راز مقبره «شهید مؤذن» در جوار مسجد تاریخی بوسنی
کد خبر: 3980032
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۰

راز مقبره «شهید مؤذن» در جوار مسجد تاریخی بوسنی

در کنار مسجد تاریخی «سلطان احمد سوم» در بوسنی، چشمه آب و گورستانی کوچک با سنگ قبرهای تاریخی بدون کتیبه قرار دارد که یکی از قبرهای همجوار مسجد، اسرار‌آمیز است و مردم شهر از آن به مقبره «شهید اذان‌» یاد می‌کنند.

حکایت مقبره «شهید مؤذن» در جوار مسجد تاریخی بوسنی

به گزارش ایکنا از بوسنی، شهر تربنیه(Trebinje) در جنوبی‌ترین بخش بوسنی و هرزگوین قرار دارد. مسجد سلطان احمد سوم، معروف به «عتیق» یا «امپراطور» در کنار رودخانه شهر تربنیه قرار دارد که توسط عثمان پاشا رسول بگوویچ در سال ۱۷۱۹ میلادی احداث و به نام سلطان احمد سوم نام‌گذاری می‌شود. اولین مسجد شهر در اوایل قرن هفدهم توسط مهاجمانی از ونیز به آتش کشیده شده بود و عثمان پاشا مسجد عتیق را به جبران آن و با استفاده از ویرانه‌های مسجد تخریب شده بنا می‌کند.

اما اندکی بعد خشم سلطان، دامن عثمان پاشا را گرفت. او را دستگیر و به استانبول منتقل می‌کنند و متهم می‌شود كه در مقایسه با مسجد سلطان احمد، مسجد زيباتری به نام خودش در تربنیه بنا كرده و دستور داده نام او را در خطبه‌ها به‌جای سلطان ببرند. سلطان احمد حکم اعدام وی و ۹ پسرش را صادر کرد. او پسران خود را نجات داد ولی خودش در سال ۱۷۲۹ در استانبول اعدام شد.

این مسجد توسط صنعتگرانی از دوبروونیک به شکل مربعی از سنگ‌های سخت تراش‌خورده با شیروانی چهار وجهی سفالی و یک مناره سنگی به ارتفاع ۱۲ متر در سمت راست مسجد، ساخته شده است.

در کنار مسجد چشمه آب و گورستانی کوچک با سنگ قبرهای تاریخی بدون کتیبه قرار دارد که یکی از قبرهای همجوار مسجد اسرار‌آمیز است و مردم شهر از آن به قبر شهید اذان‌ یاد می‌کنند.

برخی می‌گویند که او مؤذن مسجد و فردی خوش‌صدا بوده و هنگام قرائت اذان از بالای مناره سقوط می‌کند و جان می‌دهد و در کنار مناره دفن شده است. افسانه دیگری می‌گوید که در این قبر، شهیدی دفن شده که ابتدا از قتل عام صورت گرفته در آتش‌سوزی اولین مسجد شهر فرار می‌کند و به رودخانه پریده و وقتی از آب بیرون آمده و به اینجا رسیده به‌خاطر جراحت و خستگی جان می‌دهد و در اینجا به خاک سپرده شده است.

برخی نیز می‌گویند که اینجا قبر عثمان پاشا است که مخفیانه جسدش را به اینجا می‌آوردند و در کنار مسجدی که خود ساخته بوده، دفن می‌کنند. همه روایت‌ها از این قبر به نام «شهید اذان» یاد می‌کنند و آن را محافظ مسجد یا مدافع مسجد می‌دانند.

قبل از جنگ بوسنی بیش از 10 هزار مسلمان در شهر تربنیه زندگی می‌کردند ولی بعد از جنگ و کشتار، برابر آخرین آمار کمتر از یک هزار مسلمان در کنار ۳۰ هزار صرب در این شهر زندگی می‌کنند.

مسجد سلطان احمد یکی از 10 مسجد کاملاً تخریب شده در شهر تربنیه در خلال جنگ بوسنی است که سال ۲۰۱۴ به‌صورت کامل بازسازی شد. امروزه صدای اذان مسجد در شهر می‌پیچید و شهید اذان به نمازگزارانش خوش‌آمد می‌گوید.

گزارش از مریم رضائیان
انتهای پیام
captcha