روند ساماندهی کودکان کار تغییر می‌کند / پایان بگیر و ببندها
کد خبر: 3976935
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۹
مدیرکل بهزیستی تهران اعلام کرد:

روند ساماندهی کودکان کار تغییر می‌کند / پایان بگیر و ببندها

مدیرکل بهزیستی استان تهران ضمن تشریح روند ساماندهی کودکان کار خیابان و تبدیل این فعالیت به روند توانمندسازی خانواده‌‌ها، گفت: با اجرای این طرح شاهد کاهش حضور کودکان در خیابان و کاهش شدید بازگشت دوباره کودکان ساماندهی شده هستیم.

تغییر روند ساماندهی کودکان کار ایران/ دیگر بگیر و ببند نداریمبه گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری امروز شنبه 22 خردادماه امین شاهرخی، رئیس اداره کل بهزیستی استان تهران، به مناسبت روز جهانی مبارزه با کار کودک در فضایی متفاوت و در کنار کودکان کار مرکز ساماندهی کودکان کار و خیابان یاسر برگزار شد.

روزی متفاوت در کنار کودکان کار که این‌بار نه می‌خواستند به کسی گل بفروشند و نه قصد پاک کردن شیشه ماشین کسی را داشتند بلکه با افتخار توانمندی‌های خود را در عرصه‌های مختلف به نمایش گذاشته بودند. درِ مرکز کاملاً باز بود و جالب اینکه هیچ بچه‌ای قصد فرار نداشت و با خوشحالی در کنار مسئولان و میهمانان از درس و آموزش‌هایشان حرف می‌زدند.

در ابتدای این نشست، گروه سرود این مجموعه مطلبی قرائت و ضمن تأکید بر اینکه نیاز ندارند به آنها ترحم شود و در تلاش برای توانمند شدن و حمایت از خانواده‌های خود هستند، از دست‌اندرکاران بهزیستی برای حمایت از کودکان کار تشکر و در ادامه به اجرای چند قطعه موسیقی پرداختند.

تغییر روند ساماندهی کودکان کار ایران/ دیگر بگیر و ببند نداریم

امین شاهرخی، مدیرکل بهزیستی استان تهران، سعید آرام، مدیر بهزیستی شهر تهران و رئیس طرح شناسایی، جذب و حمایت از کودکان کار خیابان و خانکه، معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی استان تهران نیز از دستاوردها و فعالیت‌های کودکان کار توانمند شده در این مرکز از جمله صنایع دستی تولید شده از سوی کودکان بازدید کردند.

پس از این بازدید، شاهرخی رئیس اداره کل بهزیستی استان تهران در جمع خبرنگاران با تأکید بر اینکه کودکان کار زاییده فقر و محیط هستند، گفت: از اسفندماه سال 98 پس از کارشناسی موضوع، طرح شناسایی، جذب و ساماندهی کودکان کار خیابان در استان تهران آغاز شده است. شروع این طرح با شیوع کرونا همزمان شد و به همین دلیل در ابتدا فقط به توزیع اقلام بهداشتی و آموزش کودکان و خانواده‌‌های آنها پرداختیم و در ادامه به شناسایی و ساماندهی کودکان اقدام و طرح حالت فرایندی پیدا کرد و از شکل بگیر و ببندهای قبلی کاملاً خارج شد.

وی به آمار کودکان ساماندهی شده در این طرح اشاره کرد و گفت: در اصل طی شش ماه اخیر طرح به صورت جدی اجرا و طی این مدت 923 کودک شناسایی شدند که 763 کودک اتباع و 160 نفر ایرانی هستند؛ یعنی 80 تا 85 درصد کودکان جذب شده اتباع هستند.

شاهرخی در تشریح روند اجرای این طرح، گفت: محور طرح توانمندسازی خانواده‌‌هاست. برای شناسایی و تشکیل پرونده برای بچه‌ها از عنبیه آنها اسکن گرفته می‌شود تا مشخصات کودکان ثبت شود. پس از شناسایی خانواده‌ بچه‌ها نیز از آنها تعهدات لازم گرفته می‌شود تا دیگر کودک را برای کار وارد خیابان نکنند. تاکنون 724 کودک از این مراکز ترخیص شده‌اند که مددکاران بهزیستی پیگیر توانمندسازی خانواده آنها هستند و نخواهیم گذاشت بچه‌‌ها دوباره به خیابان برای کار بازگردند.

وی با اعلام این مطلب که بهزیستی چندین مرکز بزرگ برای نگهداری و ساماندهی کودکان کار در نظر گرفته که هنوز خالی هستند، گفت: آمادگی داریم تمام بچه‌‌ها را ساماندهی کنیم. اکنون در تهران دو هزار کودک کار و حدود چهار هزار کودک زباله‌گرد وجود دارد که شهرداری نیز در حال کمک به ما برای ساماندهی کودکان زباله‌گرد است.

به بچه‌های کار پول ندهید؛ با اورژانس اجتماعی تماس بگیرید

مدیرکل بهزیستی استان تهران حضور کمتر کودکان در معابر را نشانه موفقیت طرح ساماندهی دانست و از مردم خواست به جای کمک نقدی به این کودکان، هر جا شاهد کار کودکان بودند با اورژانس اجتماعی به شماره 123 تماس گرفته موضوع را اطلاع دهند تا مددکاران بهزیستی برای کمک به این کودکان اقدام کنند و به جای دادن پول به این افراد، کمک‌های خود را به بهزیستی ارائه کنند تا برای ساماندهی و رفع دائمی مشکل کودکان کار استفاده شود.

در ادامه سعید آرام، مدیر کل بهزیستی شهر تهران به تشریح طرح ساماندهی کودکان پرداخت و گفت: اواسط مردادماه سال 99 طرح حمایت اجتماعی از کودکان کار به صورت جدی آغاز شد و طی دو تا سه هفته تمام نیروهای اورژانس اجتماعی در مناطق مختلف تهران مشغول آگاه‌سازی کودکان و جلب اعتماد آنها بودند و از اوایل شهریور ماه جذب کودکان آغاز شد.

تغییر روند ساماندهی کودکان کار ایران/ دیگر بگیر و ببند نداریم

وی ادامه داد: کودکان پس از جذب به مراکز غربالگری انتقال و پس از احراز هویت و ارزیابی اولیه سلامت جسمانی، ساماندهی آنها آغاز و مداخلات روانشناسی و مددکاری برای آنها صورت می‌گیرد. بچه‌هایی که طی این مدت جذب شده‌اند، 16 درصد ایرانی، یک تا دو درصد پاکستانی و بقیه افغانستانی هستند که کودکان اتباع برای بررسی مدارک اقامتی به استانداری معرفی شدند. در ادامه بچه‌‌های کار ایرانی به خانواده‌های خود تحویل داده شده و تعهدات لازم برای عدم بازگشت بچه‌‌ها به خیابان گرفته و توانمندسازی خانواده‌ها آغاز می‌شود. بچه‌‌های اتباع نیز در صورتی که مدارک قانونی اقامت داشته باشند مثل بچه‌های ایرانی مورد حمایت قرار می‌گیرند و بچه‌های اتباعی که غیر قانونی در ایران هستند در مراکز اسکان موقت تا 21 روز نگهداری می‌شوند تا تعیین تکلیف شوند.

آرام با اشاره به اینکه 21 کودک از مجموع کودکان شناسایی شده فاقد هرگونه خانواده‌ای بودند، گفت: این کودکان در مراکزی مانند مرکز یاسر مورد حمایت قرار می‌گیرند. بچه‌های اتباع غیرقانونی هم که به خانواده‌هایشان تحویل داده شده‌اند در صورت بازگشت کودک به خیابان رد مرز می‌شوند که تاکنون سه خانواده ردمرز شده‌‌اند.

وی به مشکل نبود نظارت قوی بر مرزها و قاچاق انسان از مرزها اشاره کرد و گفت: وقتی ما خانواده‌ای را رد مرز می‌کنیم به صورت غیرقانونی دوباره به کشور بازمی‌گردد و این روند، ساماندهی را با مشکل مواجه کرده است.

حمایت از خانواده‌های کودکان کار

مدیر کل بهزیستی شهر تهران با اعلام این مطلب که 90 درصد این کودکان نیازهای اقتصادی خانواده خود را مرتفع می‌‌کنند، گفت: اگر خانواده این کودکان توانمند نشوند، ساماندهی موفقیت‌آمیز نخواهد بود. از میان کودکان شناسایی شده 40 کودک سرپرست معلول، 100 کودک خانواده دچار بیماری خاص، 90 کودک مادرسرپرست و 75 کودک دارای سرپرست معتاد بودند. این خانواده‌ها تحت حمایت بهزیستی قرار گرفته‌اند و به آنان یک میلیارد و 400 میلیون تومان کمک معیشتی تأمین مسکن پرداخت شده است.

وی ضمن هشدار نسبت به این مسئله که ساماندهی کودکان کار ممکن است منجر به بردن کودکان به کارگاه‌های زیرزمینی و بهره‌کشی از آنها شود، گفت: در حال تدوین آئین‌نامه برای منع کار کودک در کارگاه‌ها هستیم تا بچه‌‌ها از خیابان به داخل کارگاه‌ها گسیل نشوند. حضور در ایستگاه‌‌های مترو را نیز در دستور کار داریم.

80 درصد کودکان کار آزار جسمی و روحی را تجربه کرده‌‌اند

آرام در پایان گفت: 90 درصد کودکان کار در جهان پسر هستند و از میان کودکان جمع‌آوری شده 54 نفر دختر بودند که عمدتاً ایرانی هستند. 80 درصد این کودکان حداقل یک نوع آزار جسمی و روحی را تجربه کرده‌اند و مهم‌ترین مشکل این کودکان سوء تغذیه است.

وی در پایان به یکی از موارد جالب ساماندهی کودکان اشاره کرد و گفت: خانواده‌‌ای به دلیل شرایط خاص خود روستا را رها کرده و حاشیه‌نشین شده بود؛ امکانات کشاورزی را در محل روستا برای آنها فراهم کردیم و آنها با خوشحالی به روستای خود بازگشتند.

مهدی خانکه، معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران نیز در پایان این نشست، مسئله کودکان کار را موضوعی چند وجهی دانست و گفت: این موضوع فقط با مداخله حاکمیت مرتفع نمی‌شود و نیاز به کمک مردم داریم.

وی از افزایش آمار کودکان کار در دنیا سخن گفت و افزود: براساس آمار سازمان کودکان ملل متحد یونیسف 160 میلیون کودک در جهان در حال کار کردن هستند.

خانکه تصریح کرد: مردم باید بدانند بخش عمده پولی که به بچه‌ها می‌دهند به آنها نمی‌رسد. لازم است در ایران وزارت خانواده تشکیل شود.

وی ضمن انتقاد شدید از کوچک شدن بهزیستی، گفت: ساختارهای حمایت اجتماعی در دنیا حق کوچک‌سازی ندارند اما ما در حال کوچک شدن هستیم. نیروهای بهزیستی بازنشسته می‌شوند و نیروهای جدید جایگزین آنها نمی‌شوند. در آینده با بازنشسته شدن 15 تا 30 درصد پرسنل‌ خود دچار مشکل خواهیم شد.

انتهای پیام
captcha