌ها کمرنگ است + فیلم

حائز رتبه اول رشته صحیفه سجادیه جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان گفت: در دانشگاه‌ها به جنبه‌های مختلف مذهبی پرداخته می‌شود، اما میزان توجه به تفسیر قرآن، صحیفه سجادیه و نهج‌البلاغه اندک است، به عبارت دیگر بحث‌های تفسیری کمرنگ شده و اگر به جای پرداختن به ظواهر به بطن موضوع پرداخته شود، اثرگذارتر است.

به گزارش ایکنا، سی‌و‌پنجمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور با مشارکت بیش از ۳۰۰ هزار مخاطب از جامعه دانشگاهی و راهیابی هزار و ۱۴۰ اثر در شش رشته معارفی، آوایی، ادبی، هنری، پژوهشی و فناوری برگزار شد. 

این جشنواره، با تجلیل و معرفی برگزیدگان طی سوم خرداد‌ماه و برگزاری مراسم اختتامیه به میزبانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مرکز همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران به کار خود پایان داد.

در این راستا خبرگزاری ایکنا با تنی چند از حائزین رتبه‌های برتر این دوره از جشنواره در رشته‌های مختلف به گفت‌وگو نشسته است.


بیشتر بخوانید:


مهدی زارعی، دانشجوی سال ششم رشته پزشکی و دارای رتبه اول رشته صحیفه سجادیه، اهل اراک است و در دانشگاه علوم پزشکی تبریز تحصیل می‌کند. وی درباره چرایی انتخاب این رشته گفت: صحیفه سجادیه حتی بین شیعیان مهجور است و لازم است به این رشته بیشتر توجه شود.

وی با اشاره به چگونگی آشنایی با این جشنواره اظهار کرد: از سال‌های گذشته با این جشنواره آشنایی داشتم و تا سطح دانشگاهی و وزارت بهداشت، رتبه کسب کردم، ولی امسال برای نخستین بار موفق به راهیابی به جشنواره ملی و رقابت با دانشجویان دیگر دانشگاه‌ها شدم.

زارعی درباره میزان مطالعه و زمانی که برای آمادگی در جشنواره صرف کرده است، گفت: با توجه به اینکه منابع رشته‌ها متفاوت و مباحث جشنواره ملی سنگین است، برای تسلط به تمامی مفاهیم کتاب به زمان زیادی نیاز است.

این دانشجوی سال ششم رشته پزشکی افزود: یکی از مهمترین مسائلی که باید در سیر این جشنواره به آن توجه شود، آشنایی با مفاهیم صحیفه سجادیه است، چرا که با توجه به گستردگی موضوعاتی که در دعاهای مختلف آن وجود دارد، در مسائل گوناگون زندگی اعم از مسائل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و حتی درسی راه حل ارائه کرده است.

وی درباره اثر مفاهیم صحیفه سجادیه بر زندگی فردی‌اش گفت: با توجه به اینکه مباحث خداشناسی یا در وصف وجود پیامبر اکرم(ص) برای مسابقات انتخاب شده بود، سبب می‌شد که افراد آشنایی بیشتری با پیامبر اکرم(ص) و باری‌تعالی پیدا کنند و با توجه به سیره پیامبر اکرم(ص) راحت‌تر می‌توان با مسائلی که در زنگی فردی و اجتماعی رخ می‌دهد، دست و پنجه نرم کرد.

زارعی با اشاره به سطح بالای رقابت‌ها و اینکه فکر نمی‌کرد حائز رتبه نخست این رشته شود، اظهار کرد: رقابت‌ها در سطح ملی بسیار نزدیک به هم بود، همچنین دانشجویان فارغ از رشته‌هایشان با حضور در این جشنواره با مفاهیم قرآنی و دینی آشنا می‌شوند و همین امر موجب می‌شود که سطح معنوی دانشگاه‌ها ارتقا پیدا کند. بنابر این هرگاه جوّ معنوی دانشگاه‌ها بالاتر برود، پیشرفت‌های علمی کشور نیز بیشتر خواهد شد.

وی در پاسخ به این سؤال که جای چه نوع فعالیت‌های دینی و قرآنی در دانشگاه‌ها خالی است، بیان کرد: اگرچه در دانشگاه‌ها به جنبه‌های مختلف مذهبی پرداخته می‌شود، اما میزان توجه به تفسیر قرآن، صحیفه سجادیه و نهج‌البلاغه اندک است، به عبارت دیگر بحث‌های تفسیری در دانشگاه‌ها کم‌رنگ شده و اگر به جای پرداختن به ظواهر به بطن موضوع پرداخته شود، اثرگذارتر است.

زارعی در پایان از حمایت‌ خانواده‌اش قدردانی کرد و از خداوند توفیق خواست تا بتواند زحماتشان را جبران کند.

انتهای پیام
captcha